مواد انرژی‌زا؛ 6 عارضه‌ی جانبی پروتین برای ورزش‌کاران

بسیاری از ورزش‌کاران به ویژه بدن سازان از پروتین برای تغییر در بدن خود استفاده می‌کنند. پروتین منبع مهم نیازهای بدن است که در ترمیم سلول های بدن، ترمیم و بازسازی عضلات و استخوان ها و کنترل بسیاری از فرآیندهای مهم بدن مربوط به سوخت و ساز نقش کلیدی دارد. در عین حال منبع بسیار مهمی برای تامین انرژی بدن می‌باشد.

از این رو ورزش‌کاران به خصوص افراد که پرورش اندام کار می‌کند برای رسیدن به بدن ایده ال و ورزشی، به مصرف پروتین های مصنوعی روی می‌آورد.

مشلات قلبی

با آن که پروتین انرژی زاست، اما استفاده ی زیاد آن می‌تواند مشکلات جدی برای قلب انسان به وجود آورد.

protein9
استفاده ی زیاد پروتین مشکلات جدی برای قلب انسان به وجود آورد

اگر علاوه بر پروتین موجود در غذا پروتین مصنوعی نیز مصرف شود، خطر ابتلا به کلسترول یا چربی خون بالا افزایش می‌یابد. در عین حال که برخی از این پروتین ها به خودی خود حاوی کلسترول هستند و مصرف همزمان این پروتین های سرشار از کلسترول با مواد غذایی حاوی این ماده مانند تخم مرغ و غیره، بیماری قلبی را به وجود می‌آورد.

کمبود کلسیم

پروتین نقش موثری در تقویت استخوان ها و جلوگیری از نابودی بافت استخوانی دارد. اما با این حال تجربه نشان داده که داشتن تغذیه ای سرشار از پروتین باعث افزایش ترشح اسیدی می‌شود و بدن را وادار به آزاد کردن کلسیم می‌کند.

کمبود کلسیم یکی دیگر از اضرار جانبی استفاده از پروتین‌های مصنوعی می‌باشد
کمبود کلسیم یکی دیگر از اضرار جانبی استفاده از پروتین‌های مصنوعی می‌باشد

این موضوع، آسیب جدی به استخوان ها می‌زند و سبب پوکی و شکنندگی استخوان می‌شود.

افزایش وزن

با وجود این که مصرف پروتین در کاهش وزن کمک می‌کند، چربی های اضافه را می‌سوزاند و حجم عضلات را بیشتر می‌کند، در عین حال می‌تواند باعث چاقی و اضافه وزن نیز شود.

protein
زمانی که از پروتین های مصنوعی استفاده می‌کنید هم زمان با آن میزان زیادی مواد افزودنی و کالری اضافی نیز همراه است که سبب اضافه وزن می‌شود

زمانی که از پروتین های مصنوعی استفاده می‌کنید هم زمان با آن میزان زیادی مواد افزودنی و کالری اضافی نیز همراه است که سبب اضافه وزن می‌شود.

کم آبی بدن

بدن برای سوخت و ساز پروتین، نیاز به آب بیشتر دارد و بدون آن بدن شما دچار بی آبی می‌شود. تجربه نشان داده که استفاده زیاد پروتین بدن را به کم شدن آب  مواجه می‌سازد.

استفاده از پروتین سبب کاهش آب بدن شده و باعث خشکی و چملکی پوست می‌شود
استفاده از پروتین سبب کاهش آب بدن شده و باعث خشکی و چملکی پوست می‌شود

علاوه بر این کلیه ها نیز به زحمت می‌افتند برای این که مجبور می‌شوند برای دفع اسید موجود در این پروتین ها بیشتر کار کنند.

تغذیه ناسالم

استفاده از پروتین های مصنوعی تغذیه نامتعادل و ناسالم را افزایش می‌دهد. چون با افزایش پروتین دریافتی، میزان مواد دریافتی مورد نیاز از طریق مصرف مواد غذایی، ناکافی و نامتعادل می‌شود. زمانی که به جای خوردن غذا، از پروتین های مصنوعی استفاده می‌گردد از تمام مواد مورد نیاز یک غذای سالم مانند ویتامین ها محروم خواهید شد.

protein1
استفاده پروتین های مصنوعی باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شود

مشکلات گوارشی

استفاده از پروتین های مصنوعی باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شوند. پروتین ها برای هضم نیاز به زمان دارد و مدت طولانی تری در معده می‌ماند. افرادی که از مشکل عدم تحمل لاکتوز رنج می‌برند بیشتر در معرض مشکلات گوارشی قرار می‌گیرند چون اکثر این پروتین ها حاوی لاکتوزروم هستند که مشکل را چند برابر می‌کند.

با توجه به این موارد نیاز است تا هنگام ورزش نیز با درنظر داشت همه عوارض جانبی و اثرات سوء مواد انرژی زا به ویژه پروتین آن را به میزان مصرفی کرد که برای بدن ورزش‌کار موثر افتد.

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *