جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

کنفرانس قلب آسیا درهند؛ پاکستان باز هم به حمایت از هراس‌افگنان متهم شد

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

ششمین کنفرانس قلب آسیا امروز( 14 قوس) در کشور هند، با حضور رییس جمهور افغانستان افتتاح شد.

در این کنفرانس مقامات بیش از 30 کشور جهان از جمله روسیه، آمریکا، هند، پاکستان و چین اشتراک کرده اند.

رییس جمهور اشرف غنی و نارندرا مودی نخست وزیر هندوستان، به صورت مشترک ریاست این دوره از کنفرانس قلب آسیا را بر عهده دارند.

مقامات افغانستان و هندوستان در مراسم افتتاح ششمین نشست قلب آسیا، به موضوعات مختلفی از جمله، امنیت و ضرورت مبارزه با تروریزم و گروه‌های افراطی در منطقه به ویژه در افغانستان، تاکید کردند.

در کنفرانس قلب آسیا که به پیشنهاد افغانستان و ترکیه در سال 1390 خورشیدی پایه گذاری شده است، ۱۴ کشور آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی و پاکستان به شمول افغانستان و ترکیه، عضو هستند.

رییس جمهور افغانستان شب گذشته وارد هندوستان شد و مورد استقبال نخست وزیر این کشور قرار گرفت
رییس جمهور افغانستان شب گذشته وارد هندوستان شد و مورد استقبال نخست وزیر این کشور قرار گرفت

پاکستان متهم همیشه‌گی

مخاطب اصلی رییس جمهور افغانستان در سخنرانی اش، باز هم مقامات کشور همسایه یعنی پاکستان بود. در این کنفرانس، سرتاج عزیز مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان نیز شرکت کرده است.

رییس جمهور افغانستان، یک بار دیگر به خطر گروه‌های تروریستی در منطقه اشاره کرده و گفت که :” 30 گروه تروریستی در افغانستان به دنبال ایجاد پایگاه هستند تا از این طریق هم افغانستان و هم کشورهای منطقه را نا امن بسازند.”

رییس جمهور افغانستان باز هم انگشت اتهام خود را به سمت پاکستان نشانه رفت.

محمد اشرف غنی گفت که افغانستان و پاکستان در یک جنگ اعلام ناشده قرار دارند، اگر چه میان این دو کشور موافقت نامه‌های همکاری در زمینه‌های مختلف به امضا رسیده است.

رییس جمهور افغانستان، به نقل از یکی رهبران کلیدی گروه طالبان گفت که اگر این گروه پناه‌گاهی در پاکستان نداشته باشد، دوام زیادی نخواهد داشت.

او تأکید کرد که هنوز هم هراس افکنان در برخی کشورها پایگاه دارند.

رییس جمهور افغانستان بازهم پاکستان را متهم به همایت از گروه های تروریستی کرد
رییس جمهور افغانستان بازهم پاکستان را متهم به حمایت از گروه های تروریستی کرد

محمد اشرف غنی به کمک 500 میلیون دلاری پاکستان برای بازسازی افغانستان اشاره کرده و خطاب به سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر این کشور گفت: ” بهتر این است که این پول‌ها برای مبارزه با تروریزم استفاده شود، چرا که بدون رسیدن به صلح، هر مقدار کمکی که صورت گیرد مردم افغانستان را به خواسته شان نمی‌رساند.”

مقامات افغانستان همیشه نسبت به حمایت پاکستان از گروه‌های تروریستی انتقاد کرده و از کشورهای منطقه و قدرت‌های جهانی خواسته اند که به نابودی پایگاه‌های آموزش گروه‌های تروریستی در پاکستان، تمرکز کرده و این کشور را برای رسیدن به این امر، زیر فشار قرار دهند.

مبارزه مشترک با تروریسم و افراط گرایی

نارندرا مودی نخست وزیر هند که به طور مشترک با رییس جمهور اشرف غنی، ریاست ششمین دوره کنفرانس قلب آسیا را برعهده داشت، بر اهمیت و لزوم همکاری‌های بیشتر کشورهای منطقه با افغانستان تاکید کرد.

نخست وزیر هند، افغانستان را نقطه مرکزی و اتصال، ‌میان کشورهای منطقه دانست و از تداوم همکاری‌های کشورش به افغانستان، در زمینه‌های مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی خبر داد.

نخست وزیر هند صلح در افغانستان را به نفع تمام کشورهای منطقه دانست
نخست وزیر هند صلح در افغانستان را به نفع تمام کشورهای منطقه دانست

ناندرا مودی، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی را مسوولیت تمامی کشورهای منطقه و جهان دانست و تاکید کرد، مبارزه با تروریسم تنها مسوولیت افغانستان نیست بلکه همه کشورها باید در این زمینه اقدام کرده و با افغانستان هم‌کاری نمایند.

نخست وزیر هندوستان، صلح در افغانستان را به نفع تمام کشورهای منطقه و بخصوص افغانستان دانست.

تروریزم و افراط گرایی دغدغه اصلی

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان، برگزاری ششمین کنفرانس قلب آسیا در کشور هندوستان را بهترین فرصت برای “رفع چالش‌ها و دست‌یابی به رفاه” دانست.

او تهدیدهای امنیتی را چالشی در برابر همه کشورهای منطقه دانست و گفت “طولانی شدن تهدیدهای امنیتی توسط تروریزم و افراط گرایی، از دغدغه‌های اصلی برای همه ما می‌باشد.”

وزیر امور خارجه افغانستان گفت که یکی از اهداف سیاست خارجی کشورش، تقویت همکاری‌های منطقه‌ای است. او برگزاری کنفرانس‌های قلب آسیا را، فرصت مناسبی برای تبادل نظر میان کشورهای عضو بر روی موضوعات امنیت، توسعه و نگرانی‌های مشترک عنوان کرد.

صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه‌ای افغانستان در جریان سخن رانی در این نشست
صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه‌ای افغانستان در جریان سخن رانی در این نشست

آقای ربانی، سرنوشت کشورهای منطقه قلب آسیا را وابسته به یک‌دیگر دانست و تاکید کرد، این سرنوشت مشترک ایجاب می‌کند که همه برای با ثبات ساختن افغانستان کار کرده و از ظرفیت‌های جمعی خویش، برای رفاه کل منطقه قلب آسیا به درستی استفاده کنیم.

هفتمین نشست قلب آسیا قرار است سال آینده، در کشور آذربایجان برگزار گردد.

پروسه استانبول یا کنفرانس قلب آسیا

اولین نشست قلب آسیا، در سال ۱۳۹۰ خورشیدی در شهر استانبول ترکیه با تمرکز بر امنیت در افغانستان و کشورهای منطقه قلب آسیا برگزار شد. کنفرانس استانبول طرح جدیدی بود که برای رسیدن به افغانستانی امن و با ثبات و همچنین منطقه‌ای دارای امنیت و رفاه ایجاد شد.

در این کنفرانس، نقش و اهمیت همکاری کشورهای منطقه برای تامین امنیت و ثبات در افغانستان، مورد تاکید قرار گرفت.

در کنفرانس قلب آسیا که به پیشنهاد افغانستان و ترکیه پایه گذاری شده است، ۱۴ کشور آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی و پاکستان به شمول افغانستان و ترکیه از اعضای این کنفرانس منطقه‌ای هستند.

دومین نشست کنفرانس قلب آسیا در سال ۱۳۹۱خورشیدی، در کابل پایتخت افغانستان برگزار شد.

هفتمین نشست قلب آسیا، سال آینده در کشور آذربایجان برگزار خواهد شد
هفتمین نشست قلب آسیا، سال آینده در کشور آذربایجان برگزار خواهد شد

در این نشست نیز، بر ضرورت اعتماد سازی میان کشورهای منطقه، همکاری برای مبارزه مشترک با تروریزم و افراط گرایی به عنوان تهدیدی مشترک، نابودی پایگاه‌های امن گروه‌های تروریستی، تامین صلح و ثبات و مبارزه با مواد مخدر تاکید صورت گرفت.

سومین نشست این کنفرانس در  سال ۱۳۹۲ خورشیدی در کشور قزاقستان برگزار شد. در بخشی از اعلامیه پایانی این کنفرانس آمده بود که امنیت، اولویت و نگرانی مشترک کشورهای عضو این کنفرانس است و چالش‌ها و  تهدیدهای امنیتی جهانی بوده و تنها راه ممکن برای مقابله با این تهدید، همکاری کشورهای مختلف در این زمینه است.

در این نشست تاکیده شده بود که برای جلوگیری از دستیابی گروه‌های تروریستی به سلاح‌ها، مهمات و مواد انفجاری که برای غیر نظامیان خطرات بسیاری دارد، همکاری‌ها گسترش یابد.

چهارمین نشست  هم در سال ۱۳۹۳ در کشور چین برگزار شد. رییس جمهور غنی در این نشست گفته بود “ما به هیچ گروهی اجازه نخواهیم داد که برای تحقق افکار و باورهای باطل خویش از کشور ما، به عنوان میدان جنگ یا محل راه  اندازی حملات علیه نظام بین الملل استفاده نمایند.”

استقبال گرم مقامات هند از رییس جمهور افغانستان
استقبال گرم مقامات هند از رییس جمهور افغانستان

پنجمین نشست هم در سال ۱۳۹۴ در کشور پاکستان برگزار گردید. محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در سخنرانی خود در این دوره، به موضوعات مختلفی از جمله امنیت، اقتصاد، مبارزه با فساد اداری و ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای برای مبارزه با چالش‌ها و تهدیدها صحبت کرد.

نشست‌های تشریفاتی

شکیبا هاشمی نماینده مردم قندهار در مجلس، نسبت به نتایج این گونه کنفرانس‌ها چندان خوش بین نیست و می‌گوید، این گونه نشست‌ها تاکنون جنبه تشریفاتی داشته است.

این نماینده مجلس می‌گوید که برگزاری این نشست‌ها، برای افغانستان و دیگر کشورهای منطقه، در زمینه تامین امنیت و مبارزه با تروریزم هیچ نتیجه و دست‌آوردی نداشته است.

به باور شکیبا هاشمی، این کنفرانس‌ها تنها وقت ضایع کردن بوده است چرا که قدرت‌های جهانی، اراده و صداقت لازم برای تامین امنیت در منطقه را ندارند.

شکیبا ابراهیمی نماینده مردم در مجلس نمایندگان افغانستان. عکس: رسانه‌های اجتماعی

او می‌افزاید “در حالیکه از یک سو صحبت از صلح و تامین امنیت هست، از سوی دیگر شاهد ظهور و قدرت گرفتن گروه تروریستی جدیدی در افغانستان هستیم که نشان می‌دهد، این نشست‌ها هیچ نتیجه مثبتی نداشته است.”

نماینده مردم قندهار با اشاره به وجود پایگاه‌های آموزش و حمایت گروه‌های تروریستی در پاکستان، از دیگر کشورهای شرکت کننده در کنفرانس قلب آسیا می‌خواهد که با فشار آوردن به پاکستان، از این کشور بخواهند که در راستای مبارزه با تروریزم صادقانه عمل کند. او خواهان شکل گیری اجماعی با جدیت بیشتر در میان کشورهای منطقه، برای فشار آوردن بر کشورهای حامی تروریزم است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان