جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

حمله هدفمند دیگر؛ کشتار بغلان، حمله بر وحدت ملی و امنیت ملی افغانستان

خواندن 11 دقیقه
0
(0)

در ادامه ‌‌‌‌‌‌‌ی حملات تروریستی علیه قوم هزاره در سال جاری، این بار نیز تعدادی از شهروندان هزاره، در ولایت بغلان هدف حمله تروریستی قرار گرفته اند.

در حمله ی افراد مسلح ناشناس به کارگران معدن زغال سنگ در ولسوالی تاله و برفک این ولایت، 8 تن کشته شده و 3 تن دیگر زخمی شده اند.

اگر چه در مورد تلفات این حمله تروریستی آمارهای متعددی منتشر شده و برخی رسانه های خبری، از کشته شدن 13 تن در این حادثه خبر داده اند اما، فرمانده پولیس بغلان تنها کشته شدن 8 تن را تایید می کند.

نور حبیب گلبهاری، فرمانده پولیس بغلان به خبرنامه می گوید، این کارگران معدن زغال سنگ روز گذشته (جمعه 17 جدی)، زمانی که قصد رفتن به خانه های شان را داشتند در مسیر راه، توسط دو فرد سوار بر موتر سایکل از موترهای شان پایین شده و هدف تیراندازی قرار گرفته اند.

golbahari
نور حبیب گلبهاری، فرمانده پولیس بغلان

به گفته آقای گلبهاری، دو تن از زخمی ها که وضعیت شان وخیم است، برای درمان به مزار شریف منتقل شده اند.

فرمانده پولیس بغلان تایید می کند که این کارگران همگی از قوم هزاره و از ساکنان ولایت دایکندی بوده اند.

تلاشی در جهت نبرد میان اقوام

رییس اجرایی افغانستان، حمله به کارگران هزاره در ولسوالی تاله و برفک را، تلاش گروه های تروریستی برای ایجاد اختلاف های قومی و مذهبی در این کشور خوانده است.

داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان گفته است ” گروه‌های تروریستی همواره بدون استثنا، افراد ملکی به‌شمول زنان و کودکان را به‌طور هدفمندانه و وحشیانه هدف قرار می‌دهند تا در میان اقوام با هم برادر افغانستان اختلافات قومی و مذهبی را دامن بزنند. به‌این دلیل، هدف قرار دادن کارگران معدن ذغال سنگ در ولایت بغلان، آن هم از یک قوم خاص با همین انگیزه و هدف انجام شده‌است.”

CEO
رییس اجرایی افغانستان گفته است ” گروه‌های تروریستی همواره بدون استثنا، افراد ملکی به‌شمول زنان و کودکان را به‌طور هدفمندانه و وحشیانه هدف قرار می‌دهند تا در میان اقوام با هم برادر افغانستان اختلافات قومی و مذهبی را دامن بزنند.”

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، شرایط امنیتی در این کشور را به دلیل “فراگیر شدن تهدید تروریزم و افراط گرایی” حساس دانسته و گفته است “گروه های تروریستی با استفاده از هر فرصت ممکن برای خلق وحشت در میان افکار عمومی استفاده می کنند تا افغانستان را به میدان نبرد میان اقوام تبدیل نمایند.”

تکفیری ها و داعشی ها، عناصر تازه برای نا امنی

محمد محقق معاون ریاست اجرایی افغانستان نیز به این حمله واکنش نشان داده و آن را، جنایت و حادثه ای غم انگیز دانست.

معاون ریاست اجرایی، بعد از ظهر امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته است که، گروه های تکفیری از جمله داعش، به دنبال بر افروختن جنگ های قومی، سمتی و مذهبی در این کشور هستند.

آقای محقق می افزاید این گونه حملات با دو هدف صورت می گیرد. اول با هدف ایجاد وحشت در میان مردم و مطرح کردن خود و دوم، ایجاد اختلاف های قومی و مذهبی.

محمد محقق معاون رییس اجرایی افغانستان
محمد محقق معاون رییس اجرایی افغانستان

آقای محقق معتقد است، گروه های تکفیری مانند داعش، عناصر تروریستی تازه ای هستند که برای تغییر دادن شکل جنگ در این کشور و دامن زدن به اختلاف های قومی و مذهبی دست به کار شده اند.

او افزود که مردم از جنگ نمی ترسند و برای دفاع از کشورشان در برابر این گروه ها آماده اند.

هشدار مجلس نمایندگان

نمایندگان مجلس افغانستان نیز در جلسه امروز شنبه( 19 جدی)، حمله تروریستی به کارگران هزاره در بغلان را محکوم کرده و نسبت به آن واکنش نشان داد.

داکتر محی الدین مهدی نماینده بغلان می گوید “این حادثه نیز در ادامه ی قتل های زنجیره ای است که مردم خاصی را هدف قرار می دهد.”

این نماینده بغلان، وجود داعش در این ولسوالی را رد می کند و معتقد است که انداختن مسوولیت این حمله به دوش داعش، گامی در جهت برداشتن مسوولیت این حمله از دوش طالبان است.

دکتر محی الدین مهدی نماینده مردم بغلان در مجلس افغانستان
دکتر محی الدین مهدی نماینده مردم بغلان در مجلس افغانستان، وجود داعش در این ولایت را رد نموده و این حمله را به طالبان نسبت داد/ عکس: رسانه‌های اجتماعی

غلام حسین ناصری نماینده میدان وردک، خواهان مسلح نمودن مردم در مناطق مرکزی افغانستان شد.

آقای ناصری، با انتقاد از مسوولین امنیتی این کشور در مورد تامین امنیت شهروندان گفت “مردم مناطق مرکزی افغانستان که مورد تهدید گروه های تروریستی قرار دارند، باید از سوی حکومت مسلح شوند تا خودشان بتوانند از جان، عزت، ناموس و مناطق شان حفاظت کنند.”

عارف رحمانی نماینده ولایت غزنی نیز، این حمله را اقدامی تروریستی و هدفمند علیه یک قوم و مذهب دانست و نسبت به پیامدهای خطرناک این گونه حملات هشدار داد. آقای رحمانی تاکید کرد که این حملات هدفمند از سوی برخی از کشورهای خارجی انجام می شود و آن را سیاسی عنوان نمود.

آقای رحمانی از حملات تروریستی به حملاتی از این دست که در گذشته در شهرهای مختلف روی داده، اشاره کرد و گفت ” ملت هر روز کشته می شوند، در انتحار، انفجار و یا حملات مختلف تروریستان. ماهیت این گونه قتل ها با اهداف قومی است و پیروان یک مذهب هدف قرار می گیرند.”

محمد عارف رحمانی، نماینده‌ی مردم غزنی در مجلس نمایندگان افغانستان / عکس: رسانه‌های اجتماعی
محمد عارف رحمانی، نماینده‌ی مردم غزنی در مجلس نمایندگان افغانستان گفت: “ادامه یافتن این گونه حملات هدفمند تروریستی، وحدت ملی، آرامش و مهم تر از همه امنیت ملی این کشور را بر هم خواهد زد.” / عکس: رسانه‌های اجتماعی

او از مقامات افغانستان خواست که برای جلوگیری از تکرار این گونه حملات چاره ای بیندیشند در غیر آن، به اعتقاد آقای رحمانی “ادامه یافتن این گونه حملات هدفمند تروریستی، وحدت ملی، آرامش و  مهم تر از همه امنیت ملی این کشور را بر هم خواهد زد.”

عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس افغانستان نیز گفت که این اولین باری نیست که یک قوم و تبار مشخص مورد حملات هدفمند قرار می گیرد.

رییس مجلس افغانستان “کم کاری” حکومت افغانستان در راستای تامین امنیت شهروندان افغانستان را “واقعیتی تلخ” دانست و گفت ” تداوم این وضعیت، بدون شک افغانستان را به سمت بحرانی می برد که مدیریت و کنترلش بسیار مشکل خواهد بود.”

طالبان یا داعش

تا بحال به صورت دقیق مشخص نیست که این حمله تروریستی از سوی کدام گروه صورت گرفته است.

این
این تابوت یکی از قربانیان روز گذشته ولسوالی تاله و برف ولایت بغلان است

اگرچه داکتر محی الدین مهدی نماینده بغلان در مجلس، وجود داعش در این ولایت را رد نموده و این حمله را به طالبان نسبت داده، اما این گروه نیز دست داشتن در حمله به کارگران معدن را رد کرده است.

سخن گوی طالبان با انتشار اعلامیه ای گفته است که این حمله از سوی افراد وابسته به این گروه صورت نگرفته است.

نور حبیب گلبهاری فرمانده پولیس بغلان نیز به خبرنامه می گوید ” ولسوالی تاله و برفک از مناطق ناامن است و طالبان در مناطقی از این ولسوالی از گذشته بوده اند اما تاکنون از فعالیت داعش، گزارشی نداشته ایم.”

اگرچه تاکنون مسوولیت این حمله را هیچ فرد یا گروهی به عهده نگرفته است اما، واقعیت تلخ این است که، یک گروه قومی و مذهبی خاص، مورد حمله تروریستی قرار گرفته اند. حملاتی که مشابه آن پیش از این نیز روی داده است، بخصوص در سال جاری.

حملۀ مرگبار بر جنبش روشنایی در منطقۀ دهمزنگ کابل نخستین حمله‌ی داعش بر هزاره‌های افغانستان به شمار می‌رفت

سال خونین برای  هزاره ها

این اولین حمله به هزارها در سال جاری خورشیدی نیست. حملات متعدد در این سال به تجمعات مذهبی و مدنی این قوم، نشان داد که هزاره ها تبدیل به هدفی آسان و قابل دسترس، برای گروه های تروریستی شده اند. حملاتی که مسوولیت آن را گروه داعش بر عهده گرفته و از ادامه ی آن نیز خبر داده است.

حمله ی انتحاری به تظاهرات جنبش روشنایی در دهمزنگ کابل، در تاریخ 2 اسد سال جاری، بیش از 80 کشته و نزدیک به 300 زخمی برجای گذاشت. مسوولیت این حمله را گروه داعش بر عهده گرفت.

در 20 میزان سال جاری نیز، در حمله ی تروریستی به مراسم عزاداری شیعیان در شب عاشورا در زیارت سخی شهر کابل، 16 تن کشته شدند و بیش از 50 تن دیگر مجروح شدند. این حمله را نیز داعش انجام داده بود.

در اول ماه قوس امسال نیز، گروه تروریستی داعش به مسجدی  حمله کرد که شیعیان برای گرامی داشت از اربعین حسینی گرد هم آمده بودند. حمله انتحاری به مسجد باقر العلوم در غرب کابل، نزدیک به 100 کشته و زخمی برجای گذاشت.

نمایی پس از حمله مرگ‌بار بر شیعیان افغانستان در مسجد باقر العلوم کابل

در پیوند با این حمله های داعش به هزاره ها در شهر کابل، ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان اعلام کرد، یک گروه وابسته به داعش را در شهر کابل دستگیر کرده است که در حملات گذشته به شیعیان دست داشته و قصد راه اندازی حملات دیگری را نیز داشته اند.

ریاست امنیت ملی افغانستان گفته بود، این گروه وظیفه داشته تا، با شناسایی مساجد مشهور و پرنفوذ اهل تشیع و انجام حملات انتحاری و انفجاری، به منظور ایجاد نفاق میان مذاهب شیعه و سنی در کابل فعالیت کند.

در کنار این ها، رشد گروه داعش در ولایت های مختلف افغانستان، برای همه نگران کننده است. مقامات مختلف در این کشور نسبت به قدرت گرفتن این گروه در افغانستان هشدار داده و آن را بحران امنیتی تازه ای برای این کشور خوانده اند.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان، گروه داعش را ساخته و پرداخته ی پنجابی ها دانسته بود.  او گفته بود که ، داعش را پنجابی ها ایجاد کرده اند که برای افغانستان تبدیل به یک مشکل می شود. او گفته بود نشانه ها، همه حاکی از آن است که این گروه از پاکستان وارد افغانستان می شود.

https://youtu.be/KTkmnGOvYW8

با این حال، نگرانی از فعالیت های این گروه تروریستی برای هزاره ها بیشتر است. چرا که اینها تبدیل به هدفی برای داعش شده اند که نسبت به دیگر اقوام آسیب پذیرتر می باشند و به بهانه ی این که مناطق شان امن است، به تامین امنیت و مستقر نمودن نیروهای نظامی کافی در این مناطق، توجه کافی صورت نگرفته است.

طرح امنیتی برای مناطق مرکزی

نگرانی‌ها از قدرت گرفتن داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سال آینده، موجب شده است که بزرگان سیاسی مناطق مرکزی، طرحی امنیتی را برای مقابله با این تهدیدهای امنیتی، تهیه و برای بررسی بیشتر به شورای امنیت این کشور بفرستند.

در این طرح امنیتی که در اوایل ماه جاری ارائه شد، سرور دانش معاون دوم رییس جمهور و محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی افغانستان، از افزایش قدرت داعش و رشد گروه‌های افراطی و احتمال هجوم این گروه‌های تروریستی به مناطق مرکزی، ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه بیشتری برای تامین امنیت ولایت‌های مرکزی افغانستان شده اند.

سرور دانش، معاون رییس جمهور افغانستان

در این طرح امنیتی آمده است که برای مقابله با تهدیدهای امنیتی، یک لوای اردوی ملی در مرکز بامیان مستقر شود. همچنین پیشنهاد شده است که در مناطق مختلف مناطق مرکزی از جمله بامیان، پروان، میدان وردک، دایکندی، غور، غزنی و سرپل، کندک هایی به منظور تامین امنیت و مقابله با تهدیدها مستقر شوند.

در میان همه نگرانی های امنیتی در افغانستان، به نظر می رسد قدرت گرفتن گروه داعش در این کشور بیانگر این است که اگر برای تامین امنیت مناطق مرکزی و همچنین تجمعات مدنی و مذهبی هزاره ها، تدابیر جدی و فوری اتخاذ نشود، روزهای سخت تر از دیروز در پیش خواهد بود.

چرا که به گفته برخی مقامات و کارشناسان افغان، گروه های تروریستی و حامیان شان برای رسیدن به اهداف شان، این بار سعی دارند با تغییر دادن شکل جنگ و ایجاد شکاف های قومی و مذهبی، شانس خود را در این میدان بیازمایند. توطئه ی خطرناکی که مقابله با آن، از یک سو نیازمند اقدامات و توجه جدی حکومت به تامین امنیت است و از سوی دیگر، نیازمند هشیاری، همدلی و در کنار یکدیگر بودن تمامی اقوام افغانستان در برابر گروه های تروریستی و حامیان همیشگی شان.

پیشتر سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه، از ارایه‌ی طرحی امنیتی به شورای امنیت این کشور خبر داده و گفته بودند که این طرح به منظور مقابله با تهدیدهای امنیتی در مناطق مرکزی افغانستان، تهیه شده است.

واکنش ها در صفحات اجتماعی

شهروندان افغانستان نیز در صفحات اجتماعی به این حمله واکنش نشان داده اند که، نمونه هایی از آن در ادامه آمده است:

hf mk ramazan sayed-ah shafi

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان