بلند‌پایه‌ترین مقام دولت ترامپ در افغانستان؛ 9 نکته درباره زندگی و کار مک‌مستر

مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور آمریکا طی سفری اعلام‌شده، شب گذشته وارد کابل شده است.

جنرال هربرت مک‌مستر برای گفت‌وگو با رهبران حکومت وحدت ملی در راس یک هیات عالی‌رتبه‌ی آمریکایی به پایتخت افغانستان آمده است.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان آمده است که رییس‌جمهور غنی و رییس اجرایی عبدالله در رابطه به مناسبات افغانستان-آمریکا در عرصه‌های مختلف امنیت، مبارزه با تروریزم، مسایل منطقه‌ای، اقتصاد و توسعه با این جنرال سه‌ستاره‌ی آمریکایی گفت‌وگو کرده اند.

گفته می‌شود آقای مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا هم‌چنین با محمد حنیف اتمر، همتای افغان‌اش و مقام‌های ارشد امنیتی این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

رییس‌جمهور آمریکا هفته‌ی گذشته پس از دیدار با یُنس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو تصمیم گرفت مک‌مستر را به افغانستان بفرستد. آقای ترامپ گفته بود که “جنرال مک‌مستر به افغانستان فرستاده می‌شود تا چگونگی راه‌های پیشرفت در کنار همکاران افغان وناتو را دریابد.”

این جنرال سه‌ستاره‌ای آمریکایی بلند‌پایه‌ترین مقام دولت دونالد ترامپ است که طی یک سفر رسمی، با هیاتی به کابل فرستاده می‌شود.

سفر مشاور امنیت ملی ترامپ درست سه روز پس از حمله‌ی بمب‌افگن نیروهای آمریکایی علیه داعش در ولسوالی اچین ننگرهار صورت می‌گیرد؛ پرتاب بمبی که منجر به کشته‌شدن بیش از 90 داعشی در افغانستان شد.

ترامپ، مک‌مستر را حدود یک و نیم ماه قبل به عنوان مشاور امنیت ملی خود مقرر ساخت. این جنرال آمریکایی سابقه‌ی حضور در افغانستان و عراق نیز در کارنامه‌ی خود دارد. او در زمان حضور خود در این کشورها، با یک برنامه دولتی “ضد فساد” همکاری می‌کرد.

 

جنرال مک‌مستر پس از کولن پاول، مشاور وقت امنیت ملی آن کشور، دومین جنرال بر حال است که به سِمت مشاورت امنیت ملی رسیده است. آقای ترامپ او را یکی از بهترین‌های آمریکا نامیده بود.

خبرنامه در ادامه نه نکته از زندگی و کار جنرال مک‌مستر را آورده است.

دانشجوی معتبرترین دانشگاه جنگ

جنرال مک‌مستر یکی از دانشجویان دانشگاه ویست پوینت بوده است. او در سال 1984 از این آکادمی نظامی آمریکا فارغ شد. او در زمان دانشجویی خود عضویت تیم بازی رگبی را نیز داشته است.

McMaster4
جنرال مک مستر، مشاور امنیت ملی جدید دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا

مرد کارکشته نظامی

جنرال مک مستر 54 ساله و یکی از افسران شناخته شده ارتش آمریکا می باشد که هنوز متقاعد نشده است. او در جنگ های خلیج فارس، عراق و افغانستان خدمت کرده و رییس مرکز یک تلفیق ظرفیت های نظامی و معاون فرمانده آینده سنجی در فرماندهی دکترین و آموزش ارتش آمریکا بوده است.

قهرمان جنگ

این جنرال سه ستاره آمریکایی به خاطر شجاعت اش در جنگ خلیج، مقابل نیروهای صدام حسین دیکتاتور عراق، قهرمان جنگ لقب گرفته است. او در آن زمان یکی از افسران دون پایه ارتش آمریکا بود که همراه با سربازانش در یکی از موقعیت های جنگی با 9 تانک در مقابل 80 تانک و نیروهای گارد ویژه ریاست جمهوری عراق جنگید و آن ها را منهدم کرد. این دستاورد نظامی او که در آن نیروها و تانک هایش آسیب ندید به گستردگی پیچید و او توانست به خاطر آن مدال ستاره نقره ای را بگیرد. جنرال مک مستر پس از آن به عنوان پروفسور در آکادمی نظامی ویست پونیت بین سال های 1994 تا 1996 تدریس کرد.

McMaster3
این جنرال امریکایی در سال 2014 یکی از صد تاثیر گزارترین شخصیت های جهان قلمداد شده است

ایجاد کننده نظم در تل افر 

جنرال مک مستر در سال های جنگ عراق نیز شهرت یافت و در آن زمان او توانست کمک کند تا در شهر تل افر در سال 2005 نظم عمومی برقرار شود. او با استفاده از روش های سنتی مبارزه با شورشی گری که شامل مراحل پاک سازی، کنترول و ساخت و ساز می شود توانست این موفقیت را به دست آورد. پس از آن بود که جنرال پتریوس فرمانده وقت جنگ عراق نیز از این روش های مبارزه با شورشی گری استفاده کرد.

صاحب سه دختر

این جنرال آمریکایی در سال 1985 ازدواج کرده است که حاصل آن 3 دختر به نام کترین، کولین و کاراغ می باشند.

صاحب اثر درباره جنگ ویتنام

او پایان نامه دکترای خود را در دانشگاه کارولینای شمالی در باره جنگ ویتنام تحت عنوان سستی در انجام وظیفه نگاشته که در آن از فرماندهان نظامی در جریان جنگ ویتنام به خاطر به چالش نکشیدن استراتژی جنگی رییس جمهور لییوندان بی. جانسون و وزیر دفاع روبرت مک نارما انتقاد شده است. این کتاب در سال 1997 منتشر شد و اکنون جزء از منابعی است که باید در فرماندهی دریایی توسط جنرالان و دگروالان این نیروها خوانده شود.

McMaster2
جنرال مک مستر هم چنان به عنوان پروفیسور در دانشگاه ویست پوینت تدریس کرده است

ایستادگی روی اعتقادات اش

او به خاطر ایستادگی روی اعتقادات و باورهایش شهرت یافته است. در سال های 2006 و 2007 زمانی که قرار بود جنرال شود، نادیده گرفته شد. این در حالی بود که او از نام نیک در میان نیروهای نظامی آمریکا برخوردار بود.

جزء از 100 تاثیر گذارترین شخصیت های جهان

این جنرال سه ستاره آمریکایی در سال 2014 در میان یک صد نفر از سوی مجله تایمز آمد که تاثیر گذارترین ها در جهان قلمداد شدند.

سابقه خدمت در افغانستان

در سال 2010 میلادی جنرال مک مستر در برنامه شفافیت در قالب نیروهای بین المللی ناتو در افغانستان خدمت کرده است. او در این ماموریت در حوزه افغانستان نیز از شناخت خوبی برخوردار شده است.

McMaster1
جنرال مک مستر در سال 1984 از دانشگاه ویست پوینت فارغ شده است

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *