سه انفجار خونین؛ سلامت مقامات ارشد افغانستان و موضع‌گیری‌های تند رهبران جمعیت اسلامی

شمار قربانیان تلفات ناشی از انفجارهای پی در پی در مراسم خاک سپاری فرزند معاون اول مجلس سنا در حال افزایش است. با این حال گزارش ها می رساند که هیچ کدام از مقامات و شخصیت های سیاسی این کشور که در محل انفجار حضور داشتند، آسیب جدی ندیده اند.

نجیب دانش معاون سخن گوی وزارت داخله از کشته شدن 6 تن و زخمی شدن 87 تن دیگر خبر داده است. وحید مجروح سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان هم می‌گوید که حال برخی از این زخمی‌ها وخیم است.

گزارش‌های خبرنگاران و رسانه‌های محلی نیز حاکی از میزان بالای تلفات ناشی از سه انفجار پی در پی در این محل خبر می‌دهند. آمبولانس زخمی‌های این حملات تروریستی را که گفته می شود تعدادشان بسیار زیاد است به شفاخانه ها منتقل می‌کنند.

سخن گوی وزارت صحت هم چنین از زخمی شدن وزیر صحت عامه نیز خبر می‌دهد اما می گوید که او به صورت خیلی سطحی جراحت برداشته است.

suicide5
مراسم خاکسپاری فرزند علم ایزدیار هدف سه حمله انتحاری پی در پی قرار گرفت

عکس های منتشر شده از این انفجارها بسیار دلخراش است.

این رشته حملات، زمانی صورت گرفت که بسیاری از شخصیت ها و مقامات سیاسی و نظامی افغانستان از جمله داکتر عبدالله رییس اجرایی، صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه و رییس حزب جمعیت اسلامی، احمد ضیا مسعود معاون حزب جمعیت و امرالله صالح وزیر دولت در امور اصلاحات نیروهای امنیتی حضور داشتند.

نجیب دانش معاون سخن گوی وزارت داخله می گوید که در این انفجارها، شخصیت ها و مقامات افغانستان آسیبی ندیده اند.

داکتر عبدالله، صلاح الدین ربانی، امرالله صالح و احمد ضیا مسعود در شبکه های اجتماعی از سالم بودن خود خبر داده اند. اما گزارش های تایید ناشده در مورد زخمی شدن علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا وجود دارد.

داکتر عبدالله گفته است که سالم است و زخمی نشده است.

گارنیزیون کابل پاسخ دهد

داکتر عبدالله رییس اجرایی نیز دقایقی پس از انفجار در یک کنفرانس خبری حاضر شد و گفت که در مورد انفجارهای امروز باید تحقیقات جدی و اساسی صورت گیرد. او گفت باید مشخص شود که “تامین امنیت این مراسم چگونه بوده است که این مهاجمان توانسته اند خود را به این محل برسانند.”

او به طور مشخص به گارنیزیون کابل اشاره کرد و گفت که “گارنیزیون کابل باید توضیح دهد که وظیفه اش در تامین امنیت مردم چیست؟”

رییس اجرایی افغانستان گفت که تروریستان می دانستند که چه کسانی در محل حضور خواهند یافت. او افزود که این حمله می توانست عواقب دیگری هم داشته باشد.

suicide7
داکتر عبدالله لحظاتی پس از انفجار

داکتر عبدالله هم چنین در مورد حوادث روزهای گذشته گفت که شلیک گلوله به تظاهرات کنندگان، هرگز قابل قبول نیست و در مورد کسانی که دستور شلیک به معترضان را داده بودند نیز تحقیق شده و با آن ها برخورد جدی و قانونی صورت خواهد گرفت.

او هم چنین از معترضان نیز خواست تا شرایط حساس امنیتی را درک کنند و خواسته های شان را به صورتی مطرح نکنند که مورد سو استفاده دشمنان قرار گیرد.

تروریست های داخل نظام

صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه و رییس حزب جمعیت نیز گفته است که از توطئه دشمنان جان به سلامت برده است. او هم چنین گفته است که “به زودی موقف خویش را در مورد تروریست های داخل نظام و تسویه حساب ملی با آن ها، اعلام خواهم کرد.”

امرالله صالح وزیر دولت در امور اصلاح نهادهای امنیتی هم گزارش های منتشر شده در مورد زخمی شدنش را رد کرد و گفت که سالم است. او به طلوع نیوز گفت که در زمان انفجارهای صورت گرفته، در صف نخست نمازگزاران مراسم جنازه حضور داشت.

آقای صالح از تدابیر امنیتی این مراسم انتقاد کرد و گفت که “اگر تدابیر امنیتی وجود می داشت که سه انفجار پی در پی صورت نمی گرفت.”

او خطاب به رییس جمهور افغانستان گفت که نیاز است تا “در مورد کابینه امنیتی خود غور و بررسی مجدد نماید و نگذارد تا به خاطر چند فرد بی کفایت، مردم بیشتر از این به خاک و خون کشانده شوند.”

حمله به جریان مشخص سیاسی

از سوی دیگر عطا محمد نور و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی نیز با انتشار اعلامیه ای گفته است که این انفجارهای صورت گرفته، حمله مستقیم به یک جریان مشخص سیاسی است. او هم چنین تاکید کرده است که این حادثه گمانه ها را بر دست داشتن حلقاتی در درون نظام در سازماندهی این حملات بیشتر می سازد.

Atta-Mohammad-Noor
عطا محمد نور، والی ولایت بلخ انفجارهای صورت گرفته را حمله‌ی مستقیم به یک جریان مشخص سیاسی می‌داند

او از شرایط امنیتی به شدت انتقاد کرده و گفته است که “وقتی قوماندان گارنیزیون می داند که تهدید امنیتی وجود دارد آیا این دولت با همه ساز و کار توانایی تأمین امنیت یک ساحۀ کوچک را ندارد؟”

او افزوده است “حالا زمان آن فرا رسیده که برای حفظ جان خود و مردم خود، در مشوره با شورای رهبری جمعیت اسلامی و متحدان سیاسی خود، تصمیم جدی، حسابی و تاثیرگذار اتخاذ کنیم.”

انفجارهای امروز حوالی ساعت 3:30 دقیقه بعد از ظهر زمانی صورت گرفت که مراسم خاک سپاری سالم ایزدیار فرزند محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا در منطقه خیرخانه کابل در حال برگزاری بود. او در تظاهرات روز گذشته شهروندان کابل در مقابل ارگ ریاست جمهوری که به خشونت گرایید کشته شد.

suicide3
در این انفجارها 6 تن کشته شده و نزدیک به 90 تن دیگر زخمی شده اند

بصیر انور وزیر عدلیه افغانستان نیز که در زمان انفجارها در محل بوده و جان به سلامت برده، به رسانه ها گفته است که حملات انتحاری بوده و به صورت پی در پی رخ داده است.”

یکی از شاهدان عینی هم به طلوع نیوز گفته است که وقتی مردم در صف نماز جنازه ایستاده بودند، انفجارها از صف اول و سپس صف های بعدی صورت گرفت. او گفته است که این حملات انتحاری بوده است.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان هم گفته است که “کشور زیر حملات دشمن قرار دارد.” او از مردم خواسته است تا قوی و متحد باشند.

تاکنون هیچ گروهی مسوولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است. طالبان نیز دست داشتن در این حمله را رد کرده اند.

این حملات در حالی صورت گرفته است که تظاهرات معترضان در شهر کابل برای دومین روز پی در پی ادامه دارد. مقامات امنیتی افغانستان صبح امروز نسبت به تهدیدهای امنیتی هشدار داده بودند و از معترضان خواستند تا از برگزاری تجمعات خودداری کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *