جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

فراه، هلمند و هرات؛ مثلث جنوب غربی، سایه سنگین تروریزم-مواد مخدر و نیاز به حمایت کابل

خواندن 10 دقیقه
0
(0)

ولایت های هلمند، فراه و هرات در جنوب غرب و غرب افغانستان از ولایت های با اهمیت برای حکومت و گروه های تروریستی است. اگرچه طالبان توانسته اند در ولایت های هلمند و فراه، نفوذ و حضور گسترده ای داشته  باشند و امنیت در این مناطق را به شدت تهدید کنند اما در ولایتی مانند هرات، نفوذ چندانی ندارند. اما نگرانی ها در این ولایت نسبت به افزایش حضور طالبان و برهم زدن امنیت آن پابرجاست.

خبرنامه در آغازین روزهای سال جدید خورشیدی که از سوی مقامات این کشور سالی سخت و پرچالش برای این کشور خوانده شده است، به برررسی وضعیت و تهدیدهای امنیتی در این سه ولایت پرداخته است.

هلمند

گمانه ها حاکی از آن است که هلمند در جنوب افغانستان یکی از ولایت هایی است که با توجه به نفوذ طالبان و هم چنین حضور گسترده مافیای مخدر و کشت روز افزون آن، سالی سخت و پر چالش را در پیش رو خواهد داشت. طالبان علاوه بر حضور در ولسوالی های این ولایت، اکنون در اطراف شهر لشکرگاه مرکز هلمند نیز حضور چشمگیری دارند.

در سالی که گذشت، طالبان حملات گسترده ای را برای تسلط بر شهر لشکرگاه مرکز این ولایت انجام دادند و خود را به دروازه های این شهر رساندند. اما در اوج نگرانی ها از سقوط این ولایت به دست طالبان، نیروهای امنیتی افغانستان با کمک نیروهای ناتو توانستند از سقوط این شهر جلوگیری کنند.

چندی قبل داکتر عبدالله رییس اجرایی، عبدالله حبیبی وزیر دفاع و ادیب فهیم معاون اول ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان، به منظور بررسی وضعیت امنیتی هلمند، وارد این ولایت شده بودند

با این که مقامات مختلفی مانند رییس اجرایی، وزرای دفاع، داخله و فرماندهان ناتو برای بررسی وضعیت امنیتی به این ولایت سفر کردند اما نگرانی ها در این ولایت در سال جاری نیز هم چنان پابرجاست.

مانور شورشیان

از 13 ولسوالی این ولایت، مراکز 6 ولسوالی در کنترل طالبان است. نوزاد، موسی قلعه، دیشو، باغران، خانشین و ناوه شش ولسوالی هلمند است که به گفته مقامات محلی، تهدیدهای امنیتی در این مناطق بسیار بالاست.

علاوه بر این در دیگر مناطق نیز طالبان حضور دارند از جمله ولسوالی سنگین که در هفته گذشته خبرهایی مبنی بر سقوط مرکز این ولسوالی نیز منتشر شد اما مقامات وزارت دفاع گفتند که نیروهای نظامی به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان، عقب نشینی تاکتیکی داشته اند و دو کیلومتر دورتر از مرکز این ولسوالی مستقر شده اند.

با این حال تسلط طالبان بر بسیاری از مناطق این ولایت که جغرافیای وسیعی دارد، نگران کننده است.

حیات الله حیات والی هلمند با اشاره به این مناطق به خبرنامه می گوید که حتی در زمان حضور 40 هزار نیروی خارجی نیز، تمام بخش های این ولایت در اختیار حکومت افغانستان قرار نداشت. او معتقد است که نسبت به آزاد سازی این مناطق “غلفت” صورت گرفته است.

https://twitter.com/ResoluteSupport/status/844969722793873408

والی هلمند می گوید که تقویت امنیت در ولسوالی هایی که در کنترل دولت است در برنامه های امنیتی سال جدید، در اولویت قرار دارد. آزاد سازی ولسوالی هایی که در کنترل طالبان است از اقدامات بعدی در این سال خواهد بود.

مناطق مرزی

یکی از چالش های عمده در این ولایت مرزهای طولانی با پاکستان است که طالبان به راحتی در این مسیر در رفت و آمد هستند و گزارش شده که حکومت افغانستان نیز تسلط و نظارت کافی بر این مناطق ندارد.

ولسوالی های خانشین و دیشو، دو ولسوالی که در جنوب ولایت هلمند و در کنترل طالبان قرار دارد، هم مرز با پاکستان است. این شرایط موجب شده است که طالبان و مافیای مواد مخدر از این مناطق به عنوان مسیری امن استفاده کنند.

والی هلمند جنگ در این ولایت را “مغلق” می داند و می گوید “جنگ هلمند فقط جنگ با طالبان نیست بل که  مافیای مواد مخدر و استخبارات کشورهای منطقه نیز به طور مستقیم در کنار طالبان و در مقابل حکومت افغانستان می جنگند.”

helmand1
حیات الله حیات والی هلمند به خبرنامه می گوید که حتی در زمان حضور 40 هزار نیروی خارجی نیز، تمام بخش های این ولایت در اختیار حکومت افغانستان قرار نداشت

حیات الله حیات والی هلمند می افزاید که در 15 سال گذشته تمرکز لازم برای تسلط بر نقاط مرزی هلمند با کشورهای پاکستان و ایران صورت نگرفته است و این مناطق به روی طالبان و قاچاقچیان مواد مخدر کاملا باز است.

او تاکید می کند که برای تامین امنیت و مبارزه با مافیای مواد مخدر، باید بر نقاط مرزی این ولایت با پاکستان توجه جدی صورت گیرد.

در لشکرگاه

با این که مقامات محلی از آمادگی بیشتر نیروهای امنیتی افغان برای مقابله با تهدیدهای امنیتی سخن می گویند، نمایندگان شورای ولایتی هلمند تاکید می کنند که نگرانی های امنیتی در این ولایت و بخصوص شهر لشکرگاه مرکز این ولایت هم چنان باقی است و طالبان در اطراف این شهر حضور گسترده دارند.

میرزا حسین علی زاده از نمایندگان شورای ولایتی هلمند به خبرنامه می گوید که با توجه به شرایط کنونی امیدواری زیادی به بهبود امنیت هلمند ندارد و عملیات های نظامی صورت گرفته نیز تاثیری در بهبود امنیت نداشته است.

به گفته این نماینده شورای ولایتی، بخش های وسیعی از هلمند در کنترل طالبان است و این گروه در حوزه های مختلف شهر لشکرگاه مرکز این ولایت نیز حضور دارند.

برخی از نمایندگان مجلس
میرزا حسین علی زاده از نمایندگان شورای ولایتی هلمند می‌گوید که بخش وسیعی از این ولایت در کنترل طالبان است

مقامات محلی در این ولایت می گویند که برای مقابله با این تهدیدهای گسترده طالبان، نیاز به نیروهای امنیتی بیشتر و هم چنین حمایت هوایی از نیروهای زمینی در جنگ با طالبان است.

با توجه به حضور گسترده طالبان در این ولایت، به نظر می رسد سال جاری، سالی سخت برای مسوولین، نیروهای امنیتی و مردم هلمند خواهد بود.

فراه

ولایت فراه در جنوب غرب افغانستان یکی دیگر از ولایت هایی است که سال گذشته در معرض حملات سنگین گروه طالبان قرار داشت. در روزهای گذشته ریاست جمهوری افغانستان آصف ننگ والی این ولایت را برکنار کرد و به جای او محمد عارف شاه جهان معین تامیناتی ریاست عمومی امنیت ملی را به عنوان والی جدید فراه معرفی کرد.

به نظر می رسد این تغییر در رهبری ولایت فراه به منظور تامین امنیت بهتر و مقابله با تهدیدات امنیتی است که سال گذشته مرکز این ولایت را تا آستانه سقوط به دست طالبان نیز پیش برد. اما بسیاری ها در باره این تغییرات و ظرفیت والی جدید فراه برای بهبود وضعیت امنیتی در این ولایت با تردید می نگرند.

مقامات این ولایت، طالبان و مافیای مواد مخدر را از چالش های عمده در این ولایت می دانند. محمد ناصر مهری سخن گوی والی فراه به خبرنامه می گوید که با رفع کاستی ها در نیروهای امنیتی و تجهیزات نظامی، این ولایت با مشکلات امنیتی روبرو نخواهد شد.

farah-governer.
در روزهای گذشته ریاست جمهوری افغانستان آصف ننگ والی این ولایت را برکنار کرد و به جای او محمد عارف شاه جهان معین تامیناتی ریاست عمومی امنیت ملی را به عنوان والی جدید فراه معرفی کرد

او می گوید که کمربند امنیتی در اطراف شهر فراه گسترش یافته و با انجام عملیات های نظامی، سطح تهدیدهای امنیتی در نقاط مختلف این ولایت نیز کاهش یافته است.

در سال گذشته و در اوج جنگ در این کشور، گروه طالبان توانسته بود خود را به دروازه های شهر فراه مرکز این ولایت برسانند تا آنجا که احتمال سقوط این ولایت نیز وجود داشت.

اما تجربه شهر قندوز و سقوط این شهر به دست طالبان، سبب شد تا در مورد شهر فراه اقدامات فوری تری صورت بگیرد و با فرستاده شدن نیروهای کمکی از ولایت های همجوار و همچنین حملات هوایی نیروهای داخلی و خارجی، از سقوط این شهر به دست طالبان جلوگیری شود.

سخن گوی والی فراه می گوید که علاوه بر مشکلات ناامنی، نفوذ مافیای مواد مخدر و قاچاق آن به ایران که هم مرز با این ولایت است، از دیگر چالش های عمده امنیتی در برابر مقامات محلی فراه می باشد.

با این حال این مقامات در فراه می گویند که در سال پیش رو نگرانی جدی امنیتی در این ولایت ندارند و تلاش های برای تقویت و تجهیز بیشتر نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهد داشت.

در اوج نگرانی ها از پیش روی طالبان در فراه، مقامات ناتو به درخواست والی این ولایت، 200 سرباز ایتالیایی را به فراه فرستادند تا با آموزش و مشوره دهی به نیروهای امنیتی افغانستان، مانع از سقوط این شهر به دست طالبان شوند.

در اوج نگرانی ها از پیش روی طالبان در فراه، مقامات ناتو به درخواست والی این ولایت، 200 سرباز ایتالیایی را به فراه فرستادند

 

ولسوالی های بالا بلوک، خاک سفید و بکواه در این ولایت، از سطح تهدیدات امنیتی بالایی برخوردار است با این حال، سخن گوی والی فراه معتقد است، این تهدیدات در آن سطحی نیست که به سقوط این ولسوالی ها بیانجامد.

شدت یافتن حملات طالبان در ولایت فراه در سال گذشته، ساکنان ولایت های همجوار فراه را نیز نگران ساخت. شهروندان شهر هرات که در همسایگی فراه قرار دارند، از شدت جنگ و قدرت یافتن طالبان در این ولایت نگران شده و خواهان توجه بیشتر به تامین امنیت هرات شده بودند.

هرات

ولایت هرات در غرب افغانستان از ولایت های مهم، استراتژیک ولی نسبتا امن در افغانستان است که نسبت به ولایت های هلمند و فراه، از فراز و نشیب های کمتری در بخش امنیت برخوردار بوده است.

مسوولان محلی در این ولایت نسبت به ولایت های هلمند و فراه چالش های کمتری در تامین امنیت دارند اما این به معنای نبود نگرانی های امنیتی در این ولایت نیست.

این شهر که یکی از مراکز عمده تجارت و صنعت افغانستان است در سال های گذشته و پس از افزایش حوادث آدم ربایی توسط باندهای خلاف کار، دچار نوساناتی در عرصه امنیت و تجارت شد و بسیاری از سرمایه داران به دلیل افزایش ناامنی هایی از این دست، اعتصاب کردند و دست از کار و تجارت در این شهر کشیدند.

اختطاف افزایش ناامنی در شهر هرات بسیاری از سرمایه داران را وا داشته بود تا اعتصاب کنند / عکس: بی بی سی

اگر چه در سال گذشته از فعالیت گروه های آدم ربا در شهر هرات کاسته شد اما خطر طالبان در ولسوالی هایی مانند شیندند هم چنان وجود دارد.

طرح تقسیم ولسوالی شیندند

ولسوالی شیندند در جنوب هرات که با ولایت ناامن فراه مرز مشترک دارد، از مناطقی است که طالبان در آن حضور دارند و در زمان های مختلف دست به حملات تروریستی می زنند. رییس جمهور اشرف غنی دستور داده است تا شیندند به 5 ولسوالی تقسیم گردد.

جیلانی فرهاد سخن گوی والی هرات به خبرنامه می گوید، یکی از دلایلی که موجب شده است تا طرح تقسیم این ولسوالی روی دست گرفته شود، مشکلات امنیتی و تلاش برای بهبود امنیت در این منطقه است. به گفته او قرار است پس از تقسیم این ولسوالی، تشکیلات نیروهای امنیتی نیز در این بخش آسیب پذیر ولایت هرات افزایش یابد.

علاوه بر شیندند، طالبان در ولسوالی های کشت کهنه و گلران از ولسوالی هایی که در شمال ولایت هرات واقع شده است نیز حضور دارند.

تشکیلات نظامی

با این که مقامات محلی هرات می گویند که نگرانی زیادی در مورد مشکلات امنیتی در هرات تاکنون وجود نداشته اما تصریح می کنند که بخشی از ناامنی ها و حضور پراکنده گروه طالبان در ولسوالی هایی مانند شیندند، به دلیل نداشتن تشکیلات نظامی کافی برای استقرار دایمی در این مناطق است.

jilani-farhad
جیلانی فرهاد سخن‌گوی والی هرات

جیلانی فرهاد سخن‌گوی والی هرات در این مورد می گوید که برای رفع این مشکل نیز مقامات محلی هرات از مقامات مرکزی در کابل، خواسته اند که در سال جدید و برای تامین امنیت بهتر در این ولایت، نیروهای امنیتی بیشتری را با توجه به نیازهای امنیتی به این ولایت اختصاص دهند.

او می گوید که با افزایش نیروهای نظامی و انجام عملیات در ولسوالی های دور دست این ولایت، امنیت در این ولایت غربی افغانستان در سال جاری بهتر خواهد شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان