شغل پررونق؛ حاشیه‌های خواندنی آرایشگری زنانه در پایتخت افغانستان

آرایش به ویژه برای زنان امری است که طرفداران و مخالفان جدی خود دارد. اما در افغانستان آرایش زنان متفاوت است و به لحاظ ظاهری و اقتصادی غلیظ و هزینه بر می باشد.

فارغ از این که آرایش زنان به لحاظ فرهنگی و اجتماعی چه تاثیراتی دارد، اثر های اقتصادی جنبه ای است که می توان در هشت مارچ به آن پرداخت. شاید برای مراجعه کنندگان زن که خواهان آرایش می باشند، این تاثیر اقتصادی زیاد رونما نباشد، اما مسلما آنانی که شغل و حرفه ای شان آرایش گری می باشد، به لحاظ اقتصادی منفعت جدی را دارا هستند.

آرایش‌های ویژه

در پایتخت افغانستان یکی از بنرهای که بیشتر در کوچه و بازار دیده می شود، آرایشگاه ها می باشد. این آرایشگاه ها خدمات مختلفی آرایشی عرضه می کنند. هزینه های این آرایشگاه ها نیز متناسب با نوعیت آرایش دختران و زنان فرق می کند. مثلا، آرایش‌های ویژه که مخصوص عروس ها است، بین 5000 تا 50000 هزار افغانی هزینه بر می دارد.

fashion2

شماری از آرایشگران می‌گویند که در آراستن ویژه، چهره‌ی عروس کاملن تغییر کرده زیبا و خیره کننده می شود. این در حالی است که شاید برعکس آن این آرایش های عروس را جذاب نسازد.

مسوول یکی از سالن های زیبایی می‌گوید که گریم عروس، پاکسازی پوست، ماساژصورت، اکستنشن مژه گذاشتن لنز، شکل مو، رنگ‌های فانتزی، هایلایت، آفلایت، لولایت، ‌قیچی، پیتاژ، تتو، اکستنشن مو، ‌کاشت ناخن، مانیکور، پدی‌کور، ‌پیلینگ و اپیلاسیون کارهای است که برای زیبایی یک عروس انجام می‌دهد و تمام این مواد آرایشی از سالن زیبایی او تهیه می شود.

این در حالی است که برای تعدادی از آرایشگران که در این عرصه خدمات رسانی آوازه ای بلندی کسب کرده، آرایش گری شغل پر درآمد شده است. به عنوان نمونه، سالن‌های زیبایی رها، طوفان، ساحل، کهکشان، ظریف، حمیرا و شماری دیگر در پایتخت افغانستان از مشهورترین هاست که اکثر دختران و زنان و تازه عروسان به آن ها مراجعه می کنند. نرخ کاری این سالن ها متناسب با شهرت و موقعیت شان اند. حتا در یکی از سالن گفته می شود که به ازای آرایش عروس بیش از یک صد هزار افغانی می گیرند.

fashion8

آراستن معمولی

جدا از نوع آرایش های ویژه که برای عروس ها وجود دارد، آرایش های معمولی چندان هزینه بر نیست. با این حال، اکثر این آرایشگاه ها دست کم در کابل به صورت میانیگن درآمدهای شان از همین مشتری های است که آرایش نسبتا ساده و معمولی می خواهند.

زهرا زن میان سالی که با عروس و تعداد دیگر از اعضای خانواده خود در یکی از این آرایشگاه ها حضور داشت. او دلیل آرایش خود را در محفلی می گوید که در میان خانواده های شان برگزار شده است. این خانم گفت که به خاطر این که محفل ویژه ای خانوادگی دارند، به این آرایشگاه سرزده است.

مسوول آرایشگاه به خبرنامه گفت که قمیت های آرایشی او متفاوت است. به عنوان نمونه، برای مشتریانی که قبلن وقت گرفته امروز تخفیف ویژه دارد و برای دیگر مشتریان تخفیف اندکی می دهد.

او می گوید که آرایش های معمولی حدود 1500 تا 2000 هزار افغانی هزینه دارد.

fashion

ماهر‌ترین آرایشگران

هر چند در افغانستان چندین اتحادیه آرایشگری نظیر” اتحادی پیشاوران و اتحادیه‌ی آرایشگران افغانستان”  وجود دارد که در عرصه خدمات آرایشگری آموزش های حرفه‌ای این حوزه را می‌دهند اما به گفته‌ی مشتریان، آرایشگرانی که در کشور‌های دیگر نظیر تاجکستان، پاکستان، ترکیه و ایران آموزش دیده اند و به افغانستان برگشته اند، حرفه ای تر می باشند.

هر چند اطلاع دقیقی در باره شمار آرایشگران وجود ندارد اما به گفته مسوولان اتحادیه آرایشگران، نزدیک به سه هزار آرایشگر تنها در شهرکابل فعالیت دارند که به طور عموم زنان اند.

منیژه یکی از این آرایشگران است. او گفت که “به کارش علاقه دارد.” این آرایشگر که 7 شاگرد را آموزش می دهد تاکید کرد که آرایشگری شغل بی خطر و تمیز است و نیاز به سرگردانی ندارد. او از درآمد کارش راضی بوده و اضافه کرد که “درآمد‌ خالص ماهانه ام بیشتر از 50 هزار افغانی می شود.”

fashion1

آرایشگاه های مردانه

با آن که آرایشگاه های زنانه بیشتر به چشم می خورد، اما مردان نیز دارای آرایشگاه های ویژه ای خود می باشند. در سال‌های پسین پیرایشگاه های مردانه نیز به سالن‌های زیبایی یا آرایشگاه های مردانه تبدیل شده و اکثر پسران نیز به خاطر مو و صورت خود به این آرایشگاه ها می روند. هر چند پیش از این آرایش مردان به روز‌های خاصی چون نامزدی و عروسی خلاصه می شد اما در سال های اخیر جوانان افغان نیز همانند زنان به اصلاح صورت و برداشتن مژه، پاکسازی پوست، ماساژ صورت اقدام می کنند که در تناسب با زنان هزینه های کمتری دارد.

آرین بختیاری آرایشگر جوانی می گوید که “مردان جوان عکس های ستاره های فلم های اروپایی، امریکایی و هندی، کوریای و یا قهرمانان ورزش را با خود به دکان می‌آورند و می‌خواهند عینا مانند آنان موهای شان اصلاح شود.”

در سلمانی او مجله های مد وجود دارد و مردان مدل هایی را انتخاب و به او سفارش می‌کنند تا مطابق به آن آراسته شوند.

او می گوید که هزینه ها فرق می کند و معمولی‌ترین نرخ از 500 تا 3000 افغانی می رسد ولی کوتاه کردن مو نظر به مشتری فرق می کند که از 150 تا به 200 افغانی می رسد.

fashion0

عوارض جانبی

شماری از آرایشگران در گفتگو با خبرنامه می‌گویند که تمام خدمات شان با معیارهای عالی و با شیوه‌های کاملا بهداشتی انجام شود و از بهترین مواد آرایشی استفاده کنند.

مسوول اتحادیه‌ی آرایشگران می‌گوید که فعالیت آرایشگاه‌ها را نظارت کرده، کیفیت مواد و طرز کار آرایشگران را با دقت بررسی می‌کنند تا سبب انتقال بیماری های پوستی و واگیردار نشود.

اما یکی از متخصصان امراض پوستی می‌گوید که آرایش‌ دارای عوارض جانبی است. این آگاه می گوید که آرایش‌های دایمی در صورت رعایت شرایط بهداشتی نیز امکان ایجاد حساسیت های پوستی را دارد.

به گفته او اگر شرایط بهداشتی به درستی در نظر گرفته نشود، این نوع آرایش‌ها خطرناک بوده و سبب انتقال بیماری هایی می‌شود.

fashion5

صدیقه رحیمی همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *