جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

در اولین حضور؛ حکمتیار، برادری با طالبان و آغاز اختلاف با سنگین‌وزن‌های سیاست در کابل

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

پس از آن که گلبدین حکمتیار امروز در ارگ ریاست جمهوری افغانستان حضور یافت، خط و نشان های جدی برای حکومت افغانستان، همسایگان این کشور و آینده فعالیت هایش کشید.

آقای حکمتیار در باره حکومت داری در افغانستان تصریح کرد که “حکومت ائتلافی در شرایط افغانستان مناسب نیست، حکومت ائتلافی ناکام است و هیچ جا نتیجه نداده و در این‌جا نیز قطعا نتیجه نمی‌دهد.” او در عین حال علاوه بر این بر ایران و پاکستان تاخت که از نفوذ در افغانستان بپرهیزند در باره برخی کشورهای دیگر نیز اظهارات جالبی داشت.

آقای حکمتیار به سقوط قندوز اشاره کرد و گفت که تلاش شبکه‌های استخباراتی منجر شد تا این ولایت، بدون مقاومت به طالبان سپرده شود و همین امر باعث شد که امریکا و دیگر کشورها فیصله کردند که خروج را متوقف کنند. او در ادامه خطاب به طالبان گفت “بنابراین بیایید تمام عوامل باقی‌ماندن خارجی‌ها را ختم کنیم.”

گلبدین حکمتیار چندین بار است که در هفته گذشته نسبت به حضور سربازان جامعه بین المللی در افغانستان واکنش نشان می دهد.

Gulbuddin Hekmatyar at Afghan Pres Palace arg
حکمتیار در ارگ “حکومت ائتلافی در شرایط افغانستان مناسب نیست، حکومت ائتلافی ناکام است و هیچ جا نتیجه نداده و در این‌جا نیز قطعا نتیجه نمی‌دهد”

برادران من

در باره طالبان آقای حکمتیار با صراحت صحبت کرد و گفت که آنان بردارانش می باشند. او در ادامه تاکید کرد که “من هم به طالبان برادر خطاب می کنم. بگذارید رسانه‌ها انتقاد کنند. طالبان بیایند و عوامل حضور و بهانه حضور خارجی را در کشور ختم کنند.” او در ادامه تصریح کرد “حقیقت این است که خروج نیروهای خارجی از کشور آغاز شده و کم‌تر از 10 هزار باقی مانده اند اما شبکه‌های خاص استخباراتی می‌خواهند جنگ در افغانستان دوام پیدا کند.”

در قسمتی دیگر از صحبت‌هایش آقای حکمت‌یار در باره نقش آینده خود و همکارانش در حکومت صحبت کرد و تاکید نمود که به دنبال مقام های حکومتی نیست. او گفت که “ما وزارت نمی‌خواهیم، اگر کسی شک دارد توافقنامه را ببیند، ما آماده ایم با هر کسی که صلح می‌خواهد همکاری کنیم. ما از حکومت هیچ چیزی نمی‌خواهیم زیرا قربانیان جنگ افغان‌ها هستند، این جنگ باید به پایان برسد و به همین امید آمده ایم.”

آقای حکمتیار در بخش های دیگر در باره رسانه ها صحبت کرد و دوباره بر موضع قبلی اش با وضع چارچوب های تاکید نمود. از حقوق زنان گفت و این که مخالف حضور و کار آن ها نیست.

https://twitter.com/khabarnamaeng/status/860100554147713024

موضع مشخص

اما اشرف غنی رییس جمهور افغانستان نسبت به طالبان و پروسه صلح موضع نسبتا مشخصی داشت. او ضمن آن که از ورود حکمتیار به کابل استقبال کرد گفت که طالبان نیز این مشی را آغاز نمایند.

رییس جمهور افغانستان خطاب به طالبان گفت که “من بالای طالبان صدا می‌کنم که آیا ظرفیتی مانند آقای حکمتیار را دارید که با مردم و دولت افغانستان برای صلح بحث و مذاکره کنید؟ اصلاً رهبر شما کیست؟ و کجاست؟ به غیر از جنگ، ویرانی، قتل و کشتار برای این ملت و این کشور چه برنامه‌ای دارید؟”

با این وجود رییس جمهور افغانستان به گونه‌ی تلویحی پاکستان را به حمایت از هراس‌افگنی در افغانستان و منطقه متهم ساخت.

او در عین حال بر انتظارات نسل های نو افغانستان از رهبران فعلی مانور داد و گفت که “نسل جدید کشور انتظار دارد که رهبران سیاسی شان تهداب یک صلح پایدار را بنا نهاده و برای تحقق آن با فرهنگ مدارا و همپذیری گام های عملی بردارند.”

taliban-militants
در باره طالبان آقای حکمتیار با صراحت صحبت کرد و گفت که آنان بردارانش می باشند

کرزی و عبدالله

اما موضع گیری حامد کرزی و عبدالله عبدالله نسبت به طالبان و گفتار حکمتیار جالب تر بود. آقای عبدالله ضمن آن که ورود حکمتیار را خوش آمدید گفت، اما تاکید کرد که به نظریات او احترام دارد و به صورت تلویحی بیان داشت که طالبان برادرانش نیست.

او گفت که پس از این بهتر است طالبان را برادران آقای حکمتیار در افغانستان خواند. حامد کرزی نیز موضع صریح تری نسبت به طالبان داشت و گفت که طالبان پس از این براداران هموطن او می باشند.

بازگشت به کابل

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی امروز پنجشنبه (14 ثور) با کاروان بزرگی از افراد نظامی که او را تا پایتخت افغانستان همراهی می کرد، وارد شهر کابل شد.

این بازگشت حکمتیار به کابل پس از نزدیک به 22 سال صورت می‌گیرد.

https://twitter.com/ArianaNews_/status/860072929404518400

ارگ ریاست جمهوری افغانستان اوایل این هفته که حکمتیار در ولایت لغمان و در میان هوادارانش حضور یافت، از آمدنش استقبال کرد و گفت که پیوستن او می‌تواند در تامین صلح و ثبات در این کشور تاثیرگذار باشد.

هم چنین سخنگویان حزب اسلامی می گویند که قرار است فردا جمعه (۱۵ ثور)، گلبدین حکمتیار به غازی استدیوم شهر کابل رفته و در میان هوادارانش سخنرانی کند.

محل اقامتی که برای رهبر حزب اسلامی در نظر گرفته شده، در چند ماه اخیر تحت تدابیر امنیتی جدی بوده و در غرب کابل می‌باشد.

اولین حضور در لغمان

گلبدین حکمتیار که پیش از امضای توافق نامه صلح در فهرست سیاه سازمان ملل قرار داشت و تمام این سال ها در مکان نامعلومی زندگی کرده است، روز شنبه( ۹ ثور)، برای اولین بار در شهر مهترلام ولایت لغمان دیده شد. در اولین سخنرانی خود در برابر رسانه ها، همه گروه های مخالف مسلح حکومت از جمله طالبان را به صلح دعوت کرد و گفت که پیام آور صلح است.

گلبدین حکمتیار روز هشتم ماه ثور امثال در ولایت لغمان ظاهر شد

ننگرهار

حکمتیار سپس به ولایت شرقی ننگرهار رفت و در حالی که سرور دانش معاون دوم رییس جمهور و حنیف اتمر مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری به استقبالش رفته بودند، از شیوه مدیریت افغانستان انتقاد کرد و از رهبران وحدت ملی خواست تا اگر نمی توانند در کنار هم کار کنند، یکی از آن ها از قدرت کناره گیری کند.

تنش در اجرای توافق نامه

آزادسازی زندانیان وابسته به حزب اسلامی یکی از تعهدات حکومت افغانستان در توافق نامه صلح بود اما عملی شدن مرحله اول آن با تنش هایی میان این حزب و حکومت همراه بود.

رها نشدن 13 زندانی که در جمع 68 زندانی که قرار بود یکجا آزاد شوند موجب شد تا نمایندگان حزب اسلامی به رسم اعتراض هیچ زندانی را تحویل نگرفته و دست خالی برگردند. سخن گویان این حزب گفته بودند که کمیسیون حقوق بشر افغانستان مانع از آزادی این 13 تن شده است.

با این حال در روزهای گذشته، ۵۵ زندانی حزب اسلامی آزاد شدند تا مراحل اجرایی شدن توافق نامه صلح هم چنان با چالش و تنش همراه باشد.

https://twitter.com/shahmarai/status/860119254594723840

کشتار غیر نظمیان

علیه گلبدین حکمتیار اتهامات بسیاری مطرح است از جمله نقش‌داشتن در ویرانی و جنگ‌های کابل به همراه دیگر گروه‌های مجاهدین که پس از پیروزی در برابر شوروی گرفتار جنگ‌های داخلی شدند.

اما مسوولان در حزب اسلامی بارها تاکید کرده اند که تنها حزب اسلامی در ویرانی‌های کابل و جنگ‌های داخلی افغانستان نقش نداشته بل‌که نقش گروه‌هایی دیگری که امروز در راس قدرت قرار دارند نیز در این ویرانی‌ها پررنگ بوده است.

نام آقای حکمتیار سال ها در لیست سیاه سازمان ملل قرار داشت اما پس از امضای توافق‌نامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی با میانجیگری حکومت افغانستان از فهرست سیاه حذف شد.

گلبدین حکمتیار اما در سخن‌رانی امروزش در ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفت که “شرایط کنونی طوری نیست که مطالبه کنیم که جنایت جنگی را محاکمه کند، محکمه‌ای وجود ندارد که با آنان تصفیه کنیم طوری‌که پیامبر خدا پس از فتح مکه همه را معاف کرد.”

گوشه‌ای از کابل امروز
گوشه‌ای از کابل امروز ?

با تمام این‌ها اما حالا آقای حکمت‌یار وارد شهری شده است که اکنون آثار بسیار کمی از ویرانی‌های جنگ او و دیگر رهبران مجاهدین را می‌توان در آن مشاهده کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان