جایزه سواد یونسکو در افغانستان به نام «بی‌بی گل» شد

جایزه ترویج سواد یونسکو در افغانستان که به نام بانوی اول این کشور مسمی شده است به یکی از نهاد های سواد آموزی در کابل اهدا شد. در محفلی که به همین دلیل درکابل برگزار شده بود، بانوی اول افغانستان گفت، سواد برای اقشار مختلف جامعه یک امر مهم است.

او تاکید کرد که با‌سواد شدن هر فرد، تاثیر زیادی در پیشرفت کشور دارد، پس همه باید برای آموختن سواد تلاش کنند.

خانم غنی گفت ” ‌کسبه‌کاران برای بهتر شدن شرایط کاری شان به سواد خواندن و نوشتن ضرورت دارند، همین طور دختران کشور ما که فردا مادر می‌شوند، برای تربیت بهتر فرزندان شان به سواد نیاز دارند، پس برای داشتن یک جامعه آگاه و پیشرفته، سواد امری ضروری است.”

بانوی نخست افغانستان دو ماستری در رشته‌های علوم سیاسی و ژورنالیزم دارد
بانوی نخست افغانستان دو ماستری در رشته‌های علوم سیاسی و ژورنالیزم دارد

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (UNESCO)  از سال 1967 میلادی، در هر سال، برنامه جوایز بین‌المللی سوادآموزی یونسکو را با حمایت کشورهای کوریا و جمهوری خلق چین برگزار می‌کند.

هدف اصلی از اعطای این جایزه‌ها در جهان (پنج جایزه)، تقدیر از فعالیت‌های شاخص و برجسته‌ای است که، در زمینه سوادآموزی توسط افراد و نیز سازمان‌های دولتی و غیردولتی در کشورهای عضو انجام می‌شود.

رولا غنی، خانم اول افغانستان متولد کشور لبنان است و تحصیلات عالی خویش را در سال ۱۹۶۹ در پوهنتون I’Institut denudes Politiques پاریس فرانسه به پایان رسانده است.

رولا غنی با آمدن به افغانستان موسسه خیریه آشیانه را تاسیس کرد
رولا غنی با آمدن به افغانستان موسسه خیریه آشیانه را تاسیس کرد

او در سال ۱۹۷۴ میلادی، مدرک ماستری اول را در رشته مطالعات سیاسی از پوهنتون امریکایی بیروت و ماستری دوم خود را در سال 1983 میلادی، در رشته ژورنالیزم از پوهنتون کولمبیا در نیویارک بدست آورده است.

رولا غنی در مارچ ۱۹۷۵ با محمد اشرف غنی، رییس جمهور فعلی افغانستان ازدواج کرد. ثمره ازدواج رولا و محمد اشرف غنی، یک دختر  و پسر به نام‌های مریم و طارق می‌باشد.

رولا قبل از برگشت شان به کابل در سال ۲۰۰۲، به عنوان داوطلب در شبکه خانوادگی بانک جهانی، که یک اداره مربوط به بانک جهانی می‌باشد، ایفای وظیفه کرده است.

در سال 2014 پس از راه‌یابی اشرف غنی به ارگ ریاست جمهوری، رولا غنی بانوی اول افغانستان شد
در سال 2014 پس از راه‌یابی اشرف غنی به ارگ ریاست جمهوری، رولا غنی بانوی اول افغانستان شد

خانم غنی با آمدن به کابل، «آشیانه» را که یک موسسه غیر انتفاعی خیریه، برای اطفال بی‌بضاعت جاده‌های کابل می‌باشد، تاسیس کرد.

رولا بعد از اینکه همسرشان در سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی، به عنوان رییس جمهور افغانستان انتخاب شد، مسوولیت بانوی اول این کشور را به عهده گرفت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *