جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

کابل سفیدپوش شد؛ از قدیم گفته اند کابل بی‌زر باشد، بی‌برف نه

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

با گذشت تقریبا یک ماه از زمستان، کابل برای بار دوم سفید پوش شد. بارش برف امروزی باعث خوشحالی تعداد زیادی از شهروندان این شهر شده است. این خوشحالی بیشتر به علت پاک شدن هوا و تغییر در چهره طبیعت این شهر می باشد.

شهروندان کابل می گویند، هیچ وقت هوای شهر شان تا این اندازه آلوده به موادهای مضر و خطرناک نبوده است و اکنون امیدوارند که تا حدی از آلودگی هوای شهر کاسته شده و مردم نیز تجربه جدیدی از زندگی زمستانی را نیز داشته باشند.

باریدن باران و برف، به مردم این شهر جان دوباره می دهد و باریدن برف و باران نیز تامین کننده دوباره ذخایر آب زیر زمینی می شود که سال آینده مردم احتمالن با خشک شدن چاه های آب شان دچار نخواهند شد.

نمایی از جاده‌ی دارالامان در غرب کابل که توسط برف پوشیده شده بود / عکس: ای پی
نمایی از جاده‌ی دارالامان در غرب کابل که توسط برف پوشیده شده بود / عکس: ای پی

برف برای کابلیان خرسندی به بار می آورد

شهر کابل معمولا در زمستان هوای سرد دارد و از جمله ولایت های سرد سیر افغانستان است. شاید سردی هوا از یک طرف و نبود برق کافی برای گرم کردن خانه ها از سوی دیگر، سبب می شود مردم برای گرم کردن خانه های شان، به بخاری های چوبی و یا ذغالی روی بیاورند.

در سالهای اخیر کمتر از بخاری های استفاده می شود که چوب سوز اند و آمدن ذغال به بازار و تولید گرمای بیشتر سبب شده است که همه شهروندان از بخاری های ذغال سوز استفاده کنند. اما این کار مشکل دیگری در این فصل سرما ایجاد می کند. آلوده شدن هوای شهر که مردم را مجبور می کنند منتظر باریدن برف باشند و با باریدن برف شادی کنند و خوش حالی.

امروز با سفید شدن زمین، شمار زیادی از خود عکس های سلفی گرفته اند و به نحوی شادی شان را که ناشی از باریدن برف است، برای دیگران به نمایش گذاشته اند.

Snow in Afghanistan
کابلیان همواره با باریدن برف شادی شان را ابراز می‌نمایند / عکس: پیکوفایل

برخی هم که حال و حوصله بهتر دارند به کوه رفته اند و عمدتن به محلاتی از کابل که برف بیشتر می گیرد در زمستان مانند پغمان و قرغه و یا دیگر جاهای سرد تر کابل.

برف دشمن خشک سالی

برعلاوه کاهش آلودگی هوا، بارش برف و باران در افزایش ذخایر ابی نیز تاثیر گذار می باشد. از قدیم یک ضرب المثل است که کابل بی زر باشد بی برف نه. اکنون که جمعیت در این شهر در حال افزایش است، یک مشکل عمده شهریان کابل، کم آبی و یا خشک شدن چاه های آب اند که در تمام بخش های زندگی از آن استفاده می کنند.

افغانستان کشوریست که تقریبا بیش از 80 فیصد مردم آن مشغول به کشت و زراعت می باشد که بخش عمده عایدات اقتصادی این کشور نیز از همین درک می باشد. کشاوزان با زحمت و تلاش زیاد در طول سال به کشت و زراعت می پردازند تا از این طریق بتوانند نیازمندی های اولیه خود را از جمله نیاز به مواد غذایی شان را فراهم سازد.

آب در زراعت نقش اساسی و حیاتی دارد. یعنی بدون آب و یا بدون باریدن برف و باران، زراعت در افغانستان از رونق می افتد. حالا افغانستانی که بیشتر مردمش زراعت پیشه اند، باید خیلی خوشحال و ذوق زده شوند وقتی زمستان پر برف و بهار پر از باران داشته باشند.

Afghan former
80 درصد مردم افغانستان کشاورز می‌باشند لذا این کشور به شدت به آب نیاز دارد

هر چند افغانستان در جمع کشورهای خشک قرار دارد. میزان بارندگی در این کشور سالانه به ندرت به ۲۵۰ میلی متر می رسد. در حالیکه این میزان در کشور همسایه پاکستان به ۷۶۰ تا ۱۲۷۰ میلی متر می رسد. میزان بارندگی در ایران نیز سالانه ۲۵۰ ملی متر است.

کشاورزی، دامداری و رشد جنگلات در افغانستان ارتباط مستقیم با میزان بارندگی در این کشور دارد. زیرا به دلیل نبود مدیریت منابع آبی، میزان بارندگی سالانه در کاهش و یا افزایش تولیدات کشاورزی، دامدارای و جنگلها تعیین کننده است.

برف و ایجاد مشکل برای مردم

اما برف در کابل و در کابل افغانستان فقط شادی آفرین هم نیست. در کنار همه خوبیهای که دارد، مشکلاتی هم برای مردم ایجاد می کند. در کابل خانواده های فقیر و نادار، پس ازین جهنم به تمام معنا را تجربه می کنند. خیلی از خانواده های بیجا شده و یا فقیر ساکن کابل، در هنگام زمستان به دلیل فقر و مشکلات ناشی از برف باری همه ساله فرزندان خود سال شان را از دست می دهند.

refugees under snow
برف با تمام خوبی‌هایش برای مردم افغانستان، برای برخی‌ها جهنمی را نیز به بار می‌آورد / عکس: رسانه‌های اجتماعی

سردی بیش از حد هوای پس از باریدن برف، زندگی این طبقه از مردم را سخت می سازد. در ولایت های دور دست و برف گیر نیز قصه همین گونه است. باریدن برف زیاد سبب می شود که راه های موصلاتی اکثر مناطق به مراکز ولایت های شان مسدود می شود. این اتفاق همه ساله از مردم قربانی می گیرد. حکومت نیز که توانای رسیدگی فوری به مشکلات مردم را در سالهای گذشته نداشته است. به نظر می رسد امسال نیز خیلی قصه فرق نخواهد کرد.

نبود شفاخانه ها، عدم دسترسی به مراکز فروش مواد غذایی و سایر موارد از جمله عمده ترین مشکلات در زمستان برای روستا نشین‌ها و سایر افراد که دور از مراکز شهرها سکونت دارند، می باشد.

مسدود شدن سالنگ ها

برف باری های زیاد گاهی سبب می شود که شاهراه سالنگ که شمال افغانستان را به کابل و جنوب وصل می کند، مسدود گردد. این شاهراه به دلیل اهمیت بیش از حدش در نقل انتقالات، در صورت مسدود شدن روزی زندگی مردم تاثیر آنی و فوری می گذارد. مثلن در خیلی از مناطق قیمت مواد اولیه خوراکی بالا رفته و مواد سوختی مانند تیل و گاز نیز در بازارها کم می شود.

برف‌باری شدید همه‌ساله مسیر تونل سالنگ را برای مسافران مسدود می‌سازد و از چالش‌های جدی برف‌باری به شمار می‌رود
برف‌باری شدید همه‌ساله مسیر تونل سالنگ را برای مسافران مسدود می‌سازد و از چالش‌های جدی برف‌باری به شمار می‌رود

برف و بارش دیشب و امروز نیز سبب شده است که این شاهراه به روی موترهای باربری مسدود  گردد. جنرال رجب مسوول حفظ و مراقبت سالنگ ها گفته است، این مسیر به روی موترهای بزرگ و سنگین وزن، تا اطلاع بعدی مسدود خواهد بود. او از رانندگان خواسته است که تدابیر جدی اییمنی را در سفر به مسیر سالنگ در نظر بگیرند.

مختار پدارم و علی اکبر همکاران این گزارش بوده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان