جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

مسولان بازرگانی افغان: 10 میلیون دالر ضرر انفجار امروز کابل

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مقام‌ها در اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که در انفجار امروز کابل، شماری از شرکت‌های خصوصی افغانستان به شدت آسیب دیده و دچار ضرر‌های مالی سنگین شده‌‎است.

خان‌جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که برآورد ابتدایی آنان نشان می‌دهد که شرکت‌های مختلف خدماتی و بازرگانی که در نزدیکی محل این انفجار واقع شده، حدود 10 میلیون دالر ضرر کرده اند. این آسیب مالی شامل شرکت‌های خدماتی، مخابراتی، مغازه‌ها، هوتل‌ها و تاسیسات دیگر می‌شود.

انفجار امروز کابل در شلوغ‌ترین زمان شهر کابل رخ داد که شهروندان زیاد افغان در منطقه وزیر اکبرخان در حال تردد بودند. این منطقه کابل جزء از ساحه سبز پایتخت افغانستان است که علاوه بر سفارت‌خانه ها، ماموریت‌های دیپلماتیک و نهادی مهم حکومتی، یک منطقه‌ای بازرگانی و تجاری نیز محسوب می‌شود. تصاویر نشر‌شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که شیشه‌های اکثر ساختمان‌های شهر، از شدت انفجار شکسته‌ و برخی از ساختمان به صورت کل از بین رفته است.

kabul-blast11
انفجار امروز حوالی ساعت 8:25 صبح در منطقه وزیر اکبر خان کابل رخ داد

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که بیشتر بازرگانان افغان، در این منطقه‌ی کابل، تجارت‌های کلانی را مدیریت می کنند. شرکت مخابراتی روشن، بانک عزیزی ، هوتل کابل استار از جمله شرکت‌هایی است که بیشترین آسیب را از این انفجار دیده است.

مسوولیت‌پذیری مالی

نهادهای بازرگانی افغانستان تاکید می‌کنند که با چنین رویدادهای، سرمایه‌گذاران افغان به شدت زیان می‌بینند و آنان قادر نیستند که هربار با پرداخت این هزینه‌ها به تجارت‌شان در داخل افغانستان ادامه دهند.

 این نهادها از حکومت افغانستان می‌خواهند که برای سرمایه‌گذاران سیستم بیمه ایجاد شود تا آن ها با شرایط و تضمین های بهتر مالی فعالیت نمایند و دست کم 50 درصد از زیان های مالی این بازرگان از سوی حکومت و یا نهادهای دیگر مالی پرداخت گردد.

خان‌جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که در صورت ادامه چنین شرایطی، به نظر می رسد که تداوم سرمایه گذاری بازرگانان افغان در داخل این کشور بعید خواهد بود. او تاکید کرد که “اگر حکومت در مقابل این خسارات سرمایه‌گذاران کاری نکند، طبیعی است که دیگر هیچ‌کسی با این شرایط، در کشور سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. “

kabul-blast8
در این انفجار بیش از 50 عراده موتر ملکی تخریب شده است

علاوه بر شرکت‌های بزرگ بازرگانی در این منطقه، در چندین کیلومتری این انفجار، ماموریت‌های دیپلماتیک، اداره‌های حکومتی، شبکه‌های رسانه‌ای، مغازه‌ها و منازل مسکونی نیز درامان نمانده است. تصویرهای در شبکه‌های اجتماعی از سفارت‌خانه‌های آلمان، ایران، ترکیه، اندونزی و فرانسه به‌نشر رسیده، نشان می‌دهد این ماموریت های دیپلوماتیک به نوعی از این رویداد آسیب دیده‌اند.

دفاتر شبکه‌های رسانه‌ای “یک” و والستریت ژورنال و سایر شبکه‌ها نیز خساره‌ها دیده است. برخی از رسانه های نظیر طلوع نیوز و بی بی سی برخی از همکاران خود را از دست داده اند. علاوه بر این‌، بر اساس گفته‌های وزارت امور داخله‌ی افغانستان در این رویداد بیش از 50عراده موتر نیز نابود شده است.

در چنین شرایطی، زمانی که انفجار های هدفمند و خونین زیادی در سال های اخیر در کلان شهرهای افغانستان به وقوع می پیودند، تاجران زیادی آسیب می بینند. این تاجران به خاطر عدم دسترسی به بیمه همه خساره های میلیونی را خود پرداخت می کنند.

یکی از دلایل نبود بیمه در نو بودن فرهنگ آن در افغانستان است. در عین حال، به دلیل عدم آگاهی مردم این کشور از فواید بیمه، این صنعت کمتر میان شهروندان این کشور جای افتاده است؛ دلیلی که باعث رکود فعالیت شرکت‌های بیمه در این کشور خوانده شده است.

kabul-blast19
در این انفجار به شماری از رسانه‌ها نیز آسیب رسیده است

مقام‌ها در اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز می‌گویند که فرهنگ ترویج بیمه در افغانستان نیازمند آگاهی‌دهی بیشتر در این کشور می‌باشد. آنان پایین بودن سطح آگاهی مردم را چالش اصلی در مسیر گسترش این خدمات می‌دانند.

با همه این ها، اما بسیاری از تاجران افغان نگران آینده تجارت شان بوده و انتظار دارند تا دولت افغانستان در حوزه حمایت از آن ها به صورت جدی نقش گرفته و زمینه ساز توسعه سرمایه گذاری در افغانستان گردد.

علی اکبر هم‌کار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان