سومین کنفرانس اتحادیه اروپا؛ استراتژی بد، تداوم مبارزه با فساد اداری و تمرکز بر وزارت داخله

رییس جمهور افغانستان در سومین کنفرانس سالانه اتحادیه اروپا برای مبارزه با فساد که در کابل برگزار شد، از استراتژی فعلی مبارزه با فساد اداری انتقاد کرد و گفت که استراتژی بد، یکی از دلایل افزایش و ادامه فساد در این کشور است.

در این کنفرانس که صبح امروز در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد، نمایندگانی از سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و سفیران برخی کشورهای خارجی نیز حضور داشتند.

رییس جمهور غنی در این کنفرانس، از تعهد سیاسی حکومت وحدت ملی برای مبارزه با فساد اداری خبر داد اما گفت که با وجود تمامی فعالیت های صورت گرفته برای نابودی فساد در این کشور، این روند دستاوردهای لازم را نداشته و مصرف میلیون ها دلار در این مسیر نیز به هدر رفته است.

آقای غنی به اقدامات اصلاحی حکومت افغانستان در بخش‌های امنیت، معارف، عدلی و قضایی، معادن، و قراردادها اشاره کرد و گفت که مبارزه جدی و موفق با این پدیده، نیازمند یک استراتژی جامع و هدفمند است.

محمد اشرف غنی از جامعه جهانی خواست تا از برنامه‌های حکومت افغانستان برای مبارزه با فساد در این کشور حمایت نموده و با توجه به تجربه سال های گذشته، در تدوین استراتژی منظم و کامل برای مبارزه درست با این پدیده با حکومت و مردم این کشور همکاری کنند.

corruption1
رییس جمهور افغانستان در ادامه سخنانش بر ضرورت آوردن اصلاحات در نهادهای امنیتی این کشور تاکید کرد

نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان نیز کاهش فساد را از اولویت های جامعه جهانی در افغانستان دانست و گفت که مردم این کشور از بی عدالتی و فساد در این کشور رنج می برند.

مایکل میلیبن نماینده این اتحادیه در کابل افزود، حکومت افغانستان نشان داده است که اراده خوبی برای مبارزه با فساد دارد و جامعه جهانی نیز متعهد است تا در کنار افغانستان، با پدیده فساد اداری در این کشور مبارزه کند.

قلب فساد

رییس جمهور افغانستان در ادامه سخنانش بر ضرورت آوردن اصلاحات در نهادهای امنیتی این کشور تاکید کرد و گفت که انجام اصلاحات و مبارزه با فساد در بخش های امنیتی این کشور، یکی از اولویت های حکومت وحدت ملی است.

آقای غنی گفت که در این بخش، تمرکز ویژه‌ای بر وزارت داخله صورت می‌گیرد که از نظر او قلب فساد در میان نهادهای امنیتی این کشور است. او گفت که شرایط فعلی در این وزارت قابل قبول نیست و باید اصلاحات جدی در این وزارت صورت گیرد.

corruption3
رییس جمهور غنی در این کنفرانس، از تعهد سیاسی حکومت وحدت ملی برای مبارزه با فساد اداری خبر داد

خطر بنیادین

در همین حال سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، وجود فساد اداری را خطری بنیادین و چالش اصلی برای حکومت‌داری خوب دانست.

آقای دانش اما گفت که در مدت کار حکومت وحدت ملی، فساد در عرصه های مختلف کاهش یافته است اگرچه تا رسیدن به هدف اصلی که همان کاهش و از بین بردن آن است، فاصله زیادی وجود دارد.

معاون دوم ریاست جمهوری هم چنین از رسانه ها و نهادهای جامعه مدنی این کشور خواهان همکاری بیشتر برای مبارزه با این پدیده شد و نقش آنها را در مبارزه با فساد اداری، موثر و مفید عنوان کرد.

عمده ترین دلایل فساد

معاون دوم ریاست جمهوری هم چنین گفت که پدیده فساد از گذشته به میراث مانده اما حکومت وحدت ملی، در مدت بیش از دو سال گذشته به صورت قاطعانه با این پدیده مبارزه کرده است.

از نظر آقای دانش نا امنی و جنگ، مافیای مواد مخدر، فقر، فرهنگ قوم گرایی، پایین بودن سطح حقوق کارمندان دولتی و نبود سیستم مجازات و مکافات از عمده ترین دلایل گسترش فساد در افغانستان است.

danish
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، وجود فساد اداری را خطری بنیادین و چالش اصلی برای حکومت‌داری خوب می‌داند

او گفت که حکومت وحدت ملی تعهد دارد تا در کنار مبارزه با تروریزم در نبرد دیگری که مبارزه با فساد در کشور است، از تمام توان و امکانات خود استفاد کرده و با مافیا و مهره های درشت فساد مبارزه کند.

در میان ده بدترین

این کنفرانس در حالی در کابل برگزار شده است که در آخرین گزارش سازمان شفافیت بین المللی که زمستان سال گذشته خورشیدی منتشر شد، آمده بود که میزان فساد در افغانستان کاهش یافته است اما شرایط در این کشور همچنان نامطلوب است.

در این گزارش، افغانستان در میان 176 کشور با قرار گرفتن در رتبه 169، در میان 10 کشوری قرار گرفته بود که بیشترین فساد اداری در آن ها وجود دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *