جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

نجیب‌الله احمدزی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان شد

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

رییس، معاونین و منشی کمیسیون مستقل انتخابات انتخاب شدند. اعضای تازه کمیسیون مستقل انتخابات، نجیب احمدزی را به عنوان رییس و وسیمه بادغیسی را به عنوان معاون تخنیکی این کمیسیون انتخاب کردند.

در انتخابات داخلی امروز اعضای کمیسیون انتخابات، عبدالقادر قریشی به عنوان معاون اداری و گلا جان صیاد به حیث منشی و سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان انتخاب شدند.

روز گذشته اعضای تازه انتخاب شده کمیسیون انتخابات که پنج روز پیش رسمن معرفی شده و سوگند وفاداری یاد کرده بودند، امروز از سوی سرور دانش معاون دوم رییس جمهور رسمن به کار شان آغاز کردند و در نخستین روز کاری، هیات اداری شان را نیز انتخاب کردند.

انتخاب اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی، از جنجالی ترین موارد در دو سال گذشته بود و تاخیر در معرفی آنها، بارها حکومت وحدت ملی را زیر سوال برده است.

ریاست جمهوری سه شنبه هفته پیش، فهرستی را منتشر کرد که در آن هفت نفر به عنوان اعضای کمیسیون مستقل انتخابات و 5 نفر دیگر به عنوان اعضای کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی معرفی شده بودند.

آقای احمدزی به عنوان رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، برگزیده شده است
آقای احمدزی به عنوان رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، برگزیده شده است

نجیب الله احمدزی، عبدالقادر قریشی، وسیمه بادغیسی، گلا جان صیاد، ملیحه حسن، رفیع الله بیدار و معاذالله دولتی، ۷ عضو جدید کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هستند.

از این بین ملیحه حسن، نجیب الله احمدزی، عبدالقادر قریشی و وسیمه بادغیسی برای ۵ سال و گلاجان صیاد، رفیع الله بیدار و معاذالله دولتی برای ۳ سال، برای عضویت در کمیسیون مستقل انتخابات معرفی شده اند.

در کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی، علی رضا روحانی، عبدالبصیر فایز، حمیرا حقمل، عبدالعزیز آریایی و غلام دستگیر هدایت، عضو اند که هنوز مشخص نیست کدام یک رییس و دیگر معاون و منشی خواهند شد.

از میان اعضای کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی، علی رضا روحانی، عبدالبصیر فایز و غلام دستگیر هدایت برای مدت ۵ سال و حمیرا حقمل و عبدالعزیز آریایی برای ۳ سال، عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی خواهند بود.

اعضای کمیته گزینش اعضای کمیسیون ها انتخاباتی

چگونگی انتخاب اعضای کمیسیون های انتخاباتی

اعضای تازه کمیسیون انتخاباتی و شمار دیگر، در نتیجه کار فشرده کمیته گزینش انتخاب شده و به ریاست جمهوری پیشنهاد شدند.  کمیشنران تازه، از میان افرادی که کمیته گزینش، برای انتخاب اعضای نهایی این کمیسیون ها به ریاست جمهوری داده بود، انتخاب شدند.

البته ظاهرن این افراد پس از سپری کردن مصاحبه و ارائه طرح های کاری شان به رییس جمهور، رییس اجرایی، معاون دوم رییس جمهور، نماینده دادگاه عالی و دادستان کل افغانستان، نهایی و انتخاب شدند.

کمیته گزینش، در تاریخ ۲۰ عقرب، ۲۱ تن را به عنوان کاندیدان عضویت در کمیسیون انتخابات و ۱۵ تن دیگر را برای عضویت در کمیسیون شکایات، به رییس جمهور پیشنهاد کرده بود.

امروز رسانه ها گزارش دادندکه محمد سرور دانش معاون دوم رییس جمهور،  اعضای جدید کمیسیون انتخابات را رسمن به وظایف شان مامور ساخت.

رییس جمهور به عدم مداخله در کار این نهاد تاکید کرده بود

عدم مداخله در وظایف کمیسیون های انتخاباتی

رییس جمهور افغانستان در مراسم معرفی و سوگند اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی، بر استقلال کامل این نهادها تاکید کرده بود.

محمد اشرف غنی روز سه شنبه هفته پیش گفت: ” حکومت موظف به حمایت از کمیسیون های انتخاباتی و فعالیت های شان است، استقلال این کمیسیون ها را پاس داشته و این نهاد ها باید از هرگونه دخالتی، محفوظ باشند.”

آقای رییس جمهور، بر تامین شفافیت در انتخابات‌های آینده در این کشور، تاکید کرد و خطاب به اعضای جدید کمیسیون‌ها گفت ” امیدوارم در تضمین و افزایش شفافیت در امور انتخاباتی موفق باشید، چرا که شفافیت در انتخابات، موجب افزایش اعتماد مردم خواهد شد.”

رییس جمهور، به اهمیت وجود نهادهای معتبر انتخاباتی اشاره کرد و گفت ” ما مکلف هستیم که برای تقویت دموکراسی، به فکر ساختن نهادهای معتبری باشیم که با آمدن و رفتن افراد، آسیبی به این نهادها وارد نشود.”

دکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان
دکتر عبدالله نیز از اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی خواسته است که وظایف خود را با کمال امانت انجام دهند

انتخابات، بهترین راه برای تعیین سرنوشت

رییس اجرایی افغانستان نیز در مراسم معرفی اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی، مسوولیت اعضای جدید را، سنگین و مهم دانسته و از آنها خواسته بود، وظایف شان را با رعایت امانت و صداقت به گونه‌ای انجام دهند که میراث خوبی برای دوره‌های بعدی باشد.

داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان، انتخابات را سالم ترین و بهترین راه برای تعیین سرنوشت دانست و تاکیده کرده بود، اگر چه در تاریخ گذشته افغانستان، تغییرات درحکومت‌ها بر اساس کودتا بوده است اما، حالا مردم افغانستان، به اهمیت برگزاری انتخابات برای تعیین سرنوشت پی برده اند.

او از اعضای جدید این کمیسیون ها خواست، با صداقت، تعهد و استقامت به وظایف شان عمل کنند و تاکید کرد ” حکومت هم از شما حمایت خواهد کرد، بدون اینکه در کارتان دخالتی صورت بگیرد.”

آقای عبدالله عبدالله، همواره رییس جمهور غنی را متهم می‌کرد که برای آوردن اصلاحات در کمیسیون های انتخاباتی علاقه ندارد و نمی خواهد اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی مشخص گردند.

سرور دانش معاون رییس جمهوری افغانستان
سرور دانش معاون رییس جمهوری افغانستان

شکست بن بست

معاون دوم رییس جمهوری افغانستان، معرفی اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی را، شکست بن بستی در روند اصلاح نظام انتخاباتی دانست که، به گفته‌ای او با تلاش‌های رهبران حکومت وحدت ملی اتفاق افتاده است.

به گفته آقای دانش، حکومت وظیفه خود را برای پیشبرد روند انتخاب اعضای کمیسیون های انتخاباتی و اصلاح در نظام انتخابات این کشور انجام داده و پس از این، وظیفه اعضای این کمیسیون هاست که کارشان را با حفظ استقلال و بی طرفی کامل آغاز کنند.

قرار است پس از این اعضای کمیسیون انتخابات، کارش را روی چگونگی برگزاری انتخابات پارلمانی آغاز کنند و مشخص بسازند که کدام نوعی از انتخابات به نفع افغانستان است و امکان عملی شدن آن وجود دارد.

پیش از این کابینه افغانستان روی برگزاری انتخابات با سیستم تک کرسی توافق کرده بودند که واکنش های عمومی و سراسری را در افغانستان ایجاد کرد و رییس جمور غنی آن را به عهده اعضای کمیسیون انتخابات گذاشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان