جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

از تعهد ناتو به ادامه کمک به افغانستان تا هشدار رییس جمهور به طالبان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

در دومین روز از نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان ناتو در بروکسل، موضوع همکاری‌های دوجانبه میان ناتو و افغانستان مورد بحث قرار گرفت و کشورهای عضو این سازمان، بر ادامه همکاری‌ها با این کشور در زمینه‌های سیاسی، نظامی و حمایت مالی تاکید کردند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان ناتو، در آغاز این جلسه گفت که نشست امروز در ادامه تعهدات این سازمان است که در ماه جولای سال جاری میلادی، در شهر وارسا صورت گرفته بود.

دبیرکل ناتو گفت که این سازمان متعهد به همکاری درازمدت با افغانستان است و کشورهای عضو ناتو تعهد دارند تا حمایت سیاسی، عملی و مالی شان را ادامه دهند.

دبیرکل ناتو گفت، ما روی تعهدات مان در راستای کمک به افغانستان بحث خواهیم کرد تا این کشور بتواند آینده بهتری را برای خودش بسازد.”

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان ناتو، روز گذشته در بروکسل آغاز شد تا روی مسایل مختلفی از جمله امنیت و ثبات در افغانستان و ادامه همکاری‌ها با این کشور گفتگو کنند.

جنز استولتنبرگ
ینز استولتنبرگ دبیرکل ناتو

ادامه حمایت از نیروهای امنیتی، تاکید بر اصلاحات، عدم مداخله در امور داخلی افغانستان و جلوگیری از تبدیل شدن این کشور به پناه‌گاهی برای تروریستان، از موضوعات مهمی بودند که دبیرکل ناتو در کنفرانس پایانی این اجلاس، با رسانه‌ها مطرح ساخت.

تداوم حمایت

تعهد به حمایت ناتو از نیروهای امنیتی افغانستان یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در نشست وزیران امور خارجه سازمان ناتو بود.

دبیر کل ناتو در کنفرانس پایانی این نشست، بار دیگر بر حمایت قاطع این سازمان، از نیروهای امنیتی افغانستان برای جنگ با گروه‌های تروریستی تاکید کرد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت که اعضای این سازمان بار دیگر تعهد کرده اند که به آموزش، مشوره دهی و حمایت‌های مالی شان از نیروهای امنیتی افغانستان، برای مبارزه با گروه‌های تروریستی ادامه دهند.

او وضعیت در افغانستان را بسیار شکننده عنوان کرد؛ اما از عمل‌کرد نیروهای امنیتی افغانستان در سال جاری تقدیر کرد، اگر چه این نیروها در سال جاری تلفات بالایی داشته اند.

دبیر کل ناتو گفت که طالبان در سال جاری 8 بار تلاش کردند تا مراکز شهرهای بزرگ این کشور را تصرف کنند؛ اما با مقاومت نیروهای امنیتی افغانستان ناکام شدند.

US-Afghan-Forces
حمایت ناتو از نیروهای امنیتی افغانستان یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در نشست وزیران امور خارجه سازمان ناتو بود

تاکید بر اصلاحات

یکی از موضوعاتی که امروز وزرای خارجه ناتو برای شنیدنش گرد هم آمده بودند، اقدامات افغانستان برای آوردن اصلاحات و حکومت داری خوب بود. آوردن اصلاحات در نظام افغانستان، یکی از موارد مهمی است که اعضای ناتو بر آن تاکید داشته اند.

دبیر کل ناتو تقویت نهادهای دموکراتیک در این کشور را، بسیار مهم دانست و از اقدامات صورت گرقته در افغانستان، برای اصلاح نظام انتخاباتی و معرفی اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی، استقبال کرد.

دبیر کل ناتو آوردن اصلاحات را برای افغانستان و ناتو، ضروری دانست و گفت، نمی توان مشکلات و چالش‌های موجود در این کشور را نادیده گرفت؛ اما می توان گفت که افغانستان در مسیر درستی در حال حرکت است.

عدم مداخله 

دبیرکل ناتو بر حمایت این سازمان از حکومت وحدت ملی افغانستان تاکید کرد و از کشورهای منطقه نیز خواست تا از حکومت این کشور حمایت کنند.

nato
دبیرکل ناتو از کشورهای منطقه خواست تا از حکومت وحدت ملی حمایت کنند

او همچنین از کشورهای منطقه خواست، در امور داخلی افغانستان دخالت نکنند و امنیت و ثبات این کشور را با خطر مواجه نسازند.

دبیر کل ناتو در حالی روی عدم دخالت کشورهای همسایه افغانستان در امور داخلی این کشور تأکید کرد که پاکستان، به عنوان همسایه جنوبی همواره مورد انتقاد شدید حکومت افغانستان و قدرت غربی است.

پناه گاه تروریستان

دبیر کل ناتو اوضاع در افغانستان را دشوار و پیچیده خواند اما گفت که، در کنار افزایش خشونت‌ها و نا امنی‌ها، این کشور پیشرفت‌هایی هم داشته است.

او بر ادامه ی حضور و حمایت ناتو از افغانستان تاکید کرد و گفت، ما برای این هستیم که از بازگشت دوباره طالبان جلوگیری کنیم.

استولتنبرگ افزود، ما اجازه نخواهیم داد که افغانستان دوباره تبدیل به پناه گاه امن برای تروریستان بین المللی شود.

taliban-on-the-highways
دبیر کل ناتو گفت که “ما اجازه نخواهیم داد که افغانستان دوباره تبدیل به پناه گاه امن برای تروریستان بین المللی شود”

تعهدات ناتو 

دبیر کل ناتو تعهدات صورت گرفته در نشست رهبران این سازمان در ماه سرطان سال جاری را، نشانه هم‌کاری دراز مدت ناتو با افغانستان عنوان کرد.

در ماه سرطان سال جاری، سران سازمان ناتو در وارسا مرکز کشور پولند گردهم آمدند و تعهد کردند که کمک‌های شان را به افغانستان، ادامه دهند.

در آن نشست، کشورهای عضو ناتو تعهد کردند که فراتر از سال 2016 نیز، به حمایت‌های شان از افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور در زمینه‌های آموزش، مشورت و کمک‌های مالی ادامه دهند.

این سازمان تعهد کرده بود، به حمایت‌های مالی اش از نیروهای امنیتی افغانستان تا سال 2020 میلادی ادامه دهد و سالانه در حدود 5 میلیارد دالر به این کشور کمک نماید.

nato-session
نشست امسال ورساو

در مقابل افغانستان هم تعهد کرده بود که در راستای اصلاحات و حکومت داری خوب در افغانستان اقداماتی صورت دهد.

هشدار به تروریستان

اما هزاران کیلومتر این طرف در کابل، محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان، بار دیگر پاکستان را به دخالت در نا امنی‌های این کشور متهم کرده است.

رییس جمهور افغانستان که امروز چهارشنبه( 17 قوس)، در میان جمعی از جوانان در کابل صحبت می‌کرد، گفت که افغانستان برای هیچ کشوری بدی نمی‌خواهد و از کشورهایی که با افغانستان روابط دوستانه داشته باشند، با آغوش باز استقبال خواهد کرد.

او بدون این‌که از کشوری نام ببرد گفت ” یک سال ما را آرام بگذارند، اگر ۵۰۰ میلیون دلار پیدا نکردیم، یک دستم را قطع خواهم کرد. پنج سال ما را بگذارند، اگر ما به آنها کمک نکردیم، دست دیگرم را قطع می‌کنم.”

ششمین کنفرانس قلب آسیا

اشاره آقای غنی به وعده کمک ۵۰۰ میلیون دلاری پاکستان برای افغانستان است. او در ششمین کنفرانس قلب آسیا که سه روز قبل در هندوستان برگزار شده بود، خطاب به سرتاج عزیز مشاور صدر اعظم پاکستان که او هم در این کنفرانس اشتراک کرده بود گفته بود: ” بهتر این است که این پول‌ها برای مبارزه با تروریزم استفاده شود، چرا که بدون رسیدن به صلح، هر مقدار کمکی که صورت گیرد مردم افغانستان را به خواسته شان نمی‌رساند.”

رییس جمهور افغانستان در سخنان امروزش جنگ در این کشور را جنگ تحمیلی عنوان کرد و خطاب به گروه تروریستی طالب گفت: ” در جایی که شیر زندگی می‌کند، بیخبر نیایید… می‌خوریم‌تان.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان