جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

پایان زندان جغرافیایی؛ ساخت و ساز جاده دره‌صوف- یکاولنگ تایید شد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

دفتر مطبوعات ریاست‌جمهوری افغانستان، اعلام کرده است که کمیسیون تدارکات ملی این کشور، پروژه ساخت جاده‌ی دره‌صوف – یکاولنگ را در جلسه‌ی کمیسیون عالی تدارکات ملی تایید کرده است.

در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده است که این پروژه بخش دوم دهلیز ترانزیتی شمال به جنوب افغانستان می‌باشد که از ولسوالی دره صوف ولایت سمنگان آغاز گردیده و به ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان پایان می یابد. بر اساس این اعلامیه ارگ ریاست جمهوری افغانستان، طول این سرک 178 کیلومتر می‌باشد.

دفتر مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفته است که بخش اول این دهلیز از شهر مزار شریف تا ولسوالی دره‌صوف پیش از این ساخته شده است و مطالعات امکان‌سنجی بخش سوم دهلیز شمال – جنوب از یکاولنگ تا شهر نیلی مرکز دایکندی و سپس ترینکوت مرکز ارزگان جریان دارد.

ریاست‌جمهوری افغانستان گفته است که در پروسه تدارکاتی جدید جاده‌ی دره صوف – یکاولنگ بیش از ۵٠ میلیون دالر صرفه‌جویی شده است.

سرک دره صوف – یکاولنگ یکی از این ده پروژه بزرگ زیر بنایی می باشد که قرار است ساخته شود

پروژه ترمیم و مرمت سرک کابل – جلال‌آباد و پروژه تهیه و خریداری تجهیزات تخلیه و بارگیری خط آهن حیرتان – مزار شریف نیز از جمله پروژه‌هایی بوده است که در جلسه‌ی کمیسیون عالی تدارکات ملی افغانستان تایید شده است.

ده بزرگ‌راه زندان طبیعی

مقام‌های وزارت فواید عامه افغانستان از کلید خوردن کارهای ۱۰ پروژه زیربنایی مناطق مرکزی افغانستان خبر می‌دهند. آنان می‌گویند که کمیسیون تدارکات ملی افغانستان، پروسه تدارکاتی این پروژه‌ها را بررسی کرده و مورد تایید قرار داده است.

مهدی روحانی، سخنگوی وزارت فواید عامه افغانستان، در گفتگو با خبرنامه تایید کرد که کارهای تدارکاتی این پروژه‌های زیربنایی به ترتیب از پروسه تدارکاتی پروژه اعمار سرک یکاولنگ – دره صوف شروع شده است.

آقای روحانی اضافه کرد که حکومت افغانستان برای آغاز کارهای عملی این پروژه‌ها اراده جدی دارد. به گفته‌ی او برخی از این پروژه‌ها توسط وزارت فواید عامه افغانستان، برای قرارداد با شرکت های قابل اطمینان چندین بار به اعلان گذاشته شده است.

مهدی روحانی، سخن‌گوی وزارت فواید عامه افغانستان

سرک یکاولنگ- قندهار

این سرک به طول ۵۵٠ کیلومتر بوده و بخش سوم دهلیز شمال به جنوب می‌باشد. مقام‌های حکومتی افغانستان می‌گویند که اسناد تدارکاتی جهت اعلان داوطلبی آماده شده و به دونر ( بانک انکشاف آسیایی) فرستاده شده است که پس از تایید دونر کارهای تدارکاتی آن شروع می شود.

سرک دوشی- بامیان

این سرک به طول ١۵٢ کیلومتر می باشد و بانک جهانی، بودجه اجرای آن را فراهم کرده است. این پروژه به ۶ بخش تقسیم شده است. سروی، دیزاین و پروسه استملاک بخش اول این پروژه تکمیل شده است.

این پروژه قبلا به داوطلبی گذاشته شده بود و ارزیابی تدارکات آن در جریان است. به گفته‌ی سخنگوی وزارت فواید عامله افغانستان، به زودی ارزیابی این بخش نهایی شده و برای تایید به اداره تدارکات ملی افغانستان فرستاده می‌شود.

در بخش دوم و ششم این پروژه، مطالعه و دیزاین آن بیش از ٩٠ فیصد تکمیل شده است. با این وجود پروسه استملاک هر دو بخش تکمیل شده و به گفته‌ی مقام‌های وزارت فواید عامه در کمتر از دو ماه آینده این دو بخش نیز به داوطلبی گذاشته می شود.

جریان کار روی یکی از سرک‌ها در افغانستان مرکزی

سرک گردن دیوال

بخش اول این سرک که 40 کیلومتر می باشد، سه سال پیش قرارداد شده بود و کار ساخت آن در جریان است. بخش دوم به طول ۶٠ کیلومتر حدود یک‌ماه پیش قراردادش امضاء شد و طبق گفته‌های مقام‌های وزارت فواید عامه افغانستان، به زودی شروع کار آن با حضور مقامات عالی رتبه حکومت افغانستان افتتاح خواهد شد.

سرک میدان- بامیان

قسمت دوم سرک میدان شهر- بامیان از کوتل اونی الی شهر بامیان، به طول ٨٢ کیلومتر در ختم ماه جاری خورشیدی تکمیل خواهد شد و به‌صورت رسمی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

سرک نیلی- ورس- پنجاب

این سرک از نیلی مرکز ولایت دایکندی الی ولسوالی پنجاب در ولایت بامیان می‌باشد که ١۶٠ کیلومتر طول دارد. به گفته‌ی مقام‌های وزارت فواید عامه افغنستان، این سرک از مرکز نیلی الی کوتل قناغ اکنون به صورت درجه ٢ تحت کار می باشد.

گوشه از گفتگوها برای تمویل پروژه مناطق مرکزی با مقام‌های نهادها وکشورهای تمویل کننده خارجی

مهدی روحانی، سخنگوی وزارت فواید عامه افغانستان، گفت که بر اثر توجه و حمایت ریاست جمهوری، مذاکرات جدی با بانک جهانی از سوی وزارت فواید عامه افغانستان انجام شده است و بانک جهانی موافقت کرده که تمام این مسیر به صورت اساسی آسفالت شود. به گفته‌ی او کار آسفالت سرک از مرکز نیلی امسال آغاز شده و تا سه سال دیگر تمام این مسیر آسفالت خواهد شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان