حاشیه‌های تازه انفجار قندهار؛ مواد منفجره در بین غذا جاسازی شده بود

انفجار‌های سه ماه قبل در مهمان‌سرای ولایت قندهار که منجر به کشته‌شدن 13 تن از جمله سفیر امارات متحده عرب شده بود، توسط یکی از کارمندان / به احتمال زیاد، آشپز مهمان‌سرای این ولایت صورت گرفته است.

همایون عزیزی والی ولایت قندهار در صحبت‌هایش با روزنامه اماراتی نشنل با اشاره به این موضوع گفته است است که ” مواد منفجره در داخل ظروف غذا و میوه‌هایی جاسازی شده بود که برای پذیرایی در مهمان‌خانه آورده شده بود.” او افزوده است که هر دو انفجار در داخل مهمان‌سرا، در فاصله‌ی سه دقیقه و دقیقاً روی میزهای غذاخوری رخ داده است.

سه ماه قبل زمانی که والی قندهار و دیگر مقامات محلی در مهمان‌سرای ولایت، در حال دیدار و گفت‌وگو با سفیر و دیپلومات‌های امارات متحده عرب بودند، انفجارهایی رخ داد که منجر به کشته‌شدن 13 تن از جمله معاون والی، سفیر امارات و 5 دیپلومات این کشور شد. هیچ گروهی مسوولیت آن انفجارها را برعهده نگرفت.

این تصویر لحظاتی قبل از انفجار در مهمان‌سرای ولایت قندهار ثبت شده است

والی قندهار خود نیز در انفجارها به شدت زخمی شده و برای تداوی به فرانسه انتقال یافت.

آقای عزیزی پس از تداوی و بازگشت، پیش‌تر انفجارهای صورت‌گرفته در مهمان‌خانه قندهار را “مغلق، پیچیده و چند بعدی” توصیف کرد و گفت که دست استخبارات کشورهای منطقه در پس آن حمله بوده است.

سپس او در گفت‌وگو با رسانه‌ها، انفجارهای مهمان‌سرای ولایت‌اش را کار طالبان دانسته بود.

طالبان و حلقات خارجی

انفجار شهر قندهار در اواخر ماه جدی، در مهمان خانه والی قندهار و درست زمانی صورت گرفت که والی و دیگر مسوولین محلی این ولایت با سفیر و دیپلومات های امارات متحده عرب در حال گفتگو بودند. در آن زمان گفته شده بود که مواد انفجاری در کوچ‌های این مهمان خانه جابه‌جا شده بود که در نتیجه انفجار معاون والی، یک نماینده مجلس، یک سناتور و 5 دیپلومات اماراتی، کشته شدند.

Ghani-in-Emarats
در ادامه رییس جمهور اشرف غنی برای همدردی با مقامات امارات به این کشور سفر کرد

سفیر امارات نیز که در حمله زخمی شده بود برای درمان به امارات منتقل شد اما بر اثر شدت جراحات وارده، در شفاخانه ای در آن کشور جان داد.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان گفته بود که طالبان به دستور حلقات خارجی این حمله را انجام داده اند.

رییس جمهور اشرف غنی برای همدردی با مقامات امارات به این کشور سفر کرد. اگرچه گفته شد که هیات مشترکی از کارشناسان امنیتی افغانستان، امارات متحده عربی و نیروهای ناتو این حمله را بررسی خواهند کرد اما تاکنون نتایج این تحقیقات منتشر نشده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *