هشدار به روسیه؛ شورای حراست و ثبات افغانستان در مقابل مسکو موضع‌گیری کرد

عبدالرب رسول سیاف یکی از رهبران جهادی و رییس شورای حراست و ثبات افغانستان در مراسم تجلیل از سالروز 8 ثور، به روسیه هشدار داد تا از مداخله در امور داخلی افغانستان خودداری کند.

آقای سیاف که ظهر امروز(11 ثور)، در خیمه لویه جرگه در شهر کابل صحبت می کرد از برخی کشورهای همسایه که به گفته او “دشمنان افغانستان را تقویت می کنند” به شدت انتقاد کرد و گفت که این کشورها “تاوان دخالت” در امور داخلی افغانستان را خواهند پرداخت.

او به صورت مشخص از روسیه نام برد و خطاب به این کشور گفت که “مداخله در امور داخلی افغانستان نه به خیر روسیه است و نه به خیر کشورهای منطقه و جهان.”

این رهبر جهادی افغانستان با اشاره به شکست شوروی در حمله به این کشور، خطاب به مقامات روسی گفت که “مداخله اول تان، اتحاد بزرگ تان را شکست. اگر برای بار دوم نیز مداخله کنید باز هم تجزیه خواهید شد.”

ضمیر کابلوف، سفیر سابق روسیه در کابل. عکس/Anadolu Agency

تایید مقامات روسی در مورد این که با طالبان ارتباط دارند، در ماه های اخیر انتقادهای زیادی در داخل افغانستان و هم چنین در میان مقامات آمریکایی در پی داشت. مقامات آمریکایی روسیه را متهم به حمایت از طالبان و ارسال سلاح به این گروه می کنند اما روسیه این اتهامات را رد کرده و گفته است که تماسش با طالبان به منظور کشاندن این گروه به پای میز مذاکرات صلح است.

در میدان جنگ

آقای سیاف هم چنین از تداوم جنگ و ناامنی در این کشور به شدت انتقاد کرد و گفت که این جنگ تا چه زمانی باید ادامه یابد.

رهبر شورای حراست و ثبات از جامعه جهانی خواست تا در مورد تامین صلح و پایان یافتن جنگ در این کشور جدیت بیشتری از خود نشان دهند.

آقای سیاف از جامعه جهانی خواست تا نیروهای نظامی افغانستان را بیشتر و بهتر تجهیز کند
آقای سیاف از جامعه جهانی خواست تا نیروهای نظامی افغانستان را بیشتر و بهتر تجهیز کند

او گفت جامعه جهانی یا باید فشار و جدیت لازم برای آوردن صلح در این کشور داشته باشد و یا نیروهای امنیتی افغانستان را به درستی تجهیز کند تا بتوانند به گفته او “گپ را در میدان جنگ یک طرفه سازند.”

سیاف هم چنین از آمدن گلبدین حکمتیار به افغانستان استقبال کرد و گفت که آمدن او گام خوبی برای تامین صلح در افغانستان است.

فریب نخورید

این رهبر جهادی در ادامه از طالبان به شدت انتقاد کرد و آن ها را فریب خوردگان مفتی هایی دانست که با سو استفاده از نام جهاد، از آن ها برای کشتن مردم و افزایش جنگ در افغانستان استفاده می کنند.

او گفت که “اگر حمله انتحاری درست می‌بود، چرا هیچ کدام از مفتی‌هایی که دستور به انجام این عمل می‌دهند، خودشان را انفجار نمی‌دهند.”

taliban in ghazni
آقای سیاف از همه‌ی گروه‌های مخالف مسلح افغانستان خواست تا دست از جنگ برداشته و به کشتار مردم این کشور پایان دهند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *