شروع کار خط آهن لاجورد تا یک هفته‌ی دیگر در افغانستان

مقام‌های حکومت افغانستان اعلام کرده اند که کار ساخت خط آهن لاجورد در داخل افغانستان، تا یک هفته‌ی دیگر با حضور رییس‌های جمهوری افغانستان و ترکمنستان آغاز می‌شود.

محمد شاکر کارگر، نماینده خاص رییس جمهوری افغانستان در امور کشورهای آسیای میانه که در راس هیاتی از افغانستان به بندر امام نظر ترکمنستان رفته بود،  با وزیر خارجه، وزیردفاع و اعضای کابینه‌ی آن کشور  پیرامون چگونگی مراسم افتتاح خط آهن لاجورد، دیدار و گفت‌وگو کرده است.

آقای کارگر در صفحه‌ی رسمی فیسبوک‌اش نوشته است که نخستین قطار ترکمنستان از آن کشور به افغانستان، حرکت کرده است و با این قطار مسافر‌بری ترکمنستان همراه با رشید مرادوف وزیرخارجه ترکمنستان، وارد بندر تجارتی آقینه در شمال افغانستان شده است.

کارگر گفت که بخش اول پروژه امتداد این خط در داخل افغانستان، یک هفته دیگر با حضور رییس‌های جمهور افغانستان و ترکمنستان، در نقطه صفری مرز دو کشور برگزار خواهد شد.

شاکر کارگر همراه با وزیر خارجه ترکمنستان، در نخستین قطار ترکمنستان-افغانستان وارد شمال افغانستان شدند
شاکر کارگر همراه با وزیر خارجه ترکمنستان، در نخستین قطار ترکمنستان-افغانستان وارد شمال افغانستان شدند

متن موافقت‌نامه پنج‌جانبه راه لاجور دو هفته پیش در باکو، میان کشورهای افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه نهایی شده و به امضا رسید.

در این نشست به نمایندگی از افغانستان، نمایندگان وزارت امور خارجه، تجارت و صنایع، مالیه، ترانسپورت و هوانوردی ملکی، اداره خط آهن، اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان و سفارت افغانستان در باکو، اشتراک کرده بودند.

سهولت در خدمات گمرکی، آسان سازی شرایط ویزه و تسهیل حمل و نقل کالا و مسافران، از مشخصات عمده متن این موافقتنامه می‌باشد. در این نشست هر پنج جانب توافق کرده اند که یک گروه مشورتی مشترک در چارچوب موافقت‌نامه یاد شده ایجاد شود که از تطبیق مواد موافقت‌نامه نظارت کرده و شرایط را برای تسهیل ترانزیت و ترانسپورت میان پنج کشور، فراهم کند.

اجلاس پنج‌جانبه راه لاجورد در باکو
اجلاس پنج‌جانبه راه لاجورد در باکو

افغانستان در جوزای امسال با کشورهای هند و ایران موافقت‌نامه چند جانبه ترانزیتی و ترانسپورتی را نیز به امضا رساند. راه لاجورد دومین موافقت‌نامه چند جانبه در عرصه همکاری‌های ترانزیتی و ترانسپورتی افغانستان می‌باشد.

مسیر کم‌هزینه

مرزهای آبی همواره یکی از چالش‌های اساسی برای افغانستان بوده است. این کشور با توجه به موقعیت جغرافیایی بسته خود، نیازمند ترانزیت کالاهای تجاری از مسیر همسایگان خود بود که به آب‌ها وصل می‌باشند. به این جهت، مرزهای ترانزیتی به ویژه از سوی برخی از همسایگان افغانستان به عنوان ابزار فشار سیاسی بر کابل، استفاده شده است.

سران افغانستان و ایران همراه با نارندرا مودی نخست وزیر هند، قبل از امضا تفاهم نامه چابهار

با این وجود سایه‌ی سیاست بر راه‌های منتهی به آب‌های آزاد همواره این مسیرها را برای افغانستان، به جاده یخبندان و صعب‌العبور تبدیل کرده است.

راه لاجورد در ادامه تقلای افغانستان برای توسعه ترانزیت و تجارت این کشور از سوی کابل، طرح و پیگری می‌شود. خط راه لاجورد از بنادر آقینه و تورغندی در شمال و غرب افغانستان شروع شده، با عبور از بندر ترکمن باشی در ترکمنستان وارد باکو در آذربایجان می‌شود که پس از آن به تفلیس و پوتی در گرجستان، کارس و استانبول ترکیه رسیده و از این مسیر وارد مرزهای اروپا می‌‌شود.

بر اساس ارزیابی‌های دولت افغانستان مسیر لاجورد نسبت به سایر مسیرهای ترانزیتی افغانستان، حدود ۲۷ درصد اقتصادی‌تر خواهد بود.

مقامات افغانستان-ترکمنستان حین حرکت این قطار
مقامات افغانستان-ترکمنستان حین حرکت این قطار

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند راه لاجورد از اهمیت تاریخی برخوردار است و ۲۰۰۰ سال پیش، لاجورد افغانستان از همین راه به بازارهای اروپا انتقال داده می‌شد.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفت که انتظار می‌رود در چند سال آینده، میلیون‌ها تُن مواد تجارتی از این طریق وارد شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *