جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

چشمان باز؛ 11 عکاس–خبرنگار متفاوت افغانستان

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

رادا اکبر
رادا اکبر در سال 1988 در افغانستان متولد شده‌است. مردم رادا را بیشتر از عکس‌ها و هنر او می‌شناسد. او در ابتدا با گام‌های نقاشی پا به دنیای هنر گذاشته بود، اما پس از آن علاقه‌مند شد که زندگی روزمره مردم افغانستان را با لینز دوربین به تصویر بکشد و روایت کند. با این وجود او بیشتر روی عکاسی مستند تمرکز کرد و دوفیلم مستند از زندگی و مشکلات زنان افغان ساخته است.

فیلم مستند او به نام امیدهای شکسته (Shattered Hopes) برای جشنواره فیلم پانوراما هندوکش در کلن آلمان در سال 2009 انتخاب شد. کار های عکاسی و هنری او در سطح بین‌المللی به نمایش گذاشته شده است.

رادا اکبر
رادا اکبر

فردین واعظی

1981، افغانستان

فردین واعظی در سن جوانی شروع به کاوش در بخش عکاسی کرد. در عکس‌های او نیز زندگی و چالش‌های مردم افغانستان به تصویر کشیده شده است. پس از سقوط رژیم طالبان در سال 2001 میلادی، فردین برای آموزش عکاسی خبری به مرکز فرهنگی و رسانه‌ای آینه (AINA) پیوست. بعد از فارغ شدن از این مرکز او به عنوان استاد و مربی در آنجا تعیین شد که به بیش از 60 دانش‌آموز عکاسی مهارت‌ها و تکنیک‌های عکاسی خبری آموزش داد.

اثرهای او تا حال در روزنامه‌ها ومجله‌های مختلف داخلی و خارجی منتشر شده و در چندین نمایشگاه‌های بین‌المللی به نمایش گذاشته شده است. کار‌های او اخیرا در یک نمایشگاه انفرادی در موزه بریتانیا در لندن نیز به نمایش گذاشته شد.

فردین واعظی
فردین واعظی

حنیفه علی‌زاده

1989، افغانستان
حنیفه علی‌زاده زمانی که هشت سال سن داشت، با خانواده‌اش به ایران فرار کرد و در آن کشور مهاجر شد. در آن زمان کودکان افغان در ایران بالاتر از صنف هفتم حق آموزش را نداشتند. او در سال 2002 میلادی بعد از سقوط رژیم طالبان برای جستجوی فرصت‌های تحصیلی همراه با خانواده‌اش دوباره به افغانستان برگشت.

او بعد از اتمام دوره مکتب‌اش به دانشگاه ملی بیکن هاوس (BNU) در پاکستان شروع به تحصیل کرد؛ جایی که او توانست با اشکال مختلف هنر آشنا شود. اینجا بود که علاقه او به عکاسی به‌عنوان یک بخش از هنر جلب شود.
خانم علی‌زاده در بخش عکاسی در دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه کابل تدریس می‌کند. کارهای او در سطح بین‌المللی به‌نمایش گذاشته شده است که از آن جمله او در نمایشگاه بانک جهانی زیر نام “نمایشگاه تصور آینده مشترک ما” (Imagining Our Future Together exhibition) شرکت کرده است.

او برنده جایزه‌ی “رهنمایی” (Redirecting) در سال 2013 در محل اقامت هنرمندان شرق در وارساو لهستان شد.

حنیفه علی‌زاده
حنیفه علی‌زاده

فرشاد عصیان

افغانستان، 1993

فرشاد عصیان عکاس خبری خبرگزاری فرانسه (AFP) است. او در شهر مزارشریف در شمال افغانستان تولد شده است و در دانشگاه طبی بلخ در بخش طب تحصیل کرده است. او در کنار کار با خبرگزاری فرانسه، از دو سال بدینسو با پروژه به‌نام واقعیت عینی (Ground Truth) نیز کار می‌کند. «واقعیت عینی» در بخش عکاسی و آموزش خبرنگاران جوان فعالیت دارد.

فرشاد برای توسعه هنر عکاسی‌اش بیشتر کتاب می‌خواند، و هم‌چنان به‌صورت آنلاین کارهای عکاسان دیگر را می‌بیند. جیمز نچوی و ژوزف کودلکا از عکاسان دلخواه فرشاد است. گرچند او از رشته‌ی طب فارغ‌التحصیل شده است، اما می‌خواهد یکی از عکاسان حرفه‌ای افغانستان باشد.

فرشاد عصیان
فرشاد عصیان

نسیم سیامک

1991، افغانستان

نسیم سیامک، درس‌های ابتدایی و متوسطه‌اش را در ولایت غزنی به پایان رسانده است. او پس پس از فروپاشی رژیم طالبان از مکتب حبیبیه فارغ شد. نسیم، از بخش کارگردانی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه کابل، لیسانس دارد. آقای سیامک هم‌چنین یکی از اعضای فعال مرکز فیلم عکاسی خبری “چشم سوم” است.

نسیم سیامک
نسیم سیامک

رقیه علوی

ایران

رقیه علوی تازمانی که 16ساله بود به عنوان یک پناهنده در ایران زندگی می‌کرد. او پس از سقوط طالبان در سال 2002، همراه با خانواده‌اش به شهر مزار شریف افغانستان بازگشتند. او پس از آن در کارگاه آموزش عکاسی که توسط شوهرش راه اندازی شده بود، به آموختن این هنر پرداخت. همین بود که او زندگی جدیدی را همراه باعکاسی شروع کرد.

خانم علوی باور دارد که عکاسی می‌تواند، بوجود آورنده انقلاب باشد و باعث شود که تحولات عظیمی را در یک جامعه ایجاد کند. او همواره تلاش کرده است که یک تصویر متفاوتی از افغانستان بگیرد؛ تصویری که بیشتر جنبه‌ی مثبت یک کشور را بیان کند تا جنبه‌های منفی وجنگ را.

او می‌گوید که نمی‌خواهد مثل زنان هم‌عصر خودش، در برابر خشونت و محرومیت زنان سکوت کند چرا که سکوت او را به انزوا وا می‌دارد.

رقیه علوی
رقیه علوی

فریدون پویا

افغانستان

فریدون پویا از دانشکده روزنامه نگاری هرات افغانستان در سال 2007 فارغ التحصیل شده است.  او از سال 2004 بدینسو در بخش‌های مختلف و موضوعات تحقیقی مانند فقر، خشونت، هنجارهای جنسیتی، به عنوان خبرنگار و عکاس مستند‌سازی می‌کند.

پویا در حال حاضر عکاس و مسوول روابط عمومی با نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان کار می‌کند. او در دو کارگاه آموزش عکاسی که در سال های 2011 و 2012 توسط این سازمان راه‌اندازی شده بود، شرکت کرده و عکاسی را به‌گونه‌ی حرفه‌ای آموخته است. آقای پویا در حال حاضر عکاسی خبری را برای دانشجویان دانشگاه تدریس می‌کند.

فریدون به عنوان خبرنگار، عکاس و تصویر‌بردار در رسانه‌های اسوشتیدپرس از سال 2006 تا 2010 و فرانس پریس از سال 2004 تا 2006 کار کرده است. کارها و اثرهای او در سطح بین المللی به نمایش گذاشته شده است.

فریدون پویا
فریدون پویا

برات‌علی باتور

برات علی، عکاس خبری  است. عکس‌های خبری او در روزنامه های نیویارک تایمز، وال‌استریت ژورنال، استرن و بسیاری از نشریه‌های دیگر به نشر رسیده است.

کار پرخطر باتور او را وادار به ترک افغانستان کرد و به پاکستان مهاجر شد؛ کشوری که برای او به عنوان قوم هزاره خطرناک‌تر از افغانستان بود.

او در سخنرانی اش در تد گفته است که حتی در این کشور برای مدتی که بلیط هواپیما را دریافت کند، مکان امنی پیدا نتوانسته است. سر انجام آقای باتور مجبور به پرداخت پول به یک قاچاقچی می‌شود و به موج جزر و مدی مرگبار با سایر مهاجران می‌پیوندد.

او در این سفرش از مهاجران قایق‌سوار که دنبال پناهندگی در کشورهای مانند استرالیا بودند، مستندی به نام “سفر اقیانوس دلخراش” را ساخت. این مستند او چندین جایزه را به دست آورد.

برات‌علی باتور
برات‌علی باتور

سلیمان ادریسی

افغانستان، 1983

سلیمان ادریسی یک عکاس خود آموخته است که برای اولین‌بار کار خود را در سال 2007 از عکاسی زندگی روزمره مردم در کابل و ولایات مختلف افغانستان شروع کرد. او به این باور است که مردم، عکاسی را برای دانستن آنچه که در جهان جریان دارد، نیاز دارند. او می‌خواهد یک مجموعه‌ی بزرگی از کارهایش بسازد که بتواند زیبایی‌ها، طبیعت و روحیه مردم وکشورش را روایت کند.

 سلیمان لیسانس‌اش را از بخش مدیریت و تجارت در سال 2011 به دست آورده است. او در حال حاضر به‌عنوان تحلیلگر پروژه بانک توسعه‌ آسیایی در افغانستان کار می‌کند.

سلیمان ادریسی
سلیمان ادریسی

عبدالله شایگان

افغانستان، 1990

عبدالله شایگان از رشته‌ی ادبیات انگلیسی دانشگاه بامیان لیسانس دارد. او در جریان تحصیل دراین دانشگاه، یک مرکز اموزشی مدنی و اجتماعی را به نام “کانون دانشجویی تفهم” تاسیس کرد. علاقه‌‎ی او به عکاسی از یک دوره سه‌ماهه آموزش خبرنگاری شروع شد.

این دوره آموزشی به او انگیزه داد که برای آموزش بیشتر عکاسی خودش را در برنامه عکاسی خبری چشم سوم بخش بامیان، شامل کند. او در حال حاضر یکی از اعضای فعال مرکز عکاسی خبری چشم سوم است که کارهای او در داخل و خارج از افغانستان به نمایش گذاشته شده است.

شایگان امیدوار است که در آینده بتواند فعالیت‌های اجتماعی را با رسانه به نوعی تلفیق بدهد.

عبدالله شایگان
عبدالله شایگان

جاوید حنان

افغانستان، 1991

جاوید حنان دانش‌آموخته‌ی دانشکده‌ی هنرهای دانشگاه کابل است. او در سال 2007 تکنیک‌های اساسی عکاسی خبری و قوانین آن را در مرکز فرهنگی و رسانه “آینه” آموخت. آقای حنان در سال 2012 در یک کارگاه 7روزه همراه با کارمندان روزنامه نیویارک تایمز در کابل شرکت کرد. حنان با دفتر ارتباطات عمومی مجلس نمایندگان افغانستان به‌عنوان عکاس خبری نیز کار می‌کند.

جاوید حنان
جاوید حنان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان