جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

سرطان سینه؛ داستان قلب های سرگردان فیسبوکی و مرگ خاموش در افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

کاربران فضای مجازی به ویژه دختران افغان با اشتراک گذاری قلب به تازگی آغاز به کمپاین گسترده در رسانه های اجتماعی در افغانستان کرده اند. این کمپاین که از دو روز پیش آغاز شده در ابتدا نشان قلب بی شرح در صفحات دختران و زنان افغان گذاشته می شد. اما اکنون آن قلب های خاموش با شعارها همراه شده است.

قلب های خاموش

کاربران صفحه های مجازی دلیل این کمپاین شان را مبارزه با مرگ خاموش زنان عنوان می کنند. این کاربران می گویند که دست به دست هم دهند، و یکدیگر را از خطر سرطان سینه آگاه کنند. این هفته، هفته آگاهی دهی در باره سرطان سینه یکی از شایع ترین نوع سرطان ها در میان زنان افغان است. هدف این کمپاین این است که این که قلب ها به تک تک زنان دریافت کننده یاد آوری کند که سینه های شان را آزمایش کنند.

farzana-farahmand

زینت نظری در مورد قلبی که در صفحه اش گذاشته به خبرنامه گفت که “این آغاز یک مبارزه است که چطوری با هم کار کنیم و بیشتر تلاش کنیم که آگاهی عمومی را درباره سرطان بالا ببریم. مرکز سرطان بسازیم، داکترهای متخصص داشته باشیم، و سرطان را تداوى کنیم.”

یکی از کاربران فیس بوک در اعتراض به این کمپاین نوشته که به جای گذاشتن قلب جلو آیینه می توانید سینه های تان را با دست تان آزمایش کنید.

bahar

کاربر دیکر نوشته با این قلب ها قرار است نوعی هماهنگی عمومی ایجاد شود تا به گفته او “این نوع سرطان را که یکی از شایع ترین و کشنده ترین نوع سرطان در بین زنان است، با آگاهی به موقع از آن، به راحتی و با درد و هزینه کمتر درمان کرد.»

سرطان سینه

سرطان سینه از بیماری های است که در مرحله ابتدایی آن قابل درمان می باشد. اما در صورتی که به موقع به آن رسیدگی نشود، سبب مرگ بیمار می شود.

براساس گزارش ها سالانه در افغانستان 20 هزار نفر به انواع سرطان‌ مبتلا می ‌شوند که از این جمله 3500 مورد آن ابتلا به سرطان سینه است.

از میان مبتلایان به سرطان سینه، 1700 زن در افغانستان جان های شان از دست می دهند.

سرطان پستان یکی از بیماری‌هایی است که سالانه قربانی‌های زیادی می‌گیرد. این بیماری ۹۹.۵ درصد در زنان و نیم درصد در مردان دیده می‌شود.

Dr-Mohahammad

به گزارش سازمان صحی جهان، همه ساله به طور اوسط از هر هشت زن یکی از آنها دچار سرطان سینه می شود که این نوع سرطان یکی از مهم ترین اسباب جهانی مرگ و میر زنان در سن چهل الی پنجاه و پنج سالگی است.

به اساس گزارش وزارت صحت عامه افغانستان، سرطان سینه مشکل جهانی است که سالانه به طور اوسط در سطح جهان ۱۵ زن به این بیماری گرفتار می شوند و در افغانستان پس از مرگ‌های هنگام زایمان، علت بیشترین مرگ و میر زنان است.

خود آزمایی کنید

یکی از راه های تشخیص سرطان سینه، خود آزمایی است که هر زن «پس از هفته اول عادت ماهوار، سینه های خود را لمس کند» و در صورت احساس غده سخت در پستان، به داکتر مراجعه کند.

با این حال، در افغانستان دو مرکز درمان و تشخیص سرطان ایجاد شده که به گونه قطع عضو تداوی را انجام می دهند.

breast-cancer

مقابله با باور های غلط

آمار بلند مرگ ناشی از سرطان سینه در افغانستان وجود دارد، اما باور غلط به این که این بیماری مختص به زنان است تعداد زیادی افغان ها حتا از به کاربردن واژه ی سرطان سینه خجالت زده می کند.

به این جهت، در کمپاین رسانه های اجتماعی که در هفته سرطان سینه در افغانستان راه افتاده، دختران به دلیل این که نام بردن از سینه تابو است، تنها علامه ای این بیماری مرگ آفرین را استاتوس گذاری کردند. برخی از کاربران رسانه های اجتماعی نیز از خود بیماری سرطان سینه نام برده اند که با تمسخر برخی دیگر مواجه شده اند.

در بسیاری از مناطق و حتا در شهر کابل نام بردن از سینه نشانه ای بی حیای پنداشته می شود و کسانی که از آن نام می برند برچسپ بی تربیه بودن را می خورند.

breast

کمپاین اول

کمپاین آگاهی دهی از سرطان سینه را اولین بار شینکی کروخیل نماینده مجلس نمایندگان افغانستان راه اندازی کرد. او نیز یکی از بیمارانی بود که به سرطان سینه دچار شده بود. خانم کروخیل پس از آن که از این بیماری بهبود یافت، با همکاری ارگان های صحی، برای جلوگیری از پیشرفت، تشخیص به موقع و اگاهی دهی شهروندان افغان این کمپاین را در کابل راه اندازی کرد.

صدیقه رحیمی همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان