جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

پس لرزه‌های حمله انتحاری کابل؛ نیروهای امنیتی باید پاسخ بدهند

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

تازه ترین آمار اعلام شده نشان می دهد که در حمله انتحاری دیروز گروه داعش به مراسم مذهبی شیعیان در غرب کابل، نزدیک یه 40 تن کشته شده و بیش از 80 تن دیگر رخمی شده اند. اگر چه تاکنون آمارهای متفاوتی از سوی نهادهای امنیتی و صحی این کشور ارائه شده است.

حمله انتحاری ظهر روز گذشته دو شنبه( 1 قوس)، زمانی رخ داد که شیعیان در مسجد باقرالعلوم واقع در سرک فیض محمد کاتب در غرب شهر کابل، برای گرامی‌داشت از اربعین حسینی گرد هم آمده بودند.

زمانی که این حمله صورت گرفت، عده زیادی از مردان، زنان و کودکان در این مسجد حضور داشتند. عکس‌ها و تصاویر منتشر شده از این حمله تروریستی، بسیار تکان دهنده و دلخراش است.

گروه داعش با انتشار اعلامیه‌ای، مسوولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفته و گفته است که یک حمله کننده انتحاری این گروه، به مسجد شیعیان در کابل حمله کرده است.

داعش مسولیت این حمله را برعهده گرفته است
داعش مسولیت این حمله را برعهده گرفته است

واکنش‌ها

حمله تروریستی روز گذشته داعش، به مسجدی که پیروان یک مذهب در آن گرد هم آمده بودند، در داخل و خارج از افغانستان واکنش های زیادی داشته است.

ریاست جمهوری افغانستان، این حمله را محکوم کرده و گفته است “حمله بالای اماکن مقدس و مذهبی را دشمنی آشکار با اسلام و مردم افغانستان دانسته و آن را تلاشی برای نفاق افگنی می‌داند.”

ریاست اجرایی افغانستان هم این حمله را وحشیانه دانسته و افزوده است ” این جنایت را گروه‌های تروریستیی‌ انجام می‌دهند که به هیچ دین و مذهب، قوم و تبار و ارزش و قانونی خاص وابسته نیستند.”

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری هم گفته است “حادثه دردناک و غم انگیر مسجد باقرالعلوم، اولین حادثه از این دست نبوده و آخرین مورد هم نخواهد بود.”
آقای دانش افزوده است “دشمنان مردم افغانستان که در سنگرهای جنگ از سوی فرزندان غیور و نیروهای جان بر کف امنیتی شکست خورده و مایوس گردیده اند، دست به جنایت از راه‌های دیگر می‌زنند تا شاید بتواند، به اهداف شوم شان که نفاق افگنی میان مردم افغانستان است، دست یابند.”

حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان نیز، این حمله را جنایتی نابخشودنی خوانده و گفته است “بدخواهان افغانستان باید بدانند که افغانها، همه با هم در مقابل دسایس دشمنان این خاک با عزم راسخ و اراده قوی ایستاد‌گی کرده و برای یک افغانستان متحد و متفق مبارزه خواهند کرد.”

https://twitter.com/KarzaiH/status/800745565680177152

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هم با انتشاراعلامیه ای، این حمله را جنایت جنگی دانسته است و تاکید کرده که ” کشتن افراد ملکی به خاطر داشتن مذهب خاص، ازجمله جنایات جنگی تلقی می‎شود. عاملین چنین جنایات به موجب قوانین بشردوستانه بین‎المللی مورد پیگرد عدلی قرار می‎گیرند.”

این کمیسیون همچنین، از دولت افغانستان خواسته است “در تأمین امنیت مردم به ویژه اماکن مذهبی که محل تجمع افراد می‎باشد، بیشتر از گذشته با اتخاذ تدابیر موثر تلاش نماید.”

علاوه بر این، نهادهای بین المللی و برخی سفارتخانه‌های کشورهای دیگر هم، نسبت به این حمله تروریستی واکنش نشان داده اند.

دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در کابل، این حمله را محکوم کرده و آن را جنایت خوانده است. یوناما از حکومت افغانستان خواسته است که ” برای محافظت از پیروان تمامی ادیان و مذاهب، اقدامات جدی را روی دست گیرد.”

در همین حال سفارت امریکا با محکوم کردن این حمله گفته است که ” ما به شدت، حمله به عزاداران در مسجد باقرالعلوم را محکوم می‌کنیم و هم‌دردی جدی خود را با خانواده و دوستان قربانیان اعلام می‌داریم. این یک حمله بزدلانه بود. این حمله در واقع به صلح و پیشرفت افغانستان بود و مایه شرم تروریستان است.”

نهاد بین المللی دیده بان حقوق بشر هم با انتشار اعلامیه‌ای گفته است که” داعش با تشدید حملات وحشت‌ناک و غیر قانونی‌شان بر تجمعات مسالمت آمیز شیعیان، هیچ جایی را امن نگذاشته است.”

این نهاد بین المللی، از دولت افغانستان خواسته است که راه‌های مناسبی را برای تامین امنیت مراسم‌ها و تجمعات مذهبی، جستجو کنند.

https://twitter.com/pagossman/status/800839055525244928?ref_src=twsrc%5Etfw

رد پای داعش

با اینکه دولت افغانستان به رهبری رییس جمهور کرزی و حکومت وحدت ملی سالهاست که برای آوردن صلح در کشور تلاش کردا اند و به همین منظور، شورای عالی صلح را هم در سال 2010 ایجاد شد؛ اما به نظر می‌رسد آرزوی رسیدن به صلح در این کشور همچنان در حد یک آرزو باقی خواهد ماند.

هر چند که از هم‌همه و شعف حکومت افغانستان برای رسیدن به صلح با حزب اسلامی، هنوز مدت زیادی نگذشته است، حالا به نظر می‌رسد حکومت و مردم افغانستان، با تهدیدی جدی تری به نام داعش روبرو هستند.

در حمله‌های تروریستی به تظاهرات جنبش روشنایی، مراسم عزاداری شب عاشورا در زیارت سخی و تازه ترین مورد هم حمله به شیعیان در مسجد باقرالعلوم، همه از مواردی اند که گروه تروریستی داعش، به صورت مشخص یک گروه قومی و مذهبی خاص را هدف قرار داده است.

آخرین حمله این گروه در کابل هم که حدود دو هفته پیش روی داد، کارمندان امنیت ملی افغانستان مورد هدف حمله انتحاری فرد وابسته به گروه داعش قرار گرفتند. در این حمله نزدیک به 20 تن کشته و زخمی شدند.

همه این حمله‌ها در حالیست که مقامات ارشد افغانستان نسبت به برنامه این گروه برای نفوذ بیشتر به این کشور و ایجاد پایگاه مراکز آموزشی در ولایت‌های مختلف، هشدارهای جدی داده اند.

جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری، زنگ خطر در مورد گروه داعش را به صدا درآورد و گفت که این گروه قصد دارد، سال آینده خورشیدی، در ولایت‌های بدخشان و بادغیس این کشور، مستقر شود.

اما حمله‌های اخیر این گروه نشان می‌دهد که داعش، از هم اکنون فعالیت‌های تروریستی خود را در این کشور آغاز کرده و ایجاد نفاق قومی و مذهبی، از اولین برنامه‌های شوم و خطرناک این گروه برای این سرزمین است.

حمله بر زیارت‌گاه سخی در کابل

نگاه روزنامه‌های افغانستان به حمله دیروز

روزنامه‌های افغانستان هم در شماره‌های امروز خود، به حمله تروریستی روز گذشته پرداخته اند.

روزنامه ماندگار در سرمقاله امروز خود، مطلبی را با عنوان ” خواب‌های شیطانی، برای جنگ مذهبی” منتشر کرده است.

روزنامه ماندگار، با اشاره به حملات داعش به جنبش روشنایی و زیارت سخی نوشته است، این سومین حمله و انفجار به تجمعات شیعیان در کابل طی سال جاری است که نشان می‌دهد، تلاش‌ها برای ضربه زدن به پیکر شیعیان به شدت آغاز شده است.

نویسنده سرمقاله ماندگار معتقد است، این حملات بدون شک به هدف شکل‌گیری جنگ‌های فرقه‌ای در افغانستان صورت می‌گیرد.

این روزنامه در ادامه نوشته است “از آنجایی که مردم افغانستان سنی و شیعه، در برابر نزاع‌های مذهبی حساس اند، دشمن موفق نشده است که با راه‌اندازی برخی حمله‌ها و برنامه‌ها به اهدافی که دارد نایل گردد. اما به نظر می‌رسد که حملۀ دیروز در مسجدی در کابل، خطر گسترش نبرد داعش و شعله‌ور ساختن جنگ فرقه‌یی را در افغانستان جدی‌تر می‌سازد.”

روزنامه هشت صبح در مطلبی با عنوانی “چرا از حمله های “وحشیانه” جلوگیری نمی کنید؟ ” نوشته است حمله دیروز بر یک مسجد در کابل، در کنار این که «وحشیانه و کار دشمنان مردم افغانستان» بود، ضعف امنیتی را نیز نشان داد.

محل دقیق انفجار دیروز
محل دقیق انفجار دیروز

نوسنده روزنامه هشت صبح در قسمتی از مطلب‌اش نوشته است که ” این  چندمین بار است که حملاتی از این دست مراسم‌های مذهبی شهروندان را هدف قرار داده و جان بی گناهان را می‌گیرد. حمله بر عزاداران در شب عاشورا، حمله بر تجمع‌کنندگان در مرادخانی کابل که چند سال قبل صورت گرفت، حمله بر معترضان جنبش روشنایی، تغییری در شیوه‌های بررسی و اتخاذ تدابیر امنیتی ارگان‌های مربوط نیاورد.”

هشت صبح نوشته است “کابل در کنار این که هر از گاهی شاهد حملات انتحاری و انفجاری خونین بوده، شاهد رویدادهای جنایی نیز هست. همه روزه جرایم جنایی گوناگون و حملات انتحاری و انفجاری در کابل و حوالی آن اتفاق می‌افتد، اما مقام‌های مربوط، پس از هر رویداد، با طمطراق در رسانه‌ها ظاهر می‌شوند و شمار کشته‌گان، زخمیان و چگونگی رخ‌دادن حادثه را به مردم می‌گویند و بس “.

روزنامه اطلاعات روز هم در نوشته خود، مسوولین امنیتی را برای تامین امنیت مراسم مذهبی شیعیان، به سهل انگاری متهم کرده است و گفته است که باید، به خلاهای امنیتی، توجه شود.

با این وجود، روزنامه اطلاعات روز نوشته است که “واقعیت این است که کلیت این حملات، در بیرون از کشور بسته بندی نمی‌شود. در داخل کشور نیز ظرفیت انجام چنین جنایات هولناکی شکل گرفته است و این مایه نگرانی است.”

نویسنده مقاله اطلاعات روز معتقد است که، لازم است برای جلوگیری از افراط گرایی مذهبی، متون آموزشی مذهبی در مدارس دینی کشور نیز، مرور و در آن تجدید نظر شود.

قاضی حنفی
 نذیر احمد حنفی، نماینده‌ی مردم در مجلس نمایندگان افغانستان

نفاق مذهبی، بازی خطرناک

اگر چه افغانستان از یک فصل جنگی سخت و نفس گیر، عبور کرده است؛ اما به نظر می‌رسد همان‌طور که معاون دوم ریاست جمهوری گفته است، گروه‌های تروریستی با شکست در جبهه‌های نبرد، حالا برای رسیدن به اهداف شان، راه‌های دیگری را  جستجو می‌کنند تا از این طریق نیز شانس شان را بیازمایند.

بسیاری از کارشناسان افغان معتقدند که هدف اول داعش ایجاد اختلاف‌های مذهبی است تا این‌گونه بتوانند به اهداف دیگرشان نیز دست یابند.

قاضی نذیر احمد حنفی نماینده مردم هرات در مجلس در گفتگو با خبرنامه، ضمن محکوم کردن حملات تروریستی در کشور می‌گوید که، دشمنان افغانستان این بار برای آسیب رساندن به مردم افغانستان، بازی خطرناکی را آغاز کرده اند؛ اما مردم افغانستان با این نقشه‌های دشمنان شان به خوبی آشنا هستند.

این نماینده مجلس معتقد است، علاوه بر اینکه مردم افغانستان باید در این زمینه هشیار باشند، علمای شیعه و سنی هم باید، در مساجد به مردم آگاهی دهند تا دشمنان افغانستان، در رسیدن به این هدف شوم شان، ناکام شوند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان