جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

جایزه فری موس 2017؛ برنده‌ی امسال این جایزه، پدیده جدید ارکستر دختران افغان است

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

سایت رسمی جایزه‌ی «فری‌موس»، اعلام کرده است که زهره- گروه آرکستر زنان افغانستان برنده جایزه فری‌موس سال 2017 میلادی شده است.

گروه آرکستر زنان افغانستان، اولین تیم موسیقی زنان افغانستان می‌باشد که بعد از 30 سال برای اولین بار در خانواده، جامعه و کشورشان به‌شکل گروهی دست به یادگیری موسیقی زده اند.

 جایزه فری‌موس در گزارشی نوشته است که این زنان با وجود محدودیت‌های فراوان، از خود شجاعت استثنایی نشان داده اند. در ادامه این گزارش آمده است که تیم آرکستر زهره با شکستن این تلسم، به مدل‌های موفق برای هر زن افغان تبدیل شده اند که آنان را برای مشارکت در عرصه‌های فرهنگی، حقوق بشری و ورزش، تشویق می‌کند.

https://twitter.com/Freemuse98/status/823154419822895104

جایزه فری‌موس توسط ماری کورپ، بنیان‌گذار این جایزه، در حالی به تیم آرکستر زهره داده می‌شود که این تیم به روز پنج‌شنبه‌ هفته‌ی گذشته، در حضور 3هزار تن از اشترک‌کنندگان مجمع جهانی اقتصادی در داووس به شمول سران کشورها و مدیران اجرایی سازمان‌ها، موسیقی زنده اجرا کردند.

وله ریتوف، مدیر اجرایی جایزه فری‌موس گفته است که زهره یک معجزه است. او اضافه کرده که کار تیم آرکستر زهره، کولاکی برای موسسه موسیقی افغانستان می‌باشد.

orchestra2
اجرای گروه آرکستر زهره در مجمع جهانی اقتصادی در داووس

«فری‌موس» سابقه‌ی طولانی حمایت از نوازندگان موسیقی در افغانستان را دارد. اولین گزارش این نهاد از افغانستان در سال 2001 میلادی در مورد سانسور موسیقی در این کشور بود. این گزار ش زیر نام “می‌توانید آواز پرندگان را متوقف کنید؟” منتشر شد که  نشان می‌داد چگونه مردم افغانستان زیر سانسور شدید طالبان قرار داشتند.

رویای گم‌گشته

دختران گروه آرکستر زنان افغانستان در میان خشونت‌های موجود جامعه‌ی افغانستان، به دنبال رویای گم‌گشته‌ی شان می‌گردند. پیش از این نگین اخپلواک، رهبر این گروه گفته بود که اجرای آنان در مجمع جهانی اقتصادی امید تازه‌ای برای سرنوشت آنان خواهد بود.

نگین می‌ گوید که شرکت کردن در مجمع جهانی اقتصادی، امید تازه برای آنان می‌باشد
نگین می‌گوید که شرکت کردن در مجمع جهانی اقتصادی، امید تازه برای آنان می‌باشد

نگین می‌گوید که از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند تا رویای خود را جامه عمل بپوشاند. او در کابل موسیقی می‌آموزد و آرزو دارد نخستین زن رهبر آرکستر در کشورش باشد.

او در مصاحبه با دویچه وله نیز گفته بود که “جانم را هم اگر بگیرند موسیقی را ترک نمی‌کنم.” نگین فرزند خانواده‌ای فقیر از ولایت کنر، منطقه‌ای سنتی و یکی از پایگاه های مهم طالبان در شمال شرقی افغانستان است.

او می‌گوید که “در کنر دختران حق ندارند به مدرسه بروند و حتی در محیط خانواده هم اجازه ندارند موسیقی یاد بگیرند. به همین خاطر من مجبور شدم به کابل بیایم.”

https://www.youtube.com/watch?v=d9-jqGuRDX8

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان