فرار از چنگ داعش؛ راه دشوار رهایی نوجوان 17 ساله عراقی از سرزمین جنایت

توسطعلی اکبر

فروردین ۲۴, ۱۳۹۶ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲ , , , , , , ,

زندگی در سایه حکومت داعش ترسناک تر از همه چیزی است که تا به حال می توانید تصور کنید؛ این زندگی همه اش قتل، آدم کشی و جنایت می باشد. این صحنه ها برای یک نوجوان ترسناک تر است که شاید در تمام عمر به کابوس او بدل شود.

نوجوان هفده ساله عراقی که از چنگ داعش آزاد شده گفته است که علاوه بر دنیای وحشت ناک تحت اداره این گرو، مسائل دیگری نظیر ترس از قوانین و مجازات، از حملات سنگین هوایی شب هنگام  و از عدم دسترسی به آب و غذا و دارو نیز زندگی را دشوار و سخت می سازد.

او باور دارد که بسیاری از کسانی که از سرزمین های تحت کنترول داعش فرار کرده اند، روانی اند و باید برای مدت های طولانی در بیمارستان ها بستری شوند. اما امپراطوری خونین داعش دست کم در عراق در حال افول است و به گفته شماری زیادی از آگاهان امنیتی این گروه در آینده نزدیک به پایان می رسد.

Iraq1
این نوجوان باور دارد که بسیاری از کسانی که از سرزمین های تحت کنترول داعش فرار کرده اند، روانی اند

با این حال در دنیای تاریک داعش، پلیس مذهبی که با نام حسبه شناخته می‌شود، قوانین سختی را که توسط اکثریت مسلمانان رد گردیده است، دنبال می‌کنند و برای اعمال آن هر روشی را استفاده می نمایند. آن چه که آن ها جرم می پندارند به شمول قسم خوردن و سیگار کشیدن با 40 ضربه شلاق مجازات می‌شود.

عادل نوجوان

عادل نام مستعار نوجوان عراقی است که در زمان دست گیری‌اش توسط داعش و آغاز زندگی سخت خود تنها 14 سال داشت. او همانند بسیاری از کودکان و نوجوانان کار برای امرار معاش و گذار زندگی‌اش مشغول سیگار فروشی بود که توسط نیروهای داعشی دست گیر شد.

عادل گفته است که “آن‌ها برای مدتی من را زندانی کردند و کیسه‌ای را بر سرم گذاشتند. من را زدند و شکنجه کردند و از من خواستند تا آرزوی مرگ کنم.” او اضافه کرده که “من سیگار می‌فروختم. آن‌ها مرا دستگیر و زندانی کردند و من هیچ کاری از دستم برنمی‌آمد تا انجام دهم. سپس من تلاش کردم تا آن جا را ترک کنم.”

adel1
عادل نوجوان عراقی است که در زمان دست گیری اش توسط داعش و آغاز زندگی سخت خود تنها 14 سال داشت

در این مدت که این جوان تحت قوانین داعش به سر می‌برد، او به طور اجباری به مدرسه آن‌ها فرستاده شده تا آنچه که باورهای دینی داعش بوده را فرا گیرد. براساس گفته‌های عادل “آن‌ها همه‌ی کتاب‌ها را تبدیل کردند و به ما استفاده سلاح و بریدن گلوی کودکان را آموزش می دادند. آن‌ها به ما نشان می‌دادند که چگونه گلوی اطفال را ببریم. آن‌ها همه را شستشوی مغزی می‌دادند و در آخر کودکان را مجبور می‌‌کردند تا به این گروه بپیوندند.”

عادل 17 ساله در حال حاضر تحت مراقبت یکی از موسسات خیریه حمایت از کودکان به سر می‌برد.

آغاز راه

زمانی که افراد شبیه عادل از چنگ داعش آزاد می شوند، برای نهاد خیریه‌ی نظیر حمایت از کودکان (Save the Children) اما آغاز کار است. ارام شاکرم، معاون مدیر عامل این نهاد خیریه در عراق گفته است که “ما از تجربه‌ی مان در دیگر کشورهای جنگ‌زده می‌دانیم که وقت محدودی برای اقدام عملی داریم. بعد از دو سال تحت تسلط داعش، این کودکان احتمالا به بیماری که متخصصان آن را (Toxic Stress) می‌نامند- بیماری که در اثر متحمل شدن مشقت های طولانی مدت در کودکان به وجود می آید- مبتلا شده‌اند.”

iraqi-soldeir
حملات ضد داعش در عراق در اواخر سال 2016 آغاز گردید

شاکرم در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرده که به همین خاطر آن ها کارهای زیادی دارند تا از لحاظ روانی این کودکان را به حالت نورمال برگردانند.

آنان باور دارند که این کمک ها برای افرادی نظیر عادل و هزاران کودک دیگری که در خطوط مقدم جنگ گیر مانده‌اند، حیاتی پنداشته می شود.

در حال شکست

حملات ضد داعش در عراق در اواخر سال 2016 آغاز گردید. این حملات موفقیت زیادی را در پی داشته است. جنگ با داعش، گروهی که به طور گسترده برای استفاده از شهروندان به شمول کودکان به عنوان سپر انسانی در موصل، یکی از بزرگترین شهرها در منطقه، متهم شده در هر کوچه جریان داشته.

حملات هوایی آمریکایی‌ها نیز به صورت مداوم انجام شده و در آن  افراد ملکی و شبه نظامیان نیز قربانی شده اند. گزارش شده است که نبردهای سنگین نیروهای زمینی علیه داعش و متحدان آمریکایی عراق به شمول نیروهای آمریکایی به عنوان جدی ترین جنگ های شهری که از جنگ جهانی دوم به این سو صورت گرفته است توصیف شده است.

iraq
همانند عادل جوانان زیاد افغان نیز در سرزمین های تحت تسلط داعش گیرمانده و سرنوشت مشابهی را تجربه می کنند

پس از نزدیک به شش ماه از آغاز جنگ اخیر تمام عیار داعش در عراق مسجدی که در آن حضور داعش برای اولین بار اعلام شد در موصل به دست نیروهای عراقی افتاده است. این یکی از بزرگترین موفقیت نیروهای ائتلاف بین المللی در جنگ با داعش پنداشته می شود.

با این حال، همزمان با پایان داعش در عراق، افغانستان اما تا کنون شاهد حضور داعش بوده و نگرانی از آن به عنوان یک تهدید استراتژیک و اول برای این کشور پنداشته می شود. همانند عادل جوانان زیاد افغان نیز در سرزمین های تحت تسلط داعش گیرمانده و سرنوشت مشابهی را تجربه می کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی اکبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *