اینگوارا کمپراد؛ از کبرت‌فروشی تا میلیاردر لیلامی‌پوش

محال است «اکئا» را نشناسید. شرکت بزرگی در سویدن، این کمپنی اکنون از معتبرترین برندهای اروپایی می‌باشد که در عرصه تولید محصولات چوبی، شهرت بین‌المللی کسب کرده است.

اینگوارا کمپراد، موسس شرکت اکئا است، شرکتی به ارزش تقریبی 71میلیارد و 800میلیون دالر آمریکایی. یعنی این مرد هرچیزی را که اراده کند و قابل خرید باشد را می‌تواند بخرد.

اما آن‌چه این میلیاردر کهن‌سال را بیش‌تر از دیگر ثروت‌مندان بر سر زبان‌ها انداخته، خاکی‌بودن او می‌باشد. البته میلیاردرهای بزرگ جهان، به صورت عموم انسان‌هایی اند که کم‌تر به ظاهر خودشان اهمیت می‌دهند. به بیل گیتس نگاه کنید، یا همین پسر جوان، موسس فیس‌بوک، مارک زوکربرگ. شاید از زمانی که او را می‌شناسید؛ بلوز او تبدیل نشده باشد. همین‌طور همگی آن‌ها جز تعداد کمی. اینگوارا اما خیلی خاکی است و بیش از حد صرفه‌جو است. او دلایلی نیز برای خودش دارد.

مارک و بلوز همیشگی اش / عکس: دپیشن مارک

در تیتر خواندید. بله! او میلیاردری است که لباس دست‌دوم می‌پوشد و با بس شهری گشت‌وگذار می‌کند. علاوه بر آن او و تمام کارمندانش از هردو روی کاغذ برای نوشتن، مطالب و مسایل خیلی مهم استفاده می‌کنند؛ یعنی باید استفاده کنند. همچنان، این مرد حتی موهایش را نیز در کشور‌های درحال توسعه یا درجه سوم، در جریان سفرهای خودش اصلاح می‌کند. در هواپیما همیشه در قسمت ارزان‌ترین آن می‌نشیند و اگر با قطار مسافرت کند، همیشه کوپه‌ی درجه‌دو را انتخاب می‌کند. او هرگز ساکن هتل‌های گران‌قیمت نبوده و حتی این‌نگرش او بر کارکنان شرکت‌اش نیز سایه افکنده است.

نکته‌ی دیگر؛ او هر چای کیسه‌ای را چند بار در آب جوش قرار می‌دهد و می‌گوید وقتی به رستورانت می‌رود، نمک، مرچ . . . را بسته‌بندی کرده بر می‌دارد تا بعداً از آن‌ها استفاده کند.

در مستندی که از آقای کمپراد، شبکه‌ی چهارِ سویدن ساخته، او می‌گوید که “من فکر نمی‌کنم لباسی که یک‌بار پوشیده شده باشد، دوباره قابل استفاده نباشد.” اینگوارا در ادامه‌ی می‌افزاید “من با این اقدام خودم می‌خواهم مثالی خوبی برای کسانی باشم که فکر این‌چنینی دارند.” یعنی تابوشکنی را می‌توان با انجام اعمال اینگوارا به صورت لغوی و اصطلاحی آن معنی کرد.

اما این‌که چرا در بس گشت‌و‌گذار می‌کند و صد‌ها چرای دیگر را ثروت‌مندترین مرد سویدن چگونه پاسخ می‌دهد؟!

او دلیل برای انجام این کارهای خود نیز دارد. اسم‌لند؛ نام منطقه‌ای در جنوب سویدن است که آقای کمپراد در آن بزرگ شده است. اسم‌لندی‌ها به صورت عموم مردمانی هستند که صرفه‌جو تربیت می‌شوند. کمپراد می‌گوید “صرفه‌جویی در ماهیت یک اسم‌لندی وجود دارد.”

این آقای میلیاردر «صرفه‌جویی» را راهی برای پول‌دارشدن می‌داند.

این میلیاردر سویدنی «صرفه‌جویی» را راهی برای پول‌دارشدن می‌داند / عکس: داس کونتور

رمز پیروزی

اینگوارا کمپراد که اکنون 91مین سال زندگی خود را سپری می‌کند، همانند دونالد ترامپ، دیوید کوچ و یا مثل چارلس کوچ، از والدین برایش چیزی به ارث نمانده تا آن‌را توسعه دهد، از میلیونری به میلیاردری برسد. بل‌که او مانند هوندا؛ مالک شرکت موتر و موتورسایکل‌سازی هوندای جاپان، از صفر کارش را آغاز کرده. نه سرمایه‌ی خاصی داشته و نه تحصیلات عالی از دانش‌گاه‌های معتبر نزدیک به یک قرن پیش.

در بالا به شاخص‌های زیادی از دلایل پیروزی این کارآفرین بزرگ و پیش‌گام سویدنی یاد شد. اما خود آقای کمپراد علاوه بر صرفه‌جویی؛ قناعت، صبر و تفکر را رمز پیروزی در کارش می‌داند؛ ابعادی که بسیاری از ثروت‌مندان جهان، به نحوی به آن‌ها اشاره کرده اند.

در جایی این مرد میلیاردر علت این‌همه صرفه‌جویی‌اش را چنین توضیح می‌دهد. “هرچه ما درآمد کسب می‌کنیم باید ذخیره کنیم. ما هنوز نیاز به توسعه‌ی گروه اکئا داریم. ما نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی برای رسیدن به بازار روسیه و چین داریم.”

اکئا به علتی نمایندگی های خود را در خارج از شهرها مستقر ساخته است که برای بازدیدکنندگان هزینه پارکینگ وجود نداشته باشد

از نکات بارز دیگری که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته موقعیت شرکت‌های اکئا در شهرهای مختلف جهان می‌باشد. به صورت عموم تمامی نمایندگی‌های بزرگ این شرکت در حومه‌ی شهرها فعالیت دارند. آقای کمپراد برای این کار خود نیز منطق خوبی دارد او می‌گوید که “استقرار در خارج از شهر هزینه‌ی کم‌تری می‌برد و دست‌رسی مردم نیز به آنان راحت‌تر از درون شهر می‌باشد.”

مبل‌ها و به صورت عموم، تمامیِ فروش‌گاه‌های این‌چنینی در مراکز شهر به عرضه‌ی محصولات خود می‌پردازند؛ اما اکئا با داشتن فروش‌گاه‌های بزرگ در خارج از شهر، برای بازدیدکنندگان خود نیز فکری کرده است. آنان در جریان بازدید از این فروش‌گاه‌ها، نیاز به پرداخت هزینه‌ی پارکینگ ندارند.

نحوه‌ی تبلیغات و بازاریابی اکئا نیز از دلایل موفقیت آنان می‌باشد. آنان برخلاف شرکت‌های تجارتی دیگر که کالاهای خود را از طریق آگهی و تبلیغات به دیگران معرفی می‌کردند، از طریق چاپ و توزیع کتلاگ‌ها و بروشور، تولیدات خود را در درب منازل مردم، به معرفی می‌گرفتند. اکنون اگر شما با چنین تبلیغاتی در درب منازل تان روبرو می‌شود، میراثی از اینگوارا کمپراد می‌باشد.

بازاریاب های اکئا با بروشور به درب خانه های مردم میروند تا محصولات این شرکت را معرفی کنند / عکس: رسانه های اجتماعی

از کبرت‌فروشی تا ثروت‌مندی

مردی سویدنی که اکنون در زمره‌ی ثروت‌مندترین انسان‌های روی زمین قرار دارد، در ابتدا یک کبرت‌فروش (گوگردفروش) بوده است.

اینگوارا کمپراد در آخرین روز ماه مارچ سال 1926 در منطقه‌ی روستایی المتارید در اسم‌لند به دنیا آمد. این مرد از پدربزرگ و مادربزرگ پدری، آلمانی‌تبار است. اما مجموعه‌تلاش‌های او از سن پنج سالگی‌اش شروع شد. اینگوارا در همان آوان به فروش کبرت (گوگرد) شروع کرد.

او کار تجارت را از همان دوران کودکی آغاز کرد؛ اینگوارای خردسال با دوچرخه‌ای (بایسکل) که داشت به همسایه‌ها کبرت می‌فروخت. او از استکهلم به صورت عمده کبرت می‌خرید و سپس آن‌را دانه دانه می‌فروخت و همین‌گونه سود خوبی نصیبش می‌شد.

اینگوارا زمانی که فقط 5 سال داشت دست به فروش کبرت زد / عکس: اکئا موزیم

همین که پول بیش‌تری نصیبش شد او فروش ماهی، بذر گیاهان، تزیینات درخت کریسمس و بعدها قلم خودکار و پنسل (مداد) را نیز شامل اقلام کوچک تجارت خود ساخت. آقای کمپراد می‌گوید “من در مکتب هم به فکر فروش قلم به هم‌صنفی‌هایم بودم و از این راه نیز پول خوبی کسب می‌کردم.”

اکئا

اینگوارا زمانی که فقط 17 سال داشت، شرایط بازار را درک می‌کند و برای رشد تجارت کوچک خود، دست به تاسیس فروش‌گاه کوچکی در حومه‌ی اسم‌لند می‌زند.

آقای کمپراد در سال 1948، زمانی که دیگر 22 ساله شده بود، یعنی پنج سال پس از تاسیس فروش‌گاه کوچک‌اش، برای گسترش تجارت خود؛ لوازم خانه و مبل را نیز به اجناس فروش‌گاه خود اضافه کرد. نام این شرکت کوچک «اکئا» است.

اکئا (IKEA) نام اختصاری از اولین حروف نام و نام خانوادگی آقای کمپراد به همراه حرف اول «المتارید» نام زادگاه او و نیز «آگونارید» روستای نزدیک به زادگاه اینگوارا، می‌باشد.

اینگوارا زمانی که فقط 17 سال داشت، دست به تاسیس اکئا در حومه‌ی اسم‌لند می‌زند. / عکس: موزیم اکئا

این کمپنی بر پایه‌ی صرفه‌جویی، قناعت، صبر و تفکر مردی به نام اینگوارا کمپراد، سال به سال گسترده‌تر می‌شد و برای خودش نشان و اعتبار خاصی میان سویدنی‌ها کسب کرده بود.

دهه‌ی 1960 رسید و اینگوارا تبدیل به جوان 34 ساله شده بود. امپراطوری اکئا نیز تمام سویدن را تسخیر کرده بود و دیگر این مرزها کفایت نمی‌کرد. بر این اساس او فروش‌گاه‌هایی را در ناروی و دانمارک تاسیس کرد تا برای نخستین‌بار کسب و کارش را خارج از سویدن گسترش داده باشد.

در 1974 زمانی که او 48 ساله شده بود و کم‌کم آوازه‌ی اکئا نیز در هر گوشه‌ی جهان زمزمه می‌شد؛ این شرکت برای اولین‌بار به فروش مبل خانگی پرداخت و اینگوارا کمپراد کسب‌وکار خود را از مرز قاره‌ها نیز عبور داد و تا آسترالیا پیش رفت.

https://twitter.com/X_Talk_EG/status/820568576574849024?ref_src=twsrc%5Etfw

گسترش امپراطوری اکئا همین‌گونه ادامه داشت، تا این‌که در سال 1987 به بازارهای آمریکا و انگلیس هم وارد شد. این روند آن‌قدر ادامه پیدا کرد تا که حدود 300 شعبه در 36 کشور بزرگ دنیا، برند اکئا را عرضه می‌کردند و بدین ترتیب سبب شد تا «اکئا» به بزرگترین عرضه‌کننده‌ی اسباب و اثاثیه منزل تبدیل شود.

این برند اروپایی اکنون ده‌ها میلیارد دالر ارزش بازاری دارد و صدها میلیون نفر سالانه از فروش‌گاه‌های آن در سراسر جهان خرید می‌کنند. اگر شما نیز برای خرید مُبل به بازار رفته باشید محال است نام و مارک اکئا را ندیده باشید؛ زیرا هر کسی در خریداری به دنبال جنس خوب، با قیمت ارزان یا نازل است. تولیدات اکئا، چنین مزیت‌هایی را به تنهایی دارد.

شعار این شرکت که در سال مالی 2012 درآمد آن 36.7 میلیارد دالر برآورد شده بود این است: «سادگی، کارایی، زیبایی»

محصولات این شرکت به علت کیفیت خوب و قیمت مناسب آن، شهرت جهانی دارد

ویژگی‌های اکئا

محصولات این شرکت به علت کیفیت خوب و قیمت مناسب آن، شهرت جهانی دارد. آقای کمپراد می‌گوید هدف شرکت او، تنها ارتقای کیفیت زندگی مردم نیست؛ بل‌که قدرت و احساس غروربخشیدن به خود مردم است. این‌که مردم خود به تنهایی بتوانند مبل را سرهم و یا جابه‌جا کنند. این مرد متفکر باورمند است که با این کار خود او کفایت و عزتِ نفس را به مشتریان خود هدیه می‌دهد.

بسته‌بندی محصولات این شرکت در عموم، به‌صورت ابتدایی هستند؛ یعنی نیاز به سرهم‌کردن دارند. این موضوع یکی دیگر از ویژگی‌های اکئا می‌باشد که سبب می‌شود تا هزینه‌ی حمل‌ونقل آنان کاهش پیدا کند و هزینه‌های انبارداری بسیار کمی داشته باشد.

کئا با داشتن طراحان بسیار زبده و خلاق، محصولاتی را طراحی می‌کند که بیش‌ترین سازگاری را با نیازهای مشتریان داشته و به تمامی جزییات آن‌ها فکر شده باشد / این عکس در سال 1961 گرفته شده است و در آرشیف اکئا می باشد

طراحی محصولات اکئا یکی دیگر از مزایای تولیدات این شرکت است. اکئا با داشتن طراحان بسیار زبده و خلاق، محصولاتی را طراحی می‌کند که بیش‌ترین سازگاری را با نیازهای مشتریان داشته و به تمامی جزییات آن‌ها فکر شده باشد. آنان حتی راحتی و آسایش کودکان را نیز در تولید محصولات خود در نظر گرفته اند، مساله‌ی که کمپنی‌های دیگر مبل‌سازی همواره از آن غافل بوده و فقط به راحتی بزرگ‌سالان و سال‌مندان توجه دارند.

بازنشستگی

در ماه جون سال 2013 میلادی، آقای کمپراد از هیات مدیره‌ی اکئا استعفا داد و پسرش ماتیاس کمپراد را به عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب کرد. آقای کمپراد صاحب چهار فرزند است که هرچهار آن‌ها به عنوان مدیران بخش‌های گوناگون اکئا ایفای وظیفه می‌کنند.

کمپراد در سخنرانی هایش همواره مثال های زنده و واقعی به کار می برد / عکس: وی او ان

کامپراد سال‌خورده در متن استعفاءنامه خود چنین نوشته است “اکنون زمان مناسبی فرارسیده است که ریاست گروه «اکئا» را رها کنم. با این کار، یک گام بزرگ دیگر در راستای تغییر نسل بر می‌داریم؛ تغییری که تا چند سال آینده شاهد آن خواهیم بود.”

می‌گویند وقتی کامپراد برای کارکنان اکئا سخن‌رانی می‌کرد، همواره مدیریت را در قالب مثال به دیگران ارائه می‌داد و راه‌کارهای مدیریتی خودش را به عنوان یک مثالِ زنده، به آن‌ها منتقل می‌کرد.

او همیشه به کارمندان شرکت‌اش توصیه می‌کرد که از پشت‌وروی یک کاغذِ سفید برای نوشتن استفاده کنند.

 

صرفه‌جویی اینگوارا کمپراد تنها مختص به خود و کارمندانش نبود؛ او با این راه‌کارها قیمت‌ها را کنترول می‌‎کرد، تولید کالاهایش را توسعه می‌داد و در جانب دیگر از سال 2000 تا 2010 میلادی توانسته بود قیمت محصولات شرکت‌اش را برای مشتریان خود به طور متوسط تا سه درصد پایین‌تر بیاورد.

با تمام این صرفه‌جویی‌ها او اکنون یک ویلای در سویس دارد که ارزش آن به میلیون‌ها دالر می‌رسد، یک بن‌گاه معاملات املاک در سویدن و یک باغ انگور بزرگ در فرانسه.

از او کتاب‌های زیادی به جا مانده و گفته شده که دوران پس از استعفایش از اکئا را تا کنون به نوشتن کتاب گذرانده است.

آقای کمپراد اکنون 91مین سال زندگی خود را سپری می‌کند.

آقای کمپراد اکنون 91مین سال زندگی اش را سپری میکند / عکس: ای پی ای

یادداشت‌هایی کوتاه و آموزنده

  • زمان مهم‌ترین منبع شما است. شما می‌توانید در 10دقیقه کارهای زیادی انجام دهید. 10 دقیقه؛ یک‌بار که برود برای همیشه رفته است. 10 دقیقه فقط یک ششم از دست‌مزد ساعتی شما نیست؛ 10 دقیقه تکه‌ای از خودتان است. خود را تقسیم به 10 واحد کنید و تعدادی از آن‌ها را که ممکن است در فعالیت‌های بی‌معنی قربانی کنید. چیزهایی هنوز باقی مانده که باید انجام شود.
  • من از ۸۰ ساله‌شدن نمی‌ترسم، کارهای زیادی برای انجام‌دادن دارم و زمانی برای بازنشستگی و مردن ندارم.
  • فقط آنهایی که خواب هستند مرتکب اشتباه نمی‌شوند.
  • هرچیزی که ما بدست می‌آوریم، به آن به‌عنوان اندوخته نیازمندیم.

  • من خودم اولین فردی هستم که از قوانین شرکت‌مان پیروی می‌کنم.
  • من به خساست شهرت دارم و به آن افتخار می‌کنم.
  • کار زیاد و بحث بیش از حد، ارتباطات را از بین می‌برد.
  • مقصر بسیاری از ناکامی‌هایی که در زندگی داشته‌ام، تعداد کمی از افراد بوده‌اند.
  • وظیفه ما گسترش است. کسانی که نمی توانند به ما ملحق شوند، حذف می‌شوند… یک آینده با شکوه در انتظار ماست.

  • آن‌چه که برای مشتریان‌مان خوب است، در درازمدت برای ما نیز خوب خواهد بود.
  • بهتر است در پرتاب پول از پنجره، کمی خساست به خرج دهید.
  • اگر می‌خواهید به حداکثر نتیجه برسید، سخن‌رانی، کافی نیست. شما باید یک مثال خوب به کار ببرید.
  • چه کار دیگری با این سن‌م می‌توانم انجام دهم؟ پروراندن بادنجان رومی در زمین پشت خانه؟ من هیچ کاری را بلد نیستم به جز فروش مبل. من یک متخصص کلاسیک ابله شما هستم.
  • کلمه غیرممکن که بوده و هنوز هم وجود دارد، در فرهنگ لغت ما حذف شده‌است.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *