جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
7 بازدید

جالب‌ترین نامزدی سال 2017

خواندن 9 دقیقه
0
(0)

برای اولین بار در افغانستان یک جوان افغان در صفحه کاربری فیس بوک خود اعلامیه همسریابی گذاشته بود که منجر به نامزدی او شد. پیش از این اعلامیه، اما جوان دیگری از طریق فیسبوک و در صفحه عمومی از دختر مورد علاقه‌اش خواستگاری کرده بود.

پنچ شنبه هفته گذشته، حمیده جعفری و حسین معرفت نامزدی شان را در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی در کنار خانواده‌های شان جشن گرفتند.

حسین معرفت به خبرنامه گفت که در طول مسیر به سوی جاغوری در افکار مختلف غرق بوده است. او تاکید کرد که “فکر می‌کردم خانواده‌ها با این موضوع چگونه کنار خواهند آمد. ولی بعد از این که به جاغوری رسیدم و با استقبال خانواده ها روبرو شدم، پی بردم که این استرس غیر واقعی بوده است.”

او تصریح کرد که از این تصمیم آن‌ها خانواده‌های شان به خوبی استقبال کرده و از آن ها حمایت نموده است. این زوج جوان می خواهند تا شش ماه دیگر با هم ازدواج کنند.

marifat1
حسین معرفت

پایان انتظار

داستان این آغاز زندگی مشترک متفاوت است. دیری از نشر پست فیس بوکی همسریابی حسین معرفت نمی گذشت که خیلی‌ها مثل من منتظر نتیجه بودند. اما حسین معرفت با گذشت 9 روز، به انتظارها پایان داد و در صفحه کاربری فیس بوک خود اعلام داشت که فرد مورد نظر خود را یافته و به تفاهم اولیه رسیده اند.

حسین معرفت استاد دانشگاه است و پیش از این به خبرنامه گفته بود که با این اقدامش به دنبال، همسریابی و در عین حال، ایجاد گفتمان و ارائه مسیر متفاوت در شیوه همسریابی و معیار‌های ازدواج در افغانستان بوده است. اعلامیه‌ای حسین معرفت در رسانه های اجتماعی بازتاب گسترده داشت چنان که این اعلامیه تنها در صفحه فیسبوک آقای معرفت 1800 بار لایک و 123 بار اشتراک گذاری شده بود.

پیش از این اعلامیه، خبرنامه درباره معیار‌های ازدواج و ویژگی های همسر ایدآل با آقای معرفت نیز گفت‌وگو کرده بود.

شروع ماجرا

آقای معرفت در 2 آپریل سال جاری میلادی، اعلامیه‌ی همسریابی‌اش را در صفحه عمومی فیسبوک این گونه همگانی کرد.

arifat

حسین معرفت ساکن شهر کابل است اما او در شهرستان اشترلی ولایت دایکندی به دنیا آمده است. به گفته‌ی دوستان نزدیکش، او زندگی خوبی دارد و در خانواده مذهبی بزرگ شده است.

آقای معرفت در سال 1992 در دایکندی متولد شد و لیسانس خود را از رشته زبان آلمانی از دانشگاه کابل به دست آورده است. او در سال 2015 میلادی کارش را به عنوان استاد دانشگاه و مترجم آلمانی در یکی از دانشگاه‌‌های خصوص در شهر کابل شروع کرد.

آقای معرفت در خانواده ای زندگی می کند که دارای اقتصاد متوسط می باشد. پدرش داروساز و مادرش معلم است. حسین معرفت 5 خواهر و برادر دارد و او فرزند اول خانواده است.

فراتر از رسوم

هزینه‌های ازدواج همواره یکی از مسائل بحث برانگیز در افغانستان بوده است. به همین منظور اخیرا قانون ازدواج تصویب شده تا جوانان افغان در این عرصه مشکلات کمتری داشته باشند. اما تا کنون اجرایی شدن این قانون مسئله ای چالش زا بوده است.

engagement1
حمیده جعفری و حسین معرفت نامزدی شان را در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی روز پنج‌شنبه هفته گذشته جشن گرفتند

حسین به خبر‌نامه گفت که “به‌خاطر شکستاندن عرف‌های که در حال حاضر مشکلات زیادی را به بار آورده و ایجاد یک گفتمان بین جوانان و به چالش کشیدن عرف‌های مشکل آفرین در خانواده ها این کار را کرده است.”

حسین معرفت اضافه کرد که ازدواج‌ها در افغانستان بر اساس خواست و توافق خانواده‌ها صورت می‌گیرد و نظر پسران و دختران برای زندگی مشترک شان کمتر جدی گرفته می شود. او تصریح کرد که “خوب است اول پسر و دختر هم‌دیگر را ببینند، با هم حرف بزنند و بیشتر آشنا شده به توافق برسند. بعد موضوع ازدواج را با خانواده‌های شان در میان بگذارند. چون توافق پسر و دختر برای آینده‌شان مهم‌تر است.”

حسین معرفت همچنان به خبرنامه گفت که “هر انسان گذشته‌ای دارد… من به همین دلیل معیار‌های که در نظر می‌گیرم را نیز ذکر کردم تا همه بدانند که زندگی و همسر مناسب پیدا کردن آنقدر سخت هم نیست و ذکر کردم سابقه عشقی غیر مشهور اگر داشته باشد، برایم مهم نیست.”

نیمه بهتر

در ادامه اعلامیه همسریابی آقای معرفت انتظارات خود را در مورد دختر مورد نظرش نیز به این ترتیب ذکر کرده است.

Capture

حسین معرفت شاید اولین شهروند افغان است که به این سادگی و به صورت عمومی از طریق شبکه‌های اجتماعی نظر خود را در مورد ازدواج و شرایط ایده‌آل شریک زندگی آینده خود اعلام داشته است.

کم‌تر از دو هفته

ظاهرا شبکه‌های اجتماعی جدا از اطلاع رسانی و به چالش کشیدن دستگاه حکومتی، در زندگی شخصی افغان‌ها نیز موثر بوده است.

جست‌وجوی معرفت در کم‌تر از دو هفته جواب یافت. آقای معرفت توانست یک موضوع که گفتگو در باره آن به عنوان یک تابوی اجتماعی مطرح بوده، را همگانی سازد و به همسر ایده‌آل خود دست یابد. اما طرف دیگر قضیه دختری است که ظاهرا در یک جامعه سنتی ریسک بزرگی کرده و به اعلامیه‌ی همسریابی حسین معرفت جواب مثبت گفته است. حمیده آذین جعفری فردی است که شرایط ایده ال با معرفت را داشته و نیمه بهتر آقای معرف شده است.

خانم جعفری به خبرنامه گفت که بعد از این که استاتوس‌های آقای معرفت را خوانده و همه را بررسی کرده به این نتیجه رسیده تا با حسین در تماس شود. او مشخصاتی که آقای معرفت تقاضا کرده بود را به او فرستاده است.

azim
حمیده جعفری

آقای معرفت در این زمینه به خبرنامه گفت که “بعد از دریافت معلومات ابتدایی طی چندین جلسه رو در رو با هم صحبت کرده و به این نتیجه رسیده که شاهدخت رویاهایش را دریافته و در فیسبوک اعلام کرد که فرد مورد نظر پیدا شده است.”

حمیده آذین در سال 1373 در ولسوالی جاغوری غزنی متولد شده و تحصیلات دانشگاهی‌اش را در مقطع لیسانس در یکی از دانشگاه خصوصی در شهر کابل به پایان رسانده است.

حمیده گفت که هفت خواهر و برادر اند. خانم جعفری به خبرنامه گفت که “تمام موارد در استاتوس‌های آقای معرفت برایش روشن و واضح بود و بعد از چند جلسه صحبت تصمیمش را با خانواده‌اش در میان گذاشته و خانواده‌اش نیز با تصمیم او مخالفت نکرده است.”

شیوه‌ی منحصر به فرد

خانم آذین جعفری و حسین معرفت هر دو توافق کرده که شیوه‌ی متفاوت را در برگزاری جشن ازدواج شان پیش خواهند گرفت؛ شیوه ای که از مصارف هنگفت جلوگیری می‌کند و هزینه معادل آن را صرف تحصیل شان خواهند کرد.

marifat
حسین معرفت ساکن شهر کابل است اما او در شهرستان اشترلی ولایت دایکندی به دنیا آمده است

خانم آذین تصریح کرد که برایش مادیات و خرید جهیزیه و طلا اهمیت ندارد و برای خانه و زندگی شان تنها لوازم ضروری را تهیه خواهند کرد تا به این طریق به همه بگویند که زندگی و ازدواج آنقدر دشوار نیست که تصور می شود.

خانم آذین اضافه کرد که “در زندگی زوج توافق، صمیمت، همدلی، احترام، درک متقابل و همفکری مهم و حیاتی است.”

واکنش‌های متفاوت

تعدادی زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از این اقدام آقای معرفت و خانم آذین جعفری استقبال کرده و گفته‌اند که انتظار دارند این اقدام به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

 بنیامین قدام، این اقدام آقای معرفت را در جامعه سنتی افغانستان خوب و نیک دانسته و از آن استقبال کرده‌ است.

همزمان با استقبال برخی ها، شماری از کاربران شبکه های اجتماعی اما با روش همسریابی حسین معرفت مخالفت کرده و آن را خلاف برخی از رسوم جامعه در افغانستان دانسته اند.

Capture1

با همه این واکنش های مثبت و منفی، اما حمیده آذین همسر آقای معرفت می‌گوید زمانی که مشخصاتش را به حسین معرفت می‌فرستاد، لحظه‌ی دچار تردید نشده بود، زیرا به باور او همه امور در مورد حسین معرفت برایش روشن بوده است.

این دختر افغان گفت که اهمیت و اولویت اساسی برایش در ازدواج او با حسین معرفت، توافق همه جانبه شان بوده است.

مهریه‌ای سبک

حمیده جعفری علاوه بر مسائل دیگر در باره یکی از جنجالی ترین مسئله های ازدواج در افغانستان صحبت کرد. او گفت که مهریه‌اش را تعیین کرده و با حسین به توافق رسیده اند. او تاکید کرد که مهریه‌اش اهدای1000جلد کتاب به مکتبی که در آن درس خوانده می باشد و این موضوع می تواند به صورت اقساط انجام شود. در عین حال چند شاخه گل نیز جزء از مهریه ای این زوج تعیین شده است.

خانم آذین در این باره علاوه کرد که “بعضی‌ها فکر می‌کنند که مهریه سنگین سبب دوام زندگی شان می‌شوند، ولی این باور اشتباه است. تهداب زندگی مشترک نباید از همان ابتدا بر مبنای جدایی بنا شود و مهریه زنجیر پای دو فرد شود.”

به باور خانم جعفری زندگی مشترک تا زمانی اهمیت دارد که براساس تفاهم و همدلی باشد. او گفت که زندگی اجباری که در آن زوج‌ها تنها بر اساس مصلحت یا به ‌خاطر مهریه ادامه دهند، اهمیت ندارد.

engagement
حسین معرفت و حمیده جعفری می‌گویند که در زندگی مشترک‌شان همه چیز مشترک خواهد بود

حسین معرفت و حمیده جعفری در ادامه توضیح دادند که در زندگی مشترک‌شان همه چیز مشترک خواهد بود و هر دو به صورت مشترک و با رضایت همدیگر تصمیم‌گیری خواهند کرد.

آنان توضیح دادند که تهداب زندگی مشترک شان براساس تفاهم و هم‌دلی گذاشته شده و در صورت بروز مشکل که از طریق گفتگو حل نگردد، این زوج برای درخواست طلاق مختار خواهند بود و فرزندان شان نیز اختیار خواهند داشت که برای زندگی شان تصمیم بگیرند و آنان تصمیم فرزندان شان را با احترام می‌پذیرند.

مسئله شخصی

پیش از این برخی از رسانه ها به نقل از حسین معرفت نگاشته بود که او تصمیم ایجاد یک سایت یا نهاد همسریابی را دارد. اماحسین معرفت گفت که “اعلامیه همسریابی و طریقه‌ی که من در پیش گرفته‌ام، الگوی  عمومی برای دیگر جوانان نیست. در واقع من با شخصیت و بر مقتضای حال خودم این کار را کرده‌ام تا بتوانم راحت‌تر شریک زندگی‌ام را پیدا کنم و این الگو جواب گوی همه نیست و در رابطه به سایت همسریابی که دوستان پیشنهاد کرده،  به بودجه نیاز دارد و خیلی از مسایل حقوقی مطرح می‌شود که زمانش نیست.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان