جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

تعهدشکنی پاکستان؛ با وجود توافق در لندن، اسلام آباد مرزهایش را باز نکرده است

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

مقام‌ها در اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که پاکستان برخلاف تعهد که در نشست سه‌جانبه‌ی لندن در هفته‌ی گذشته به مقام‌های افغانستان و انگلستان داده بود، هنوز نخواسته است که گذرگاه‌هایش را بروی تاجران افغان باز کنند.

این مقام‌ها تاکید دارند که پاکستان همانند گذشته به عهد خود وفا نکرده و بر خلاف قوانین بین‌المللی تجاری می‌خواهند مانع عبور اموال ترانزیتی افغانستان از گذرگاه‌هایش شود.

صیام‌الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که در نشست سه‌جانبه‌ی افغانستان، پاکستان و انگلستان که چهارشنبه هفته‌ی قبل در لندن برگزار شده بود، مقام‌های پاکستان وعده داده بود که عرض 24 ساعت پس از این نشست، مرزهایش را به روی کالاها افغانی باز می‌کند، اما تا کنون این مرزها بسته مانده است.

https://twitter.com/NSAAtmar/status/842285995353608194

آقای پسرلی می‌گوید که در این نشست، اتاق تجارت و صنایع افغانستان و هم‌چنان مشاور امنیت ملی این کشور، نظریات شان را در باره انسداد مرزهای دو کشور بیان داشتند که پس از آن توافق شده تا پاکستان گذرگاه‌هایش را باز نماید.

به گفته‌ی مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان در حال حاضر، 300 موتر ترانزیتی ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان در نزدیکی مرز توخم در خاک افغانستان گیر مانده و هم‌چنان 600 کانتیر حامل اموال تجاری در آنسوی مرز در خاک پاکستان متوقف است.

نگرانی‌های دیگر

مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان با ابراز نگرانی می‌گوید در صورتی که پاکستان بر خلاف وعده‌هایش عمل کند و این مرزها را مسدود نگه دارد، پروژه‌های بزرگ زیربنایی نیز متوقف خواهد ماند.

صیام الدین پسرلی، سخن‌گوی اتاق تجارت افغانستان
صیام الدین پسرلی، سخن‌گوی اتاق تجارت افغانستان

این مقام‌ها تاکید دارندکه افغانستان و پاکستان پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای مانند پروژه‌ برق کاسا یک‌هزار، گاز تاپی و سایر پروژه‌های منطقه‌ای را روی دست دارند و در صورتی که روابط این دو کشور تیره‌تر گردد و مرزهای دو کشور نیز مسدود بماند، اجرایی شدن این پروژه با مشکل جدی روبرو می‌شود.

صیام‌الدین پسرلی می‌گوید که در حال حاضر از مسدود بودن این گذرگاه‌ها بیشترین ضرر را پاکستان می‌بیند، اما در صورتی که حکومت افغانستان در این مورد راه‌حلی نسنجد با آمدن فصل بهار و بدست آمدن حاصلات زراعتی و میوه‌ی افغانستان، این کشور نیز به اندازه‌ی پاکستان از مسدود بودن این گذرگاه‌ها، ضرر خواهد دید.

سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان تاکید کرد که ” با بسته‌ماندن این گذرگاه‌ها به همان اندازه که پاکستان ضرر می‌کند، افغانستان نیز ضرر خواهد کرد. چون بیشترین صادرات میوه تازه و خشک افغانستان با پاکستان است و از طریق پاکستان به سایر کشورها صادر می‌شود که درصورت مسدود بودن، انتقال آنها از طریق هوا برای تاجران قیمت تمام می‌شود.”

CASA-1000
مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان تاکید دارند که مسدود ماندن گذرگاه‌های افغانستان پاکستان مانع پیشرفت پروژه‌های منطقه‌ای مانند پروژه کاسا یک‌هزار و گاز تاپی خواهد شد

مزرهای بسته

مرزهای تورخم و سپین بولدک با پاکستان حدود یک ماه پیش در 17 فبروری به‌روی کالاهای بازرگانی و شهروندان افغان بسته شد. در این یک ماه این گذرگاه‌ها تنها برای دو روز به منظور عبور و مرور شهروندان افغان که در دوطرف مرز گیر مانده بودند، باز شد.

همزمان با این، بسته شدن مرز تورخم، تغییراتی جدی را در بهای سبزی و میوه در بازارهای افغانستان به ویژه در ولایت‌های مرزی این کشور پاکستان ایجاد کرده است. این تغییرات نشان می‎‌دهد که بهای برخی از مواد اولیه نظیر سبزی و میوه در بازارهای کابل دو برابر شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان