آغاز ریزش تیم رییس‌جمهور افغانستان؛ احمد ضیا مسعود برکنار شد

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان فرمان برکناری احمد ضیا مسعود، نماینده‌ی فوق‌العاده اش را در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب صادر کرد.

در اعلامیه‌ی ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری افغانستان آمده است که رییس جمهور این کشور به تاسی از حکم فقره 13 ماده 64 قانون اساسی افغانستان، فرمان عزل احمد ضیا مسعود، نماینده فوق العاده رئیس جمهوری در امور اصلاحات و حکومتداری خوب را داده است.

آقای مسعود در اوایل ماه میزان سال 1393 به منظور بهبود و توسعه‌ی حکومت‌داری خوب، توسط محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در این مقام گماشته شد. در ادامه رییس جمهور غنی در فرمان دیگری امتیازات و صلاحیت‌های بیشتری برای احمدضیا مسعود اعطا کرد؛ فرمانی که باعث شد تا بسیاری‌ها او را معاون سوم ریاست جمهوری افغانستان بخوانند.

https://twitter.com/khabarnamaeng/status/854011809484988417

آقای مسعود نخستین و تنها نماینده‌ی فوق‌العاده‌ی رییس‌جمهور افغانستان بود که طی یک مراسم ویژه سوگند وفاداری یاد کرد.

اختلافات فزاینده

احمد ضیا مسعود نماینده خاص رییس جمهور افغانستان در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب در این اواخر به یکی از منتقدان سرسخت وضعیت سیاسی کنونی تبدیل شد و از طرف‌داران تغییر در نوع نظام سیاسی بوده است.

او پنج ماه پیش باری در همایشی در ولایت پنجشیر گفته بود که “چه فایده می‌کند که امروز من در حکومت باشم، تمام تاجیک‌ها را بیاورم در حکومت. این خودش عکس‌العمل‌ها را به وجود می‌آورد. یا چه فایده می‌کند که یک برادر پشتون ما، در راس حکومت باشد و کل نهادهای حکومتی را از قوم پشتون بسازد. این کار هیچ فایده‌ای ندارد. اقوام دیگر عکس العمل نشان می‌دهند.”

آقای مسعود از جمله معدود رهبران تاجیک بود که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از محمد اشرف غنی حمایت کرد و از نزدیکان او در حکومت وحدت ملی تبدیل شد.

احمدضیا مسعود برادر احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان است. او در دور اول ریاست جمهوری حامدکرزی معاونیت اول ریاست جمهوری این کشور را بر عهده داشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *