جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

روز دوم؛ ادامه‌ی تظاهرات مردمی با وجود هشدارهای امنیتی گارنیزیون کابل

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

تظاهرات اعتراضی شهروندان کابل با وجود هشدارهای فرماندهی گارنیزیون این شهر مبنی بر احتمال وقوع حملات انتحاری از سوی تروریستان، وارد دومین روز خود شده است. این معترضان اکنون با برپایی خیمه تحصن در چهارراهی شیرپور تجمع کرده اند. در میان آن ها برخی نمایندگان مجلس این کشور نیز حضور دارند.

گل نبی احمدزی فرمانده گارنیزیون کابل، نیمه های شب گذشته در یک بیانیه تلویزیونی گفت که “اطلاعات و گزارش‌ها نشان می‌دهد که باز هم دشمنان در صدد آن هستند تا از طریق حملات انتحاری، انفجاری و هجوم بر اجتماعات، گردهمایی ها و تظاهرات، مردم ما را مانند گذشته هدف قرار دهند.” او از مردم خواسته بود تا با توجه به شرایط امنیتی در این کشور، از تجمع پرهیز کنند تا از وقوع چنین حملاتی جلوگیری شود.

اما معترضان کابل برای دومین روز پی در پی، در مرکز این شهر تجمع کرده اند. آن ها با سردادن شعارهای ضد حکومتی، خواهان استعفای محمد اشرف غنی رییس جمهور و داکتر عبدالله رییس اجرایی این کشور هستند و نسبت به ناتوانی آن ها در تامین امنیت این کشور به شدت اعتراض دارند.

مرکز شهر کابل به حالت تعطیل در آمده و خالی از رفت و آمد است. تمامی راه‌های منتهی به ارگ ریاست جمهوری و هم چنین محل تجمع معترضان بسته است و نیروهای امنیتی افغانستان در این مناطق حضور سنگین و گسترده ای دارند.

protest
محل تجمع معترضان در چهارراهی شیرپور کابل

لطیف پدرام یکی از نمایندگان مجلس نیز که در میان این تظاهرات کنندگان حضور دارد به رسانه ها گفت که خواسته های این معترضان استعفای رییس جمهور و رییس اجرایی است. او حکومت وحدت ملی را ناتوان از تامین امنیت شهروندان دانست.

واکنش‌ها

تظاهرات روز گذشته این معترضان که در واکنش به حمله خونین روز چهارشنبه کابل صورت گرفته بود به خشونت گرایید و در تیراندازی نیروهای امنیتی، 5 تن از معترضان کشته شده و بیش از 10 تن دیگر نیز زخم برداشتند.

در واکنش به تظاهرات روز گذشته، دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل از تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی افغانستان خواست تا از به کارگیری خشونت پرهیز کنند. تدامیچی یاماماتو، نماینده دبیر کل سازمان ملل در افغانستان گفته است “کسانی که در پی فرصت‌طلبی و سوءاستفاده از این لحظات پر از احساس و شکننده برای بی‌ثبات ساختن وضعیت و آسیب رساندن بیشتر به غیرنظامیان هستند، از هر اقدامی خودداری کنند.”

سازمان عفو بین الملل نیز از دولت افغانستان خواسته تا نسبت به شناسایی و محاکمه افرادی که به سوی تظاهرات کنندگان تیراندازی کرده اند اقدام کند. در اعلامیه این سازمان آمده است که ” استفاده کشنده و شدید از نیروی نظامی علیه معترضان، بیان گر بی حرمتی مقامات دولت به جان مردم است.”

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌یی گفته است که تظاهرات مسالمت‌آمیز و قانونی، یکی از حقوق بشری شهروندان و از مشخصه‌های نظام‌های دموکراتیک و مردم‌سالار است. در اعلامیه این کمیسیون از تظاهرکنندگان خواسته شده که با خویشتن‌داری، مطالبات و خواسته‌های شان را با مقامات مربوطه در میان گذاشته و مشکل موجود را به ‌صورت مسالمت‌آمیز و از راه گفت‌وگو با ارگان‌های دولتی حل کنند.

protest2
برخی جاده‌های مرکزی شهر کابل به روی رفت و آمد بسته است

حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز از جامعه جهانی و سازمان‌های داخلی و بین‌المللی مدافع حقوق بشری خواسته که نگذارند مردم‌سالاری بیش از این در افغانستان صدمه ببیند و زیر چتر جامعه جهانی استبداد و خودکامگی پا بگیرد.

در اعلامیه این حزب آمده است که جمعیت اسلامی بر فداکاری و قربانی در راستای استقلال و آزادی و تأمین امنیت و ثبات سراسری در افغانستان متعهد می‌باشد و به هیچ‌ گروهی اجازه نمی‌دهد تا از وضعیت موجود در برهم زدن اوضاع سوء استفاده کند.

جمعیت اسلامی افغانستان گفته است که از تمامی حقوق شهروندان از جمله حق تظاهرات حمایت می‌کند و هیچ‌گونه زورگویی را نمی‌پذیرد.

این درحالی است که ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده است که تظاهرات مدنی و صلح ‌آمیز حق همه شهروندان است و دولت این کشور خود را مکلف به حمایت از آن می‌داند. ارگ ریاست جمهوری افغانستان از تظاهرکنندگان همچنان خواسته است اجازه ندهند سودجویان حرکت مدنی شان را مختل نموده و از این فرصت برای آشوب و اغتشاش به نفع خود بهره‌برداری نمایند.

دولت افغانستان از بزرگان و فعالان مدنی خواسته تا روند تظاهرات را مطابق با ضوابط قانونی و منافع عمومی روحیه مردم مدیریت کنند.

در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان آمده است که رهبری دولت افغانستان خود را متعهد به شنیدن خواست‌های مشروع مردم می‌داند و پس از دریافت این خواست‌های معقول، مطابق با قوانین نافذه این کشور به آن رسیدگی می‌شود.

protest7
تظاهرات روز گذشته به خشونت گرایید

تظاهرات جاری در اعتراض به انفجار روز چهارشنبه است که در نزدیکی چهارراهی زنبق کابل روی داد و در آن بیش از 500 تن کشته و زخمی شدند. حکومت افغانستان شبکه حقانی و سازمان استخبارات پاکستان را عامل اصلی این حمله می داند.

الیاس نواندیش هم‌کار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان