جهان آسیب‌پذیر؛ 10 زمین لرزه‌ی خون‌بار یک سده گذشته

جهان ما در یک صد سال گذشته شاهد خون بار ترین زمین لرزه ها بوده که جان صد ها هزار نفر را گرفته است. در این زمین لرزه ها ویرانی زیادی به وقوع پیوسته و ملت های مختلف آسیب دیده اند. خبرنامه نگاهی دارد به مجموعی از این زمین لرزه های شدید.

زمین لرزه‌ی سوماترا، اندونزی

زمین‌لرزه‌ی اقیانوس هند با شدت 9.3 درجه‌ی رشتر در 26 دسامبر 2004، در سواحل غرب سوماترایِ اندونیزیا، رخ‌ داد. این سونامی ناشی از زمین‌لرزه‌ای در اقیانوس هند بود که منجر به از بین رفتن و مفقود‌شدن 230 هزار نفر در 14 کشور آسیایی شد. این سونامی‌ با امواجی که حدودا 30 متر ارتفاع داشت، جوامع ساحلی را غرق کرد. در هند، جوامع ماهی‌گیر تامیل نادو با تمام دار و ندار شان، در میان بدترین و شدیدترین ضربه‌ی امواجِ سونامی، نابود شدند.

sumatra
سوماترا، اندونزی

این زمین‌لرزه، سومین شدیدترین زمین‌لرزه، با طولانی‌ترین پس لرزه‌ای، بین 8 تا 10 دقیقه بود که تا به حال ثبت شده است. گفته می شود که فقط پس لرزه های ناشی از این زمین لرزه بیش از 7 میلیارد دالر خساره وارد کرده است.

زمین لرزه‌ی تانگشان، چین

حوالی ساعت 3:42 صبح 28م جولای 1976 زمین لرزه‌ای با شدت 7.8 درجه‌ی رشتر شهر تانگشان را در شمال چین به لرزه درآورد. مرکز این زمین لرزه شهر هیبی جمهوری خلق چین، که یک شهر بزرگ صنعتی و دارای یک میلیون جمعیت در نزدیکی شهر تانگشان می باشد، بود.

این زمین لرزه تقریبا بین 14 تا 16 ثانیه طولا کشید و پس لرزه های ناشی از آن که 7.1 درجه‌ در مقیاس رشتر شدت داشت، تا 16 ساعت بعد از وقوع زلزله آمار تلفات را بالا برد.

tangshan-china
تانگشان، چین

آمار تلفات ناشی از این زمین لرزه از سوی حکومت چین بیش از 655 هزار تن اعلام شده بود اما رقم دقیق تلفات این زمین لرزه به چیزی بین 240 تا 255 هزار گفته شده است.

این زمین لرزه‌ی چین که کاملا غیر منتظره رخ داد، خونین ترین زمین لرزه‌ی قرن بیستم ثبت شد.

زمین لرزه هائیتی

در سال2010 میلادی زمین‌لرزه‌ی با شدت 7 درجه‌ی ریشتر در نزدیکی پورت آو پرینس، مرکز هائیتی رخ داد که قربانیان زیادی گرفت. این زمین لرزه 52 پس لرزه‌ی دیگر با شدت بیشتر از 4.5 درجه‌ی ریشتر داشت که 3 میلیون نفر را آسیب زد. این زمین‌لرزه، بین 100 تا 160 هزار نفر را کشت و 250 هزار خانه و 30 هزار ساختمان تجاری را ویران کرد.

haiti
پورت آو پرنس، هائیتی

گزارش شده است که پس لرزه های این زمین لرزه تا 12 روز بعد از وقوع این حادثه‌ی دلخراش نیز احساس می شد.

زمین لرزه‌ی توهوکو، جاپان

در روز 11م مارچ سال 2011 میلادی، زمین لرزه‌ای با شدت 9.3 درجه‌ی رشتر، شهر توهوکو را در شرق جاپان به لرزه در آورد.

این زمین لرزه شدیدترین زمین لرزه‌ای بود که تا حال در جاپان رخ داده است و هم‌چنان در فهرست شدید ترین زمین لرزه های جهان در رده‌ی پنجم قرار دارد. این زمین لرزه در جاپان جان بیش از 15 هزار نفر را گرفته و بیش از 6 هزار تن دیگر را نیز زخمی کرد و هم‌چنان گزارش شده است که بیش از 2 هزار تن دیگر در 20 حوزه‌ی تحت تاثیر این زمین لرزه مفقود شده اند.

این زمین لرزه باعث تخریب بیش از 129 هزار ساختمان شد در حالی که سونامی پدید آمده از آن باعث تخریب بیشتر، آتش سوزی در بسیاری از نقاط تحت تاثیر و تخریب سرک ها و راه آهن ها شد.

Tohoku-Japan
توهوکو، جاپان

بعد از جنگ جهانی دوم این زمین لرزه در جاپان بزرگترین بحرانی بوده است که نه تنها زندگی و ملکیت‌ها را در این کشور متاثر ساخت بل که به چهار نیروگاه مهم هسته‌ای این کشور نیز خسارت وارد کرد.

زمین لرزه‌ی مسینا، ایتالیا

زمین لرزه‌ی سال 1908 میلادی در شهر مسینای ایتالیا هم‌چنین با نام زمین لرزه‌ی 1908 مسینا و ریگیو مشهور است. شدت این زمین لرزه که در 28 دسامبر در شهر سیسیلی و کالابریا در جنوب ایتالیا رخ داد، 7.1 درجه‌ی رشتر بوده و شهر مسینا و ریگیو کالابریا را تقریبا به طور کامل از بین برده و جان حدود بین 100 تا 200 هزار تن را گرفت.

این زمین لرزه که شدیدترین زمین لرزه‌ی اروپا ثبت شده است حوالی ساعت 5:20 صبح رخ داد و حدود 20 تا 30 ثانیه طول کشید.

messina-Italy
مسینا، ایتالیا

گزارش شده است که فقط ده دقیقه بعد از وقوع این زلزله، 3 موج بزرگی از سونامی که ارتفاع آن‌ها تا 13 متر می رسید، از دو طرف این شهر که در باریکی این جزیره موقعیت دارد، بلند شده و 90 درصد این شهر را به صورت کامل و مرمت ناپذیری تخریب کرد.

زمین لرزه‌ی کشمیر، پاکستان

در 8 اکتوبر سال 2005 میلادی زمین لرزه‌ای با شدت 7.6 درجه‌ی رشتر کشمیر پاکستان را در شمال این کشور به لرزه در آورد. این زمین لرزه در پاکستان منجر به از بین رفتن 85 هزار تن شده و 69 هزار تن دیگر را نیز زخمی و متاثر ساخت.

قبل از آن نیز در سال 1935 میلادی زلزله‌ای با شدت 7.5 درجه‌ی رشتر در شهر کویته در این کشور رخ داده بود که شدیدترین و خونبارترین زلزله در جنوب آسیا تا سال 2005 که ثبت شده بود.

kashmir
کشمیر، پاکستان

زمین لرزه‌ی سال 2005 میلادی در کشمیر هم‌چنان کشورهای که در همسایگی با پاکستان قرار دارند، را با کشتن 14 هزار نفر متاثر ساخت و شدت این زمین لرزه تاجکستان و شهرهای غربی چین را نیز به لرزه درآورده بود.

گزارش ها حاکی از این است که 5.4 میلیارد دالر فقط برای کمک به قربانیان این زمین لرزه از سوی کشورهای کمک رسان، در آن سال به مصرف رسیده است.

زمین لرزه‌ی یونگی، پرو

زمین لرزه‌ی آنکاش که هم‌چنان با نام زمین لرزه‌ی بزرگ پرویی معروف می باشد در 31م ماه می سال 1970 در کشور پرو در جنوب امریکا رخ داد. این زمین لرزه که شدت 7.9 تا 8 درجه‌ی رشتر را دارا بود تقریبا بیش از 3 میلیون شهروندان این کشور را متاثر ساخت.

yungay-peru
یونگی، پرو

این زمین لرزه که برای 45 ثانیه طول کشید رانش زمین و برف کوچ را نیز در پی داشت که موجب از بین رفتن بیش از 20 هزار تن تنها در شهر یونگی شد. این زمین لرزه در سراسر کشور پرو باعث از بین رفتن بیش از 74 هزار تن گردیده و حدود 25600 تن دیگر نیز مفقود شدند.

این زمین لرزه هم‌چنان باعث زخمی شدن 143 هزار تن شده و بیش از یک میلیون دیگر نیز آواره شدند. گفته می شود که به علت این زمین لرزه بیش از نیم میلیارد دالر امریکایی به پرو خساره وارد شده است.

زمین لرزه‌ی نیپال

زمین لرزه‌ی نیپال که هم‌چنان با نام زمین لرزه‌ی گورخا (Gorkha) مشهور شده است، خونین ترین زمین لرزه‌ی این کشور بوده که موجب از بین رفتن حدود 9 هزار تن از شهروندان نیپالی شده و 22 هزار دیگر را نیز مجروح ساخته است.

Nepal
نیپال

این زمین لرزه در 25م ماه آپریل سال 2015 در مرز شهر پوخارا و کتمندو، پایتخت این کشور با شدت 7.8 درجه‌ی رشتر رخ داد. گفته می شود که قدرت این زمین لرزه با فشار قدرت پرتاب 20 بمب اتمی یکسان بوده است.

این زمین لرزه هم‌چنان موجب از بین رفتن بناهای مهم تاریخی در این کشور شد.

زمین لرزه‌ی والدیویا، شیلی

این زمین لرزه در روز 22 می سال 1960 میلادی در والدیویا رخ داد که شدت آن بین 9.4 تا 9.6 درجه بوده است. زمین لرزه‌ی والدیویا هم‌چنان با نام زمین لرزه‌ی بزرگ شیلی معروف می باشد که سونامی و رانش زمین را نیز در پی داشته است.

chile
والدیویا، شیلی

این زمین لرزه 10 تا 13 دقیقه طول کشیده است که سونامی به وجود آمده ناشی از آن، کشورهای جاپان، فیلیپین، شرق نیوزیلند، جنوب شرق استرالیا و جزایر الیوت را نیز تحت تاثیر قرار داد.

زمین لرزه‌ی والدیویا در مجموع جان بین 1000 تا 6000 نفر را گرفت و حدود 3.24 تا 6.48 میلیارد دالر به  شیلی خساره وارد کرد.

زمین لرزه‌ی آلاسکا

زمین لرزه‌ی آلاسکا که هم‌چنان با نام زمین لرزه‌ی جمعه‌ی خوب معروف می باشد در ماه مارچ سال 1964 میلادی رخ داد که چندین حادثه دیگر مانند سونامی، رانش و شکاف زمین را نیز در پی داشت. این زمین لرزه نیز با شدت 9.2 درجه‌ی رشتر یکی از خونین ترین زمین لرزه های جهان می باشد.

alaska
آلاسکا

این زمین لرزه در آلاسکا 4 دقیقه و 38 ثانیه طول کشید و ساختمان های زیادی را ویران ساخت. با آن که این زمین لرزه تلفات جانی زیادی نداشته و فقط 139 نفر در آن کشته شد، اما خسارت مالی سنگین 113 میلیون دالری را به آلاسکا وارد کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی اکبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *