جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
18 بازدید

سد دوستی افغانستان-هند؛ کابل در آستانه آغاز مدیریت بند سلما در هرات

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که به زودی مسوولیت اداره این بند به افغانستان داده می‌شود.

این مقام‌ها می‌گویند که ویراج سینگ، معاون سفیر هند در کابل در دیدار با علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان در مورد چگونگی واگذاری بند سلما گفت‌وگو کرده است.

در اعلامیه‌ی وزارت انرژی و آب افغانستان آمده است که این وزارت آمادگی دارد که مسوولیت، حفظ و مراقبت از این بند را پس طی مراحل رسمی بدوش گیرد و کلید تولید برق را پس از تسلیم شدن از جانب هند به شرکت برشنا بسپارد.

salma-dam
بند سلما در هرات بالای یکی از شاخه های رودخانه هریرود ساخته شده است

آصف غفوری، مسوول بخش مطبوعاتی وزارت انرژی و آب افغانستان به خبرنامه گفت که بنابر مصوبه‌ی طرف‌های افغانستان و هند، مسوولیت اداره بند و حفظ و مراقبت آن به دوش انجنیرانی گذاشته می‌شود که در یک سال گذشته دوره های آموزشی را در هند فراگرفته اند و هم‌زمان برای ماه‌ها تجربه‌ی کار را با انجنیران هندی دارند.

ویراج سینگ معاون سفیر هند در این دیدار ابراز آمادگی کرده که در صورتی که نیاز به همکاری‌های بیشتر باشد، هند آماده پذیرش پیشنهاد های وزارت انرژی و آب می‌باشد.

بند سلما  با هزینه‌ی 300 میلیون دالر از سوی هند ساخته شده است. کار آب‌گیری آن در ماه اسد سال گذشته‌ی خورشیدی توسط وزارت انرژی و آب افغانستان آغاز شد و در 15 جوزای سال روان خورشیدی به بهره برداری رسید. این بند در ولسوالی چشت شریف ولایت هرات روی شاخه‌ای از رودخانه هریرود اعمار شده است.

رییس جمهور غنی و نرندرا مودی حین افتتاح بند سلما
رییس جمهور غنی و نرندرا مودی حین افتتاح بند سلما

بند سلما سه توربین دارد که بر اساس معلومات وزارت انرژی و آب افغانستان هرکدام توانایی تولید 14 میگاوات برق را دارد.

پروژه‌های زیربنایی

گشایش بند سلما در افغانستان یکی از بزرگترین پروژه های زیربنایی است که دهلی نو در طول سیزده سال گذشته در این کشور انجام داده است. علاوه بر این، ساختمان جدید پارلمان افغانستان و ساخت جاده زرنج-دلارام با هزینه بیش از یک صد میلیون دالر و طول  218  کیلومتر از جمله پروژه های دیگری زیربنایی است که هندوستان در افغانستان انجام داده است.

afghan-parliament
پارلمان جدید افغانستان نیز به کمک مالی هند ساخته شده است

هند در مجموع حدود دو میلیارد دالر در طول پانزده سال گذشته به افغانستان کمک کرده است که  مجموع این کمک‌ها، دهلی نو را در رده پنجمین حمایت‌کننده بزرگ مالی بخش‌های توسعه‌ای افغانستان قرار می‌دهد.

بیشترین کمک‌های توسعه‌ای هند به افغانستان در قالب نهادهای بین المللی نظیر نهادهای توسعه ای سازمان ملل متحد و همکاری با سازمان های بین المللی توسعه‌ای کشورهای نظیر آمریکا انجام شده است.

با این حال، هند علاوه بر کمک های توسعه‌ای، از سال گذشته به این سو در حوزه حمایت‌های امنیتی از افغانستان نیز وارد شده است. دهلی نو، در سال جدید میلادی، سه هلی کوپتر ام آی ۲۵ به افغانستان کمک کرد و این کمک ها آغاز روابط امنیتی کابل-دهلی پنداشته می شود.

indian-heli
هند در کنار کمک های اقتصادی، در بخش امنیت نیز به افغانستان کمک کرده است

عبدالله رحمانی همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان