جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

از بامیان تا سویس؛ 10 نکته در مورد جهانی‌شدن اسکی افغانستان

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

“برای کسب مدال طلا نیامدیم. هدف ما نیز پیروزی نیست. ما این‌جا حضور داریم تا تصویر مثبت کشورمان را برای جهان نشان دهیم. زیرا وقتی از افغانستان نام برده می‌شود، جنگ، خشونت و کشتنِ یک‌دیگر نیز در ادامه‌ی این نام می‌آید. بله! من چشم‌پوشی نمی‌کنم، این‌ها برخی از واقعیت است اما نه آن‌چه شما از رسانه‌ها می‌شنوید. ما این‌جاییم تا تغییر مثبت از طریق ورزش به ارمغان بیاوریم.” این جملاتی بود که علی‌شاه فرهنگِ 26 ساله، پسری از سرزمین بودا در مسابقات جهانی قهرمانی اسکی آلپ در سنت مورتیز سویس بیان کرده است.

«علی‌شاه فرهنگ» و دوستش «سجاد حسینی» که برای شرکت در مسابقات جهانی اسکی، تمرینات شان را در قاره‌ی سبز سپری می‎کردند، روزگاری نه‌چندان دور، در یکی از مناطق دورافتاده‌ی مرکز افغانستان که به زندان جغرافیایی این کشور شهرت دارد، با وسایل ابتدایی و ابزار ساخته‌شده از چوب و کش‌های رابری، به تمرینات اسکیِ پرداختند که شاید آن زمان حتی نام آن درست شناخته‌شده نبود و بیشتر با اصطلاح محلی «لخشک» به معرفی می‌رفت.

https://www.youtube.com/watch?v=WT5-jNCZhvI

ایست‌گاه اسکی

بامیان، ولایت بزرگی در مرکز افغانستان. این شهر تنها جایی است که مرکز مسابقات بین‌المللی اسکی در افغانستان بوده است؛ ولایتی که در شش ماه سال، کوه‌های آن پوشیده از برف است و هوای سرد آن تا زیر 30 درجه سانتی گراد نیز می‌رسد. از جانب دیگر با توجه به اوضاع امنیتی دیگر مناطق افغانستان این ولایت اما از امنیت خوبی نیز برخوردار است و بر این اساس توریست های زیادی نیز همه‌ساله از آن دیدن می‌کنند.

سلسله کوه‌های بابا در 8200 فوتی سطح بحر، اکثرا پوشیده از برف است. دامنه‌های این کوه، پیست طبیعی اسکی می‌باشد.

خبرنامه نوشت: این ولایت، عضویت شهرهای خلاق جهان را نیز دارد. خلاقیت بامیانی‌ها در اعتراض‌های مدنی، مردمانی که به الاغ تقدیرنامه دادند، برای نداشتن برق چهارراهی اریکین ساختند و برای نداشتن سرک اسفالت‌شده، آن‌را کاه‌گِل کردند.

بامیان عضویت شهرهای خلاق جهان را نیز دارد
بامیان عضویت شهرهای خلاق جهان را نیز دارد

عضویت در فدراسیون بین‌المللی اسکی

سه سال قبل، فدراسیونی به نام «فدراسیون ملی اسکی» در ولایت بامیان فعال شد.

این فدراسیون در مدت‌زمان کوتاهی، نگاه‌ها را به خودش جلب کرد و عضویت فدراسیون بین المللی اسکی را در 50همین کنگره‌ی بین‌المللی این ورزش پرطرفدار، در مکزیک، نیز به دست آورد.

با عضویت این فدراسیون در فدراسیون بین‌المللی اسکی، شاید بختِ «علی‌شاه و سجاد» نیز باز شد.

با وجود شاکی بودن مسوولان اسکی بامیان از نبود توجه دولت مرکزی اما این مقطع زمانی، نقطه عطفی در سرنوشت اسکی‌بازان بامیانی محسوب می‌شود. زیرا این فدراسیون مهم‌ترین نهاد ناظر بر برگزاری بازی‌های زمستانی در جهان است و در حال حاضر 118 کشور عضو این فدراسیون می‌باشد.

Afghanistan's-Ski-Globalization 2
اسکی‌بازان افغان با ابزار ساخته‌شده از چوب که توسط کش به پاهای آنان محکم می‌شد، وارد پیست مسابقه می‌شدند / افغانستان اسکی چلنج

ورزش تازه‌وارد

اسکی در افغانستان سابقه‌ی طولانی ندارد اما این ورزش از شش سال قبل به این‌سو، به‌عنوان ورزش زمستانی شهروندان بامیان، به شدت در حال رشد است. روزانه ده‌ها جوان برای تمرین اسکی در دامنه‌ی سلسله کوه‌های بابا می‌روند.

وسایل ابتدایی که در پاهای اسکی‌بازان افغان دیده می‌‎شود، نشان‌دهنده‌‎ی علاقه وافر شهروندان این کشور به اسکی بوده و از نکاتی می‌‎باشد که همواره مورد توجه قرار گرفته است.

اسکی بامیانی چند سالی می‌شود که توجه توریستان و ورزش‌کاران خارجی را نیز جلب کرده است. اکنون بامیان هرساله شاهد برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی به روش افغانی آن است. ?

بامیان هرساله شاهد برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی به روش افغانی آن است

مسابقات بین‌المللی اسکی به روش افغانی ?

نه خنده‌دار نیست. اسکی افغانی روش خاص خودش را دارد و ورزش‌کاران (داخلی و خارجی) باید در چارچوب قوانین، وارد مسابقات شوند. این مسابقات همه‌ساله در ماه مارچ برگزار می‌شود.

علاوه بر آن، اسکی‌بازان افغان با ابزار ساخته‌شده از چوب که توسط کش به پاهای آنان محکم می‌شد، وارد پیست مسابقه می‌شدند. البته با سپری‌شدن چند سال، اکنون بعضی اسکی‌های مدرن نیز در پاهای ورزش‌کاران افغانِ این مسابقات، دیده می‌شود.

در ادامه ورزش‌کاران باید مسیر سه مایلی را طی کرده و سپس کسانی که سریع‌تر به خط پایان برسند، به ترتیب، برنده خواهند بود.

البته برای حضور در این مسابقات منع قانونی نیز وجود ندارد.  ?

Afghanistan's-Ski-Globalization 3
در بامیان تا کنون شش دور مسابقات بین‌المللی اسکی برگزار شده است که همه‌ساله قهرمانان این مسابقات شهروندان افغان بوده اند

بامیانی‌ها قهرمان همه‌ساله

در بامیان تا کنون شش دور مسابقات بین‌المللی اسکی برگزار شده است که همه‌ساله قهرمانان این مسابقات شهروندان افغان بوده اند.

تا کنون سکوی قهرمانی این بازی‌ها در اختیار شهروندان این ولایت مرکزی افغانستان (بامیان) بوده است.

این مسابقات همه‌ساله در دامنه‌ی کوه‌های بابا، با حضور انجمن توریزم ولایت بامیان، برگزار می‌‎شود.

مسابقات اسکی، در سال‌های اخیر به حمایت نهادهای بین‌المللی راه‌اندازی می‌شود.

تیم اسکی دختران افغانستان حدود 30 ورزش‌کار دختر را در خود جاداده است

تیم اسکی دختران افغانستان

بامیان امنیت مناسبی دارد و شهروندان آن نیز با حضور دختران و زنان در حوزه‌های مختلف اجتماعی مخالفت نمی‌کنند. بدین ترتیب اولین تیم اسکی دختران افغانستان نیز در بامیان شکل گرفته است.

این تیم حدود 30 ورزش‌کار دختر را در خود جاداده است که در جمع 2000 ورزش‌کار در پارک ملی کوه بابا، تمرین می‌کنند. آنان با ممانعت اجتماعی روبه‌رو نیستند و در این ورزش فعالیت خوبی نیز از خودشان به نمایش می‌‎گذارند.

بامیان امنیت مناسبی دارد و شهروندان آن نیز با حضور دختران و زنان در حوزه‌های ورزشی مخالفت نمی‌کنند

کودکان و زنان علاقه‌مندان دیگر

پس از تشکیل کلوپ اسکی دختران، اکنون زنان و کودکان نیز علاقه‌مند این بازی خوش‌رنگ شده اند.

آنان در امتداد پسران و دختران اسکی‌باز، رو به آموزش حرفه‌یی‌تر اسکی آورده اند و تمرین می‌کنند. این پدیده، با ممانعت نه، بل‌که با حمایت شهروندان این شهر عمدتاً روستایی مواجه شده اند.

اخیراً دیده می‌شود که علاوه بر اسکی دختران این دیار به حوزه‌های مختلف ورزشی نیز روی آورده اند و موفق نیز بوده اند. به صورت نمونه، می‌توان به تیم موی تای دختران اشاره کرد.

زهرا رضایی عضو تیم ملی موی‌تای افغانستان لقب شجاع ترین بانوی جوان سال ۲۰۱۶ را از آن خود کرده است

اولین پارک ملی اسکی

زمستان سال گذشته، نخستین پارک ملی اسکی در ولایت بامیان افتتاج شد.

این پارک ملی با حضور رئیس تربیت بدنی افغانستان و محمد طاهر زهیر والی این ولایت به بهره‌برداری سپرده شد.

این پارک به‌نام «پارک ملی شهید وحدت ملی» نام‌گذاری شد. این پارک بیش از 3 هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مساحت آن 10 جریب زمین می‌باشد.

این پیست اسکی در مرکز بامیان، روبروی بودای صلصال و شهمامه و در دامنه‌ی کوه بابا موقعیت دارد که روزهای رخصتی، به‌ویژه روزهای سردِ جمعه، شاهد حضور صدها اسکی‌باز می‌باشد.

Afghanistan's-Ski-Globalization 5
زمستان سال گذشته، اولین پارک ملی اسکی در ولایت بامیان افتتاج شد / عکس: رسانه‌های اجتماعی

نخستین کمپ تمرینی در خارج از افغانستان

نوجوانان اسکی‌باز افغانستان برای نخستین بار پای شان به کمپ تمرینیِ در کوریای جنوبی باز شد.

تیم کوچک در کمپ تمرینی بزرگ؛ آن تیم سه‌نفری که شامل یک پسر و دو دختر ورزش‌کار می‌شد، در 19هم ماه جدی سال جاری، برای دو هفته تمرینات حرفه‌ای اسکی در کوریای جنوبی رفتند و برای نخستین‌بار تحت نظر مربیان کوریایی و در کنار اسکی‌بازان بیش از 40 کشور جهان، تمرین کردند.

«علی شاه فرهنگ» و «سجاد حسینی» دو اسکی‌باز افغان که اکنون در سویس برای بازی‌های المپیک آمادگی می‌گیرند / عکس: کلوپ اسکی بامیان

نخستین اشتراک در مسابقات جهانی

اخیراً اسکی‌بازان افغان برای اولین‌بار در مسابقات جهانی اسکی که در سویس برگزار شده بود، شرکت کردند.

«علی شاه فرهنگ» و «سجاد حسینی» دو اسکی‌باز افغانستان، برای بار نخست به نمایندگی از این کشور در این رقابت‌ها حضور یافتند.

این رقابت‌ها، در روز دوشنبه (16هم ماه فبروی امسال) در سویس آغاز شده بود.

https://twitter.com/EhsanBayat3/status/832721539174785026

پیش از این، در ماه گذشته میلادی، بانوان اسکی‌باز افغانستان نیز برای اولین‌بار در مسابقات زمستانی دانش‌جویان جهان که در قزاقستان برگزار شده بود شرکت کرده بودند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان