جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

اتصال به اروپا؛ بازگشایی مسیر تاریخی راه لاجورد افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مسیر تاریخی راه لاجورد افغانستان، امروز با حضور رهبران و مقام های عالی رتبه کشورهای ترکمنستان و افغانستان و نمایندگان 12 کشوردیگر، در نقطه صفری مرز افغانستان و ترکمنستان بازگشایی شد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان، در مراسم افتتاح این خط آهن، امروز را روز تاریخی برای افغانستان یاد کرد و گفت که دلیل تاریخی بودن امروز در این است که تهداب یک برنامه توسعه‌ای دوامدار گذاشته می‌شود.

آقای غنی گفت : “امروز یکی از خواست‌ها و آرزو‌های بزرگ مردم افغانستان به حقیقت مبدل شد.”

او در ادامه سخنانش از ترکمنستان به عنوان همسایه‌ی نیک یاد کرده و گفت که این کشور در قبال همه‌ی همسایگانش، سیاست مدبرانه‌ای داشته است. او تاکید کرد که افغانستان هر انکشاف ترکمنستان را انکشاف خود می‌داند.

آقای غنی آغاز به کار این مسیر را برای افغانستان و کشورهای منطقه تاریخی خواند

قربان قلی بردی محمدوف، رییس جمهوری ترکمنستان، در مراسم افتتاح این مسیر تاریخی افغانستان گفت که امروز حادثه‌ی بزرگ تاریخی در رشد توسعه‌ای منطقه‌ای است. او افتتاح این راه آهن را میان افغانستان و ترکمسنستان نماد صلح و آبادی خواند و گفت که افتتاح این خط برای بهبود توسعه روابط تجارتی میان این دو کشور موثر خواهد بود.

رییس جمهور ترکمنستان بازگشایی مسیر تاریخی راه لاجورد افغانستان و حرکت نخستن قطار را در این مسیر، یکی از دست‌آورهای بزرگ کشورهای سازمان همکاری شانگهای دانست و گفت که قرار است در آینده نه چندان نزدیک راه ترانزیتی ریلی آمو نیز شروع به کار کند.

مسیر تاریخی

راه لاجورد دهلیز اقتصادی میان افغانستان و کشورهای منطقه است که از طریق آن افغانستان به اروپا و به بحیره کسپین وصل می‌شود.

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند راه لاجورد از اهمیت تاریخی برخوردار است و ۲۰۰۰ سال پیش، لاجورد افغانستان از همین راه به بازارهای اروپا انتقال داده می‌شد.

اجلاس پنج‌جانبه مسیر راه لاجورد

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفت که انتظار می‌رود در چند سال آینده، میلیون‌ها تُن مواد تجارتی از این طریق وارد شود.

متن موافقت‌نامه پنج‌جانبه راه لاجور سه هفته پیش در باکو، میان کشورهای افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه نهایی شده و به امضا رسید.

در این نشست به نمایندگی از افغانستان، نمایندگان وزارت امور خارجه، تجارت و صنایع، مالیه، ترانسپورت و هوانوردی ملکی، اداره خط آهن، اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان و سفارت افغانستان در باکو، اشتراک کرده بودند.

سهولت در خدمات گمرکی، آسان سازی شرایط ویزه و تسهیل حمل و نقل کالا و مسافران، از مشخصات عمده متن این موافقتنامه می‌باشد. در این نشست هر پنج جانب توافق کرده اند که یک گروه مشورتی مشترک در چارچوب موافقت‌نامه یاد شده ایجاد شود که از تطبیق مواد موافقت‌نامه نظارت کرده و شرایط را برای تسهیل ترانزیت و ترانسپورت میان پنج کشور، فراهم کند.

افغانستان در جوزای امسال با کشورهای هند و ایران موافقت‌نامه چند جانبه ترانزیتی و ترانسپورتی را نیز به امضا رساند. راه لاجورد دومین موافقت‌نامه چند جانبه در عرصه همکاری‌های ترانزیتی و ترانسپورتی افغانستان می‌باشد.

سران افغانستان و ایران همراه با نارندرا مودی نخست وزیر هند، قبل از امضا تفاهم نامه چابهار

راه کم‌هزینه

مرزهای آبی همواره یکی از چالش‌های اساسی برای افغانستان بوده است. این کشور با توجه به موقعیت جغرافیایی بسته خود، نیازمند ترانزیت کالاهای تجاری از مسیر همسایگان خود بود که به آب‌ها وصل می‌باشند. به این جهت، مرزهای ترانزیتی به ویژه از سوی برخی از همسایگان افغانستان به عنوان ابزار فشار سیاسی بر کابل، استفاده شده است.

با این وجود سایه‌ی سیاست بر راه‌های منتهی به آب‌های آزاد، همواره این مسیرها را برای افغانستان، به جاده یخبندان و صعب‌العبور تبدیل کرده است.

راه لاجورد در ادامه تقلای افغانستان برای توسعه ترانزیت و تجارت این کشور از سوی کابل، طرح و پیگری می‌شود. خط راه لاجورد از بنادر آقینه و تورغندی در شمال و غرب افغانستان شروع شده، با عبور از بندر ترکمن باشی در ترکمنستان وارد باکو در آذربایجان می‌شود که پس از آن به تفلیس و پوتی در گرجستان، کارس و استانبول ترکیه رسیده و از این مسیر وارد مرزهای اروپا می‌‌شود.

رییس های جمهور دو کشور با قطاری از روی ریل ترکمنستان-افغانستان وارد بندر آقینه در شمال افغانستان شدند

بر اساس ارزیابی‌های دولت افغانستان مسیر لاجورد نسبت به سایر مسیرهای ترانزیتی افغانستان، حدود ۲۷ درصد اقتصادی‌تر خواهد بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان