جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
11 بازدید

زیبایی پرهزینه؛ استفاده از لِنز و ریسک بینایی در افغانستان

خواندن 4 دقیقه
1
(1)

نازنین دختر زیبای است که اکنون یکی از چشمانش دید لازم را ندارد. او با همه زیبایی اش، تلاش نمود که چشمانش را جذاب تر جلوه دهد و برای آن از لنز استفاده کرده بود.

نازنین می گوید که برای اولین بار لنز را آرایشگری با هزینه‌ای هنگفت، کار گذاری کرد و بعد از مدتی لنز یکی از چشمانش افتاد.

او نتوانست پس از تلاش زیاد، لنز مشابه را پیدا کند. به این جهت، به توصیه دوستانش از بازار لنز دیگری تهیه کرد؛ امری که بعد از مدتی باعث صدمه سنگین به چشم شد و بخشی از بینایی اش را گرفت.

ریسک بزرگ

نازنین گفت که اولین بار” درخشش وسوسه انگیز یکی از دوستانم سبب شد که به چشمانم لنز بگذارم.”

برخی دختران افغان برای زیبا جلوه‌دادن چشم‌هایشان از لنز استفاده می‌کنند / عکس: 7تی

او می گوید که در یک مهمانی “زیبایی چشمانش همه را مجذوب کرده‌بود و همه دختران حسرت زیبایی او را می‌خوردند و به او نگاه می‌کردند. خواستم بدانم چه کار کرده که چشمانش این همه زیبا شده. راه افتادم دنبالش  هنوز چند قدم به جلو نگذاشته‌بودم که پسر بچه‌ی با تمام شیرینی از دستم کشید و گفت خاله خاله! دنبالش نرو چشمانش تقلبی است. ابتدا شوکه شدم که چشمان تقلبی یعنی چه؟ دوباره به من دید گفت: عینک!”

این دختر جوان می گوید که به پسربچه گفته که او عینک ندارد اما در جواب، با مکث اندک پسر، شنیده که لنز گذاشته است.

نازنین می گوید که این واقعه آغاز از دست دادن سلامت یکی از چشمانش بوده است. نازنین با ناراحتی می‌گوید که دیگر نمی‌تواند از هیچ مواد آرایشی استفاده کند و به دلیل آسیب دیدگی چشمش مجبور است با عینک سرو کار داشته باشد.

لنز رنگ عدسیه چشم‌ها را تغییر می‌دهد

شبنم دختری دیگری است که استفاده از لنز، به چشمانش آسیب رسانده است. او در مورد آسیب دیدنش می گوید که “در چشمانش لنز گذاشته و در هنگام آشپزی انفلاق دیگ بخار موجب ذوب شدن قسمی لنز شده و به چشمانش آسیب رسانده است.”

او پس از دو بار جراحی، هنوز سلامت چشمش را بدست نیاورده‌است.

عفونت چشم

شماری دیگر اما تجربه متفاوت از لنز دارند. دختری دیگری که نمی خواهد نامش گرفته شود در غرب کابل می گوید که در 10 سال اخیر از لنز استفاده کرده اما تا به حال آسیبی به او نرسیده است.

او می‌گوید، که انتخاب و نحوه نگهداری درست از لنز مهم می باشد. در همین حال، به گفته این دختر افغان بی‌دقتی در این زمینه می تواند سبب بروز عفونت و آسیب دیدگی چشم ‌شود.

در صورت درست نگه‌داری نکردن، لنز می تواند سبب بروز عفونت و آسیب دیدگی چشم ‌شود / عکس: ریویوآفلینز

انواع لنز‌ها

لنز ها به اشکال مختلف وارد بازار می شود. از لنز‌های‌تماس ‌چشمی طبی تا لنز های رنگی زیبایی. اکثرا دختران جوان از این لتزها استفاده می کنند.

بیشتر لنز های مورد استفاده، چشمی رنگی است. این لنزها را برای زیبایی چشمان جوانان استفاده می کنند. این لیزن ها نیز به شکل های لنزهای یک روزه، هفته‌ای، 30روزه، فصلی و لنزهای سالانه تقسیم بندی می‌شود که رنگ آنها نیز متفاوت است.

در سال های اخیر در کنار فروش انواع عینک‌های بازاری، فروش لنز‌ها نیز در افغانستان رونق یافته است.

فروشگاه‌ها

لنز های تماسی‌چشمی در بازارها، دکان های فروشنده وسائل آرایشی، آرایشگاه‌ها و تعدادی از عینک فروشی‌های و کلنیک‌ها موجود اند که بهای آن نظر به نوع، رنگ و کیفیت متفاوت است.

لنز چشم بیشتر در عینک فروشی ها در افغانستان یافت می‌شود
لنز چشم بیشتر در عینک فروشی ها در افغانستان یافت می‌شود

شروع قمیت لنز‌های بازاری از 200 تا 1000 افغانی می‌ باشد که خریداران آن عمومن دختران جوان اند.

گذاشتن لنزهای چشمی در آرایشگاه ها هزینه بردار است و تعدادی این آرایشگاه ها آن را با هزینه 1000 تا 1500 افغانی می کارد.

توصیه دیگر

با آن که استفاده درست و بهداشتی از لنز ممکن است آسیب زا نباشد، اما در مجموع دکتران در کابل آن را توصیه نمی کنند و می گویند که بهتر است از لنز استفاده نشود.

شماری از داکتران چشم می‌گویند که به خاطر حساسیت چشم، باید در استفاده از لنز دقت کرد. آنان می گویند که سلامت چشم برای هر شخص حیاتی است و ممکن است که استفاده از لنز برای همیشه چشم ها را آسیب بزند.

باید در استفاده از لنز بسیار دقت کرد یا هیچ از آن استفاده نکرد ?

این داکتران تاکید می‌کنند” از آنجایی که لنز از مواد متفاوت با کیفیت های مختلف تهیه می‌شوند، ممکن است مانع تنفس چشم شود ویا استفاده لنز سبب خراش چشم شده که این خطر جبران‌ناپذیر بوده می تواند.”

صدیقه رحیمی همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان