جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

2016 میلادی؛ جامعه رسانه‌یی افغانستان در یک سال 14 خبرنگار را از دست داد

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

سال 2016، سال فاجعه بار برای جامعه خبرنگاری افغانستان خوانده شده است. در این سال در افغانستان، 15 خبرنگار در رویدادهای مختلف کشته شدند. هر چند خبرنگاران در افغانستان در سال های پیش نیز روزگار خوبی نداشتند. از سال 2001 به این سو، حدود 63 خبرنگار داخلی و خارجی در افغانستان کشته شده اند که یک آمار به شدت بالا است.

اما در این میان، ماه جنوری 2016، خونبار ترین ماه برای خبرنگاران افغانستان بود. در کنار کشته شدن 15 خبرنگار در این سال، 400 مورد تهدید علیه خبرنگاران در نی یا نهاد حمایت کننده رسانه های آزاد ثبت شده است.

امان الله عطایی
امان الله عطایی

امان الله عطایی

 سال 2016 در افغانستان، با کشته شدن امان الله عطایی، رییس تلویزیون آسیای هرات در کابل، آغاز شد. آقای عطایی در روز نخست سال 2016 زمانی که به سوی خانه اش در شهر کابل باز می گشت، از سوی افراد ناشناس، به ضرب گلوله کشته شد.

کارمندان موبی گروپ

در 20‌م ماه جنوری، طالبان به یک موتر کارمندان موبی گروپ حمله کرده و هفت رسانه گر را کشتند. این حمله تکان دهنده‌ترین و فاجعه بارترین رویداد برای خبرنگاران افغانستان بود.

کارمندان گروه موبی
کارمندان گروه موبی

سید محمد جواد حسینی

 آقای حسین کارمند تلویزیون طلوع در بخش ویراستاری ویدیو (ویدیوادیتور) بود که در تاریخ 20‌م جنوری سال 2016، در نتیجه حمله انتحاری بالای بس حامل تلویزیون طلوع کشته شد.

زینب میرزایی

زینب میرزایی نیز کارمند تلویزیون طلوع بود. خانم میرزایی در بخش دبلاژ فارسی در موبی گروپ کار می‌کرد و در تاریخ 20‌م جنوری همین سال در حمله طالبان در سرک دارالامان کشته شد.

تصویر زینب در دستان اقارب اش
تصویر زینب در دستان اقارب اش

مهری عزیزی

خانم مهری یک گرافیک – خبرنگار بود که در 20‌م جنوری کشته شد. مهری در تلویزیون طلوع کار می کرد و از کارمندان بخش تخنیک این رسانه بود. او نیز در یک حمله‌انتحاری در جاده دارالامان شهر کابل هدف قرار گرفت.

کارمندان موبی گروپ
هفت رسانه‌گر موبی که از سوی طالبان کشته شدند

مریم ابراهیمی

مریم ابراهیمی خبرنگار، فعال مدنی و رضا کار جوانی بود که در یک خانواده فقیر در غرب کابل زندگی می کرد، اما باهوش و زیرک بود. مریم کارمند طلوع در بخش دبلاژ فارسی بود و در جمع قربانیان حمله طالبان، به کارمندان تلویزیون طلوع بود. او نیز در 20‌م جنوری کشته شد.

حسین امیری

حسین امیری خبرنگار دیگری بود که در 20‌م جنوری سال 2016 کشته شد. او نیز کارمند تلویزیون طلوع بود. حسین امیری در بخش دیکور دست بالا داشت و در همین بخش نیز در طلوع مصروف کار بود. آقای امیر نیز شکار حمله موتربمب گروه طالبان به بس حامل کارمندان این رسانه شد.

تصویر محمد علی در دستان یکی از وابستگانش
تصویر محمد علی در دستان یکی از وابستگانش

محمد علی محمدی

ششمین خبرنگار از جمع کارمندان تلویزیون طلوع محمد علی محمدی است که او در 20‌م جنوری همین سال در کابل کشته شد. آقای محمد علی محمدی کارمند طلوع در بخش دبلاژ فارسی بود و زمانی که با دیگر همکارانش به سمت خانه های شان در حرکت بودند، هدف حمله یک انتحار کننده در جاده دارالان کابل قرار گرفته و کشته شدند.

قاضی مدثر / عکس: رسانه‌های اجتماعی
قاضی مدثر / عکس: رسانه‌های اجتماعی

قاضی محمد نصیر مدثر

محمد نصیر مدثر، رییس رادیوی محلی پیغام ملی در ولایت لوگر بود. آقای مدثر چند روز پیش در تاریخ 15 دسامبر در ولسوالی محمد آغه‌ی ولایت لوگر کشته شد. آقای مدثر در بیرون از خانه از سوی افراد مسلح ناشناس به شلیک گلوله جان داد.

ذبیر خاکسار
ذبیر خاکسار

زبیر خاکسار

خیلی وقت از کشته شدن هفت کارمند تلویزیون طلوع نگذشته بود که در 29‌م جنوری 2016 خبرنگار سابقه دار تلویزیون ملی در ولایت ننگرهار کشته شد. آقای خاکسار زمانی که از ولسوالی سرخ رود این ولایت به سمت شهر جلال آباد در حرکت بود، در مسیر راه از سوی تفنگداران هدف شلیک گلوله قرار گرفته و کشته شد.

ذبیح الله تمنا

ذبیح الله تمنا از خبرنگاران برجسته افغانستان بود که در پنجم جون 2016 در ولایت هملند کشته شد. آقای تمنا خبرنگار رادیو ملی امریکا بود و همراه با دوید گلیکی، همکاری خارجی خود هدف شلیک راکت گروه طالبان قرار گرفت. تانک حامل این دو خبرنگار در نتیجه اصابت راکت طالبان از بین رفت و هر دو خبرنگار کشته شدند.

حسین محمدی
حسین

حسین محمدی

حسین محمدی قبلن با تلویزیون نگاه، خورشید و رادیو نی کار می کرد. از خبرنگاران متعهد و جوان در شهر کابل بود که در 17‌م جولای 2016 در حمله انتحاری در دهمزنگ بر اعتراض کنندگان جنبش روشنایی کشته شد. محمدی در حمله‌ی که گروه داعش مسوولیت آن را بر عهده گرفت کشته شد.

یعقوب
یعقوب

محمد یعقوب شرافت

محمد یعقوب شرافت، خبرنگار تلویزیون ملی بود در 16‌م اکتوبر 2016 در شهر قلات ولایت زابل کشته شد. او در نا امن ترین ولایت جنوبی افغانستان کار می کرد  و از سوی افراد ناشناس در ولایت زابل کشته شد.

محمد حسین

محمد حسین هفتمین کارمند تلویزیون طلوع است که در تاریخ 20 جنوری در کابل کشته شد. محمد حسین در بخش ترانسپورت این رسانه کار می کرد که طعمه حمله انتحاری گروه طالبان قرار گرفت و جان داد.

نعمت الله
نعمت الله

نعمت الله زهیر

نعمت الله زهیر، خبرنگار محلی تلویزیون آریانانیوز در جنوب غرب افغانستان بود. او در هنگام پوشش جنگ هملند، در مربوطات شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند در چهارم نوامبر 2016 در نتیجه انفجار ماین کشته شد.

افغانستان بدترین کشور برای خبرنگار در جهان، پس از سوریه ثبت شده است؛ محل نا امن و غیر مطمین برای خبرنگاران داخلی و خارجی. تهدید به جان خبرنگاران در افغانستان از آدرس های مختلف وجود دارد. آمار دور و دراز کشته شدن خبرنگاران به ویژه در سال 2016 میلادی نشان می دهد که این گروه به شدت در معرض آسب و خطر قرار دارند.

در کنار این تهدید و لت و کوب به گونه‌ی سرسام آوری بلند است. گروه طالبان، گروه داعش و افراد مسلح ناشناس، عامل ترور و کشتار خبرنگاران در سال 2016 میلادی بوده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان