جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
9 بازدید

از سمیه غلامی تا فریبا رضایی؛ 5 سفیر ورزش افغانستان در مسابقات بین المللی

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

اخیرا ورزش یکی از مسائل فراگیر در میان زنان و دختران افغان شده است. این فراگیری باعث شده تا شماری از این دختران بتوانند برای اولین بار در المپیک راه یابند و یا از مسابقات بین المللی مدال آورند. بر این اساس، به شماری از این دختران افغان پرداخته شده که از سال 2004 تا کنون در مسابقات بین المللی و المپیکی شرکت کرده اند.

سمیه غلامی

سمیه غلامی اولین دختر افغان مدال آور در رشته‌ی تکواندو است.

سمیه غلامی اولین تکواندو کار زن در افغانستان است که در این رشته، در دوازدهمین مسابقات قهرمانی جنوب آسیا شرکت کرده و با کنار زدن رقیبانش از کشورهای نیپال، بوتان و سریلانکا به عنوان نخستین دختر مدال آور این رشته افغانستان شناخته شد. سمیه در این مسابقات با کنار زدن رقیبانش در رشته تکواندوی بانوان جایگاه اول را از آن خود کرد و مدال طلا این دور را به دست آورد. در این دور مسابقات افغانستان از بین هشت کشور در رده ای چهارم جدول.

somia
سیمه غلامی

سمیه 23 ساله از افغان‌های مهاجر است که در شهر مشهد متولد شده و مدت طولانی در ایران زندگی می کرد. او از کودکی به ورزش علاقه داشت است. تماشای مسابقات روح الله نیکپا مدال آور المیپک افغانستان در رشته تکواندو در کنار تشویق های خانواده اش او را مصمم‌تر می‌کرد که در این رشته بیش‌تر زحمت بکشد.

او برای به دست آوردن مدال طلا به میدان ورزش وارد شد و برای رسیدن به این هدف مشکلات زیادی از جمله تمرینات سخت را تحمل کرد.

 تهمینه کوهستانی

تهمینه کوهستانی تنها ورزش‌کار زن افغانستان در مسابقات المپیک تابستانی 2012 لندن بود. تهمینه در رشته ای دو‌میدانی 100 متری وارد مسابقه شد. او در اولین بازی اش دیر‌تر از همه در زمان 14 ثانیه و 42 صدم ثانیه به خط پایان رسید و در رده ی آخر جدول قرار گرفت. پس از آن او از مسابقات حذف شد. در عین حال، او پیش از المپیک 2012 در لهستان در مسابقه ای دوستانه رکورد 15 ثانیه را ثبت کرده بود.

tahmina-kohistani
تهمینه کوهستانی

تهمینه دانش‌آموخته ای تربیت بدنی دانشگاه شهید ربانی است و در 18 جون 1989 در کابل به دنیا آمده است.

کیمیا یوسفی

کیمیا یوسفی در رشته دوه میدانی در رقابت های داخلی رکورد دارد. کیمیا یوسیفی در مسابقات المپیک 2016 ریو توانست سهمیه بگیرد و در این دوره رقابت ها شرکت کند.

کیمیا در رشته دو‌میدانی ورزش می‌کند. او که در رقابت آزمایشی از بین بانوان ورزش‌کار برای مسابقه 2016 ریو راهی برازیل شد، در زمان 14 ثانیه و 2 صدم ثانیه آخرین ورزش کاری بود که به خط پایان مسابقات رسید و موفق نشد به مرحله‌های بعدی راه یابد. اما موفق به شکستن رکورد در میان بانوان المپیکی افغانستان شد.

کیمیای 21 ساله است و یک متر و 65 سانتی متر قد دارد. او از ولایت قندهار و یکی دیگر از مهاجرانی است که در سال 1996م در مشهد ایران به دنیا آمده و تا هنوز در دنیای مهاجرت به سر می برد.

kimya1
کیمیا یوسفی

کیمیا یوسفی نزدیک به چهار سال است که به صورت جدی در این رشته کار می‌کند. او ورزش دو‌میدانی را در مشهد آغاز کرد و هم‌چنان در یک دوره آموزشی که پریما احمدی یکی از مربیان افغان دایر کرده بود نیز اشتراک کرد و از میان 40 ورزش‌کار در پروسه ای استعداد یابی انتخاب شد. او اکنون مدت سه سال می‌شود که به عنوان یک ملی پوش افغانستان ورزش می‌کند.

روبینا مقیم یار

روبینا مقیم‌یار اولین دختر افغان بود که در رقابت های بین‌المللی راه یافت. او که در مسابقات المپیک 2004 در یونان شرکت کرد، با 14 ثانیه و 14 صدم ثانیه در روند اول مسابقه به خط پایان رسید و نتوانست به دور های بعدی مسابقات راه یابد. او در المپیک 2008 نیز با تیم ملی المپیک افغانستان همراه بود که در این دور رقابت ها نیز موفق نشد که به دور نهایی مسابقات برسد. او در رشته دو میدانی با زمان 14و 14 صدم ثانیه رکوردار شد که این رکورد را در سال 2016 کیمیا یوسفی شکست.

robina
روبینا مقیم یار

روبینا مقیم یار در 3 جولای 1986 در کابل متولد شده است. روبینا که هفت خواهر و دو برادر دارد همرای پدر و مادرش در کابل زندگی می‌کند. او در زمان حکومت طالبان همراه با خانواده اش در کابل زندگی می کرد و بعد از سقوط حکومت طالبان در سال 2001 زمینه درس خواندن و فعالیت های ورزشی برایش فراهم شد.

فریبا رضایی

فریبا رضایی از اولین بانوان ورزش‌کار است که در رشته ای جودو ورزش می‌کرد. رضایی با وزن 70 کیلو در مسابقات تابستانی المپیک 2004 یونان به رقابت پرداخت. او در کنار روبینا مقیم یار در این دور رقابت از بانوان ورزش‎‌کار افغانستان نمایندگی می‌کرد. اما فریبا، در دور اول مسابقه اش بدون هیچ امتیازی از مسابقات حذف شد.

فریبا رضایی 9 ساله بود که با خانواده اش به پاکستان مهاجر شد و در  مدت هشت سال که در پاکستان زندگی می‌کرد در رشته بوکس ورزش کرد. پس از سقوط حکومت طالبان همراه با خانواده اش به افغانستان باز گشت و  در کابل زندکی می کند.

fariba
فریبا رضایی

سکینه امیری همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان