جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

آی‌اس‌آی پشت جبهه حمله قندهار؛ 9 موضوع قابل توجه در گفت‌وگوی طلوع نیوز با اسدالله خالد

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

انفجارهای مرگبار در مهمان خانه والی قندهار بحث های جدی را در باره چگونگی انجام چنین حمله پیچیده‌ای به بار آورده است.  در این انفجار ها که سه شنبه هفته قبل (21جدی)، در مهمان خانه والی قندهار روی داد، ۱۲تن از جمله معاون والی، یک نماینده ی مجلس، یک سناتور و 5 دیپلومات اماراتی کشته شدند و ۱۴ تن دیگر که در بین آنها، والی قندهار و سفیر امارات نیز شامل بودند زخم برداشتند.

شنبه شب اسدالله خالد والی سابق قندهار و رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در گفتگو با طلوع نیوز به جزییات این حادثه پرداخته است که بخش های مهم آن در پی می آید.

از قبل گزارش هایی وجود داشت

از هفته ها قبل، گزارش هایی وجود داشت که دشمن قصد انجام حمله دارد. رهبری قندهار در این مورد اطلاعاتی به دست آورده بودند اما تصور نمی شد که برنامه این گونه باشد. همگی متوجه جاهای دیگر بودند و از زاویه های دیگری این قضیه را می سنجیدند.

گفته می‌شود این تصویر لحظاتی قبل از انفجار در مهمان‌سرای ولایت قندهار ثبت شده است
گفته می‌شود این تصویر لحظاتی قبل از انفجار در مهمان‌سرای ولایت قندهار ثبت شده است

در مهمان خانه کار تعمیراتی جریان داشت. شاید دشمن با استفاده از همین فرصت، مواد انفجاری را  جابجا کرده باشد. دشمن توانسته بود مواد انفجاری را در دو قسمت از این اتاق جابجا کند. این مقدار مواد در مدت یک روز و یا یک هفته نمی تواند جابجا شده باشد. شاید از قبل در این اتاق جاسازی شده و زمانی که رهبری این ولایت با مهمان های خارجی جمع شده بودند، انفجار دادند.

این حمله به دستور آی اس آی صورت گرفته است

به صراحت می توان گفت که این حمله در پاکستان و توسط اداره  آی اس آی، طرح ریزی شده است.

اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که، این حمله به دستور مستقیم استخبارات پاکستان و با همکاری شورای کویته و گروه حقانی صورت گرفته است.

رهبری قندهار هدف حمله بوده است

در مورد انفجار قندهار تحقیقات به صورت جدی ادامه دارد اما بر اساس اطلاعات موجود، هدف این حمله رهبری ولایت قندهار، بخصوص والی و فرمانده پولیس بوده است.

همایون عزیزی والی قندهار نیز در این انفجار زخم برداشته است و اکنون تحت تداوی قرار دارد
همایون عزیزی والی قندهار نیز در این انفجار زخم برداشته است و اکنون تحت تداوی قرار دارد

جمع شدن رهبری ولایت در این روز در مهمان خانه، بهترین فرصت برای آنها بود. شاید دقیق نمی دانستند که دیپلومات های امارات هم آنجا هستند.

استفاده از خلاهای امنیتی

در کنار این که نیروهای امنیتی افغانستان، توانایی های شان را برای جلوگیری از بسیاری حملات نشان داده اند اما باید گفت که، خلاها و ضعف های امنیتی نیز وجود دارد که دشمن نیز از همین نقاط ضعف استفاده می کند. هیات و مسوولین امنیتی در قندهار در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه در یک مکان به شدت حفاظت شده، این حادثه رخ داده است.

این اولین حمله نبوده و آخرین نیز نخواهد بود اما، باید این خلاها شناسایی و رفع شود تا بتوان از حملات بعدی جلوگیری کرد.

استفاده از مواد نو

دشمن از تاکتیک ها و حتی مواد و وسایل نو استفاده می کند. موادی که در انفجار قندهار به کار رفته با گذشته تفاوت دارد. این مواد بیشتر از این که نیروی انفجار داشته باشد، قدرت آتش و سوزاندن آن زیاد بوده. موادی است که تابحال در افغانستان استفاده نشده است. همانطور که گفته شد، علاوه بر تغییر تاکتیک در روش، مواد و یا وسایل، دشمن از خلاهای امنیتی نیز استفاده می کند.

مشاور امنیت ملی افغانستان که در راس یک هیات برای بررسی چگونگی وقوع این رویداد به قندهار رفته بود نیز گفته است در این انفجار از مواد جدیدی استفاده شده بود
مشاور امنیت ملی افغانستان که در راس یک هیات برای بررسی چگونگی وقوع این رویداد به قندهار رفته بود نیز گفته است در این انفجار از مواد جدیدی استفاده شده بود

پاکستان حامی تروریزم

هر حمله تروریستی که در گوشه ای از دنیا صورت می گیرد ارتباطی با پاکستان دارد. یا عاملش پاکستانی است یا عاملین حملات تروریستی به این کشور رفت و آمد داشته اند. از سوی دیگر، هرگروه تروریستی که در دنیا، قد علم می کند رابطه ای با پاکستان داشته و یا دارد.

معلوماتی که وجود دارد نیز نشان می دهد حمله ی صورت گرفته در قندهار، در خاک این کشور برنامه ریزی شده و با همکاری و هدایت آی اس آی عملی گردیده است.

احتمال دخالت ایران بسیار کم است

افغانستان هموار کوشش کرده است که از خاکش علیه کشورهای دیگر استفاده صورت نگیرد. چه در حکومت آقای کرزی و چه در حکومت فعلی، این سیاست بسیار واضح است. احتمال دخالت ایران در این حمله بسیار کم است. همانطور که گفته شد، این حمله از کویته و به دستور آی اس آی صورت گرفته است.

https://twitter.com/AsadullahKhaled/status/820346127509848065

ستون پنجم و نفوذی ها در بدنه نظام

در این هیچ شکی وجود ندارد که دشمن، همکارانی در بدنه  نظام دارد که البته، در سطح پایین قرار دارند و با آنها در مراحل مختلف از جمله انتقال و تطبیق پروژه های شان همکاری می کنند. اما باید گفت، با وجود تمام اختلافاتی که میان رهبران دیده می شود، چیزی به نام ستون پنجم در سطوح بالای حکومت و یا رهبری نظام وجود ندارد.

سیاست واضح در برابر آی اس آی

اگر چه امکان جلوگیری از این نوع حملات به صورت کامل، ممکن نیست اما می توان آن را محدود کرد. افغانستان باید در برابر دشمن، تاکتیک های خود را تغییر داده و همچنین از افراد سالم و کارآمد در بخش های مختلف استفاده کند.

باید در برابر دشمنان افغانستان زیر هر نامی که باشند، طالب، حقانی و یا سایر گروه های تروریستی و همچنین در برابر آی اس آی، سیاست واضح، قوی و همیشگی وجود داشته باشد.

عبدالله رحمانی همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان