جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

آب و توسعه پایدار؛ کشور کشاورزی، رفع نگرانی‌های منطقه‌‌ای و بازتعریف ارزش آب در افغانستان

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در چهارمین نشست ملی آب که زیر عنوان «آب و توسعه پایدار» در کابل برگزار شده بود، گفت که توسعه آب‌های افغانستان به نفع مردم این کشور و منطقه است. آقای غنی تاکید کرد که باید ارزش آب از نو تعریف شود و از مصرف بیش از حد آن جلوگیری صورت گیرد.

رییس جمهوری افغانستان گفت که “توقع ما از همسایگان ما این است که از ایجاد سد‌ها و شبکه‌های استفاده از منابع آبی نگران نباشند. بل که از آن ها پشتیبانی کنند. زیرا استفاده درست از آب تنها در صورتی امکان پذیر می شود که آبها پیش‌بینی پذیر شوند.”

آقای غنی در این کنفرانس گفت آب یکی از عوامل مهم در همکاری‌های منطقه‌ای است و با تدوین چارچوب‌های حقوقی و قراردادهایی که منافع دو جانب و چند جانب را برآورده سازد، می‌توان زمینه استفاده بهتر از آب‌ها را فراهم کرد.

رییس جمهوری افغانستان در این نشست، نقش آب را در رشد صنعت کشاورزی افغانستان موثر خوانده و گفت که 80 درصد زندگی مردم افغانستان به کشاورزی متکی است و توسعه پایدار آب‌های افغانستان می‌تواند تحول بزرگی را در بخش زراعت این کشور به وجود آورد.

Project1
آقای غنی تاکید می کند که مدیریت آب افغانستان به نفع این کشور و منطقه می باشد

او هم‌چنان افزود که “آب منبع تولید انرژی است. مدیریت درست آن می تواند ما را از نگاه انرژی بی نیاز کرده و به خود کفایی برساند.”

برنامه مدیریت آب

مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان از آماده شدن برنامه جدید مدیریت آب خبر می‌دهند. آنان می‌گویند برای پیشبرد این برنامه جدید مدیریت آبی، از تکنولوژی های جدید استفاده خواهد شد.

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب افغانستان در این نشست در کابل گفت که مدیریت و اجرای پروژه ها، تامین امنیت مناطق که در آن سد سازی می شود و طرح و ساخت بندها از مواردی است که به صورت جامع در این برنامه گنجانیده شده است. او افزود که ظرفیت‌سازی و نهاد‌سازی مدیریت آبی نیز شامل این اهداف توسعه پایدار می‌شود.

مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که برنامه مدیریت آب شامل 11 هدف می‌شود که یکی از آن هدف‌ها توسعه پایدار آب می‌باشد. از سوی هم قرار است که در پایان این نشست سه روزه، اعضای کنگره ملی آب که پس از هر چهار نشست ملی آب در افغانستان تعیین می‌شوند؛ معرفی شوند. قرار است در ادامه این نشست ها، نشست ملی در راستای تامین برق در افغانستان در ماه ثور سال آینده خورشیدی نیز در کابل برگزار شود.

Project3
علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب افغانستان

بهره برداری از بند سلما، نصب توربین در بند کجکی و آغاز به کار بند شاه و عروس در بخش مدیریتی و تنظیم معاهده هلمند در بخش سیاسی از جمله گام های گفته شده که در سال گذشته برداشته شده است.

آب آشامیدنی

از سوی هم مقام‌های حکومت افغانستان وعده داده که تا ۴ سال آینده دسترسی شهروندان روستایی این کشور به آب آشامیدنی بهداشتی افزایش می یابد و این میزان را به ۷۶ درصد خواهد رسید.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت توسعه روستاهای افغانستان، دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که درسال ۱۳۹۶ خورشیدی، ۲۰۰ طرح آبرسانی توسط دولت افغانستان اجرا می‌شود و در کنار آن صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) نیز ۸ میلیون دالر را برای آبرسانی به روستاهای افغانستان کمک می‌‎کند.

به گفته‌ی مقام‌های وزارت توسعه روستاهای افغانستان  اکنون ۳.۳ میلیون نفر در مناطق روستایی این کشور به آب آشامیدن بهداشتی دسترسی دارند.

پیش از این مقام‌های وزارت توسعه روستاهای افغانستان اعلام کرده بود که طی چند سال گذشته از طریق پروژه‌های وزارت احیا و انکشاف دهات، ۵۸ درصد مردم روستاها به آب های آشامیدنی دسترسی پیدا کرده اند.

Project4
حکومت افغانستان اعلام کرده است که دسترسی روستاییان افغانستان به آب آشامیدنی تا چهار سال آینده به 80 درصد خواهد رسید

این مقام‌ها تاکید کرده بودند که وزارت احیا و انکشاف دهات تلاش دارد، از طریق این برنامه تا سال ۲۰۲۵ میلادی، ۴۲ درصد دیگر مردم افغانستان نیز به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی پیدا کنند.

میزان آب افغانستان

افغانستان با داشتن طبعیت کوهستانی، دارای منابع آب جاری و زیر زمینی سرشار می‌باشد. طبق آمار‌های وزارت انرژی و آب افغانستان، در حال حاضر این کشور با داشتن ۵ حوزه آبی، سالانه دارای ۵۷ میلیارد متر مکعب آب‌های جاری و ۱۸ میلیارد متر معکب آب‌های زیر زمینی می‌باشد.

این رقم چند سال پیش، بر اساس مطالعات انستیتوت بین‌المللی مدیریت آب، به ۵۵ میلیارد مترمکعب آب جاری و ۲۰ میلیارد مترمکعب آب‌های زیرزمینی، در سال می‌رسید.

میزان آب کنونی با در نظرداشت جمعیت فعلی افغانستان و نیازهای توسعه‌ای این کشور، میزان قابل توجهی می‌باشد که در صورت مدیریت موثر، می‌تواند محرکی برای انکشاف بخش زراعت و عاملی برای تسریع روند مصونیت انرژی در افغانستان باشد.

اما رودخانه‌های فرامرزی افغانستان که در چهار حوزه بزرگ آبی این کشور شامل حوزه‌ی دریای آمو، حوزه آبی کابل، حوزه آبی هلمند و حوزه آبی هریرود-مرغاب که دامنه‌های انها به کشورهای همسایه‌ی این کشور امتداد دارد، سبب شده است که طرح‌ استراتژی جامع به خاطر استفاده موثر این آب‌ها، به کندی مواجه شود.

وزارت انرژی و آب افغانستان ساختن بندها را یکی از راه های مدیریت آب های زیر زمینی می داند
وزارت انرژی و آب افغانستان ساختن بندها را یکی از راه های مدیریت آب های زیر زمینی می داند

ماه جدی سال روان خورشیدی یک مرکز پژوهشی که برای تحقیق در زمینه مدیریت منابع آبی در افغانستان تشکیل شده، برآورد کرده که افغانستان تنها از ۳۰ درصد آب خود استفاده می‌کند.

مسوولان «مرکز تحقیق و مطالعات افغانستان نوین»  درمراسم گشایش فعالیت‌های این مرکز گفتند که ۷۰ درصد آب افغانستان به کشورهای همسایه این کشور سرازیر می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان