جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

هلمند و فراه؛ ناامنی، جنگ و ضرورت حضور سربازان ناتو

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

فصل زمستان همه ساله فصلی برای خاموشی جنگ ها و نبردهای سنگین جبهه ای در افغانستان بوده است اما،  وضعیت در ولایت های هلمند و فراه نشان می دهد که گروه های تروریستی اکنون از فصل زمستان نیز، برای حملات سنگین و تهدیدهای گسترده شان علیه شهرها و ولسوالی های این کشور استفاده می کنند. علاوه بر این، یکی از روش های تروریستان در این فصل برای ایجاد نا امنی، حملات هدفمند انتحاری و انفجاری است. حملات روز سه شنبه ( 21جدی)، نمونه ای از این نوع است که در شهرهای هلمند، کابل و قندهار روی داد و ده ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

نیروهای امنیتی افغانستان در تابستان سال جاری موفق شدند گسترده ترین حملات تروریستان در ولایت های مختلف را دفع کنند. شهر قندوز اگر چه به دست طالبان افتاد اما مقاومت نیروهای امنیتی افغانستان و همچنین کمک نیروهای خارجی و خصوصا حملات هوایی این نیروها، مانع از این شد که مراکز ولایت های ارزگان، هلمند و فراه نیز به سرنوشت شهر قندوز دچار شود.

مقامات ارشد نظامی افغانستان پس از بازپس‌گیری شهر قندز از دست طالبان به این ولایت سفر کردند
مقامات ارشد نظامی افغانستان پس از بازپس‌گیری شهر قندز از دست طالبان به این ولایت سفر کردند

مقامات امنیتی افغانستان سال جاری خورشیدی را “آزمایشی دشوار” برای نیروهای امنیتی خواندند که با موفقیت سپری شد. با این حال وضعیت در ولایت های هلمند در جنوب و فراه در جنوب غرب این کشور و برنامه حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در این دو ولایت، نشان می دهد که این آزمایش دشوار برای نیروهای امنیتی افغانستان هنوز به پایان نرسیده است.

200 سرباز ناتو

ولایت فراه در جنوب غرب افغانستان، یکی از ولایت هایی بود که مورد حملات گسترده طالبان قرار داشت. طالبان حتی توانسته بودند خود را تا دروازه های شهر فراه نیز برسانند. پیشروی طالبان به سمت این شهر و احتمال سقوط آن در تابستان و پاییز سال جاری، موجب شد تا مردم سراسیمه به فکر ترک خانه های شان و پناه بردن به شهرها و ولایت های دیگری باشند.

تجربه شهر قندوز و سقوط این شهر به دست طالبان، سبب شد تا در مورد شهر فراه اقدامات فوری تری صورت بگیرد و با فرستاده شدن نیروهای کمکی از ولایت های همجوار و همچنین حملات هوایی نیروهای داخلی و خارجی، از سقوط این شهر به دست طالبان جلوگیری شود.

در حالی که این روزها ولایت فراه هم چنان نا امن است، مقامات این ولایت خبر داده اند که 200 سرباز ناتو در این شهر مستقر شده اند.

جنرال جان نیکلسون فرمانده نیروهای حمایت قاطع در افغانستان
جنرال جان نیکلسون فرمانده نیروهای حمایت قاطع در افغانستان

جان نیکلسون فرمانده نیروهای حمایت قاطع گفته است که این تعداد سرباز ناتو، به درخواست والی فراه در این ولایت مستقر شده اند و ماموریت آنها آموزش، مشوره دهی و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان است.

این سربازان که بیشترشان ایتالیایی هستند روز جمعه گذشته وارد این شهر شده اند.

حضور مشروط

مقامات در ولایت فراه می گویند که در فصل زمستان جاری، تحرکات طالبان در این ولایت بیشتر از سال های گذشته بوده است.

محمد ناصر مهری سخن گوی والی فراه به خبرنامه می گوید، حمله طالبان به پوسته های پولیس، نا امنی در شاهراه ها و بخصوص در ولسوالی بالابلوک، شدت بیشتری داشته است اما با رسیدن نیروهای خارجی به این ولایت، وضعیت امنیتی در فراه بهتر است.

آقای مهری، دلیل فرستاده شدن نیروهای ناتو به فراه را “تحرکات زیاد دشمن” می داند و می گوید” لازم بوده است که نیروهای خارجی هم به این ولایت بیایند و در کنار نیروهای امنیتی افغان، در عملیات سرکوب و پاک سازی این ولایت از تروریستان قرار بگیرند.”

ansf-in-snow
مقامات در ولایت فراه می گویند که در فصل زمستان جاری، تحرکات طالبان در این ولایت بیشتر از سال های گذشته بوده است

او می گوید که این نیروها، در کنار آموزش و مشوره دهی، در مناطقی که تهدیدات امنیتی بالایی وجود دارد، در کنار نیروهای امنیتی خواهند بود و از نیروهای امنیتی افغان، حمایت هوایی نیز خواهند داشت.

سخن گوی والی فراه می گوید عملیات پاک سازی در این ولایت همچنان ادامه دارد و نیروهای خارجی نیز، تا زمانی که تهدیدات امنیتی رفع شود، در فراه باقی می مانند.

ولسوالی های بالا بلوک، خاک سفید و بکواه در این ولایت، از سطح تهدیدات امنیتی بالایی برخوردار است با این حال، سخن گوی والی فراه معتقد است، این تهدیدات در آن سطحی نیست که به سقوط این ولسوالی ها بیانجامد.

300 سرباز خارجی

ولایت هلمند در جنوب نیز همانند ولایت فراه، سال سختی را پشت سرگذاشته است. این ولایت و خصوصا شهر لشکرگاه مرکز آن هدف حملات شدید طالبان قرار داشت و حتی این گروه توانستند خود را به بخش هایی از مناطق داخل این شهر نیز برسانند.

وضعیت در شهر لشکرگاه تا آن اندازه نگران کننده بود که، وزیر دفاع افغانستان و جنرال نیکلسون فرمانده نیروهای ناتو را به این ولایت کشاند

کمک نیروهای خارجی و اعزام نیروهای کمکی از ولایت های دیگر باز هم مانع از سقوط شهر لشکرگاه شد. وضعیت در این شهر تا آن اندازه نگران کننده بود که، وزیر دفاع افغانستان و جنرال نیکلسون فرمانده نیروهای ناتو را به این ولایت کشاند. این مقامات آن زمان به مردم اطمینان دادند که این شهر سقوط نخواهد کرد.

در اوج حملات طالبان در این ولایت، ولسوالی های خانشین و ناوه به دست طالبان افتاد.

ولسوالی سنگین این ولایت نیز هفته گذشته زیر حملات گسترده ی طالبان قرار داشت. مقامات محلی این ولایت گفته بودند که این حملات با هدف تصرف این ولسوالی صورت گرفته است.

به نظر می رسد افزایش تهدیدات امنیتی در این ولایت نیز سبب نگرانی مقامات افغانستان و آمریکا شده است. مقامات آمریکایی به تازگی گفته اند که 300 سرباز این کشور در بهار آینده وارد این ولایت به شدت نا امن در جنوب افغانستان خواهند شد.

مقامات آمریکایی گفته اند که به درخواست فرماندهان نیروهای آمریکایی در افغانستان، نزدیک به ۳۰۰ تن از سربازان آمریکایی برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان در بهار پیش رو، به ولایت هلمند فرستاده می شوند.

 

us-forces-deployed
حدود ۳۰۰ تن از سربازان آمریکایی برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان در بهار پیش رو، به ولایت هلمند خواهند آمد

به نظر می رسد، نگرانی از تهدیدهای امنیتی در ولایت جنوبی هلمند، موجب شده است که برنامه ی فرستادن این نیروها به هلمند روی دست گرفته شود.

روز سه شنبه ( 21 جدی) نیز، در حوزه ی دوم این شهر یک حمله انتحاری روی داد که به گفته سخن گوی والی هلمند، 3 کشته و 7 زخمی برجای گذاشته است.. فرد انتحاری وارد یک خانه در شهر فراه شده و جلسه بزرگان قومی را مورد حمله قرار داد.

تهدیدهای جدی

مقامات محلی در ولایت هلمند با اشاره به تهدید های بالای امنیتی در برخی ولسوالی های این ولایت، مقابله با این تهدیدها را  نیازمند حضور نیروهای خارجی می دانند.

عمر زواک سخن گوی والی هلمند به خبرنامه می گوید که، از 13 ولسوالی این ولایت، مراکز 6 ولسوالی در کنترل طالبان است و تهدیدهای امنیتی در این مناطق بسیار بالاست. نوزاد، موسی قلعه، دیشو، باغران، خانشین و ناوه، شش ولسوالی هلمند است که به گفته ی آقای زواک، در معرض بسیار بالای تهدیدات امنیتی قرار دارند.

او همچنین می افزاید در ولسوالی های دیگر نیز تهدیدهای امنیتی وجود دارد ولی میزان تهدیدها کمتر است.

عمر زواک
عمر زواک سخن‌گوی والی هلمند

سخن گوی والی هلمند، این ولایت را یک منطقه استراتژیک می خواند و می گوید که ” این ولایت به این دلیل برای دشمنان مهم است که در صورت کنترل بر آن می توانند، نیروهای شان را در دیگر مناطق حمایت کنند، دیگر ولایت ها را نیز تهدید کرده و یا با خطر سقوط مواجه سازند.”

به گفته ی آقای زواک، برای مقابله با تهدیدهای امنیتی و بازپس گیری این ولسوالی ها از طالبان، به کمک نیروهای خارجی نیاز است. این نیروها قرار است علاوه بر حمایت هوایی از نیروهای افغان، به طور مستقیم در میدان های جنگ نیز در کنار آنها حضور داشته باشند.

جنگ فزاینده

برخی کارشناسان افغان بر این باورند که بررسی وضعیت جنگ در این دو ولایت در سال جاری و هم چنین، حضور گسترده ی گروه های تروریستی در بیشتر ولسوالی های هلمند و فراه، نشان می دهد که ولایت های جنوبی این کشور همچنان به عنوان یکی از مراکز توجه و تمرکز تروریستان قرار دارد.

Afghan taliban
حضور گسترده ی گروه های تروریستی در بیشتر ولسوالی های هلمند و فراه، نشان می دهد که ولایت های جنوبی این کشور همچنان به عنوان یکی از مراکز توجه و تمرکز تروریستان قرار دارند

به نظر می رسد حضور نیروهای خارجی در این دو ولایت نیز در پاسخ به همین نگرانی های امنیتی و بخصوص در سال آینده خورشیدی صورت می گیرد. حضور این نیروها به منظور مقابله با حملات گسترده طالبان و دیگر گروه های تروریستی در جنوب افغانستان و در نتیجه داغ شدن آتش جنگ در بهار آینده خواهد بود.

مختار پدرام همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان