جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

هفته وکلا؛ 14 وزیر دیگر نیز استیضاح می‌شوند

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

نمایندگان مجلس افغانستان به سه وزیر کابینه حکومت این کشور، رای عدم اعتماد داد و آن ها را از مقام های شان برکنار کرد.

جلسه صبح امروز ( شنبه 22 عقرب)  به استیضاح صلاح الدین ربانی  وزیر امور خارجه،  محمود بلیغ وزیر فواید عامه و نسرین اوریا خیل وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان اختصاص داشت.

توضیحات این وزیران در مورد دلایل مصرف کم بودجه های انکشافی در وزارت های مربوطه شان، قناعت نمایندگان مجلس را فراهم نساخت و با گذاشتن صندوق های رای دهی، این وزیران از سوی نمایندگان مجلس سلب صلاحیت شدند.

هر سه وزیر که در مجلس حاضر بودند، در مورد کارکردهای شان توضیح دادند و سعی کردند که قناعت نمایند گان را به دست آورند، اما نتایج شمارش آرای مجلس نشان داد که، در این کار موفق نبوده اند.

رییس مجلس نمایندگان افغانستان در جلسه امروز از رییس جمهور غنی خواست تا به جای وزرای ردشده افراد جدید را به عنوان نامزد وزیر به آنان معرفی نماید

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه، تنها توانست رای تایید 58 نماینده را به دست آورد اما صلاحیت او از سوی 140 نماینده افغانستان رد شد.

محمود بلیغ وزیر فواید عامه نیز تنها توانست رای تایید 33 تن را با خود داشته باشد اما 164 تن دیگر از نمایندگان به او رای منفی دادند.

نسرین اوریا خیل وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان هم توانست 56 رای تایید به دست آورد اما، با رای منفی 144 تن دیگر از نمایندگان مواجه شد و این گونه، او نیز از این وزارت کنار گذاشته شد.

عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان افغانستان، از رییس جمهور این کشور خواست تا به جای وزیران برکنار شده، افراد دیگری که “کاندیدای مطلوب” برای این وزارت ها باشند را به این مجلس معرفی کند.

امروز نمایندگان
نمایندگان مردم در مجلس تصمیم دارند تا وزیرانی که کمتر از 70درصد بودجه شان را به مصرف رسانده اند را استیضاح کنند

کمتر از 70 درصد

مجلس افغانستان در جلسات گذشته خود تصمیم گرفته بود وزیرانی را که کمتر از 70 درصد بودجه انکشافی وزارت های شان را به مصرف رسانده اند، استیضاح کرده و از آن ها سلب اعتماد کند.

محمد علیزاده نماینده مردم غزنی که امروز، در مورد قطعیه یا مصرف نهایی سال 1394 خورشیدی، به این مجلس گزارش می داد گفت که، مصرف بودجه انکشافی در این وزارت ها کمتر از 70 درصد بوده است.

آقای علیزاده گفت “مصرف نکردن بودجه به صورت کامل، دقیق و به موقع پیامدهای منفی برای مردم وکشور دارد.”

به گفته او اگر بودجه درست مصرف شود موجب ارایه خدمات درست، کاهش بیکاری و رفاه عامه خواهد شد، اما مصرف نکردن آن بیکاری، فقر و مهاجرت را در پی خواهد داشت.

او از این وزیران خواست که، در مورد مصرف کمتر از 70 درصد بودجه انکشافی وزارت های شان توضیح دهند.

صلاح الدین ربانی
صلاح الدین ربانی

وزارت خارجه کمتر از 27 درصد

نماینده مردم غزنی مجموع بودجه انکشافی وزارت خارجه را 448،415،301 افغانی دانست که به گفته او، این وزارت تنها توانسته است مبلغ 121،612،723 افغانی را به مصرف برساند.

به گفته این نماینده، اما مبلغ 326،802،578 افغانی از مقدار کل این بودجه مصرف نشده است. به گفته او این ارقام نشان می دهد که، وزارت خارجه افغانستان کمتر از 27 درصد بودجه انکشافی خود را به مصرف رسانده است.

با این حال، صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان در توضیحات خود گفت که وزارت خارجه توانسته است بیش از 70 درصد بودجه انکشافی شان را به مصرف برسانند.

او همچنین افزود که در تصفیه حساب باقیات از سال های گذشته، این وزارت دستاوردهای خوبی داشته که امیدواریم از سوی پارلمان افغانستان تشویق شود.

محمود بلیغ
محمود بلیغ

وزیر فواید عامه 45 درصد

به گفته محمود بلیغ وزیر فواید عامه، این وزارت از جمله وزارت هایی است که یکی از بیشترین بودجه های انکشافی را در هر سال دارد.

مجموع بودجه انکشافی این وزارت در سال 1394 خورشیدی، 26،355،939،473 افغانی بوده است که 11،834،607،502 افغانی به مصرف رسیده است. این مجموع مصرفی حدود 45 درصد کل بودجه این وزارت بوده است.

محمود بلیغ در مورد دلایل کم مصرف شدن بودجه این وزارت به مشکلات امنیتی در افغانستان اشاره کرده و گفته که در دو سال گذشته افغانستان بدترین شرایط امنیتی را داشته است.

به گفته او، اوضاع امنیتی در افغانستان به صورت مستقیم در اجرایی شدن و پیشرفت کارهای این وزارت تاثیر گذار است و بسیاری از پروژه ها، مانند سرک سازی در ولایت های مختلف به دلیل نا امن بودن مناطق، به خوبی پیش نرفته است.

نسرین اوریاخیل
نسرین اوریاخیل

وزارت کار و امور اجتماعی 28 درصد

این وزارت نیز تنها 28 درصد از بودجه انکشافی اش را مصرف کرده است.

مجموع بودجه انکشافی این وزارت  924،890،369 افغانی بوده است که مبلغ 263،728،839 افغانی از این مقدار، به مصرف رسیده است.

نسرین اوریاخیل وزیر این وزارت نیز، در توضیحات خود به دلایل مصرف کم بودجه این وزارت اشاره کرد. او گفت که در این مورد تنها یک وزارت مقصر نیست.

خانم اوریا خیل گفت که این وضعیت، نیاز به اجماع ملی است تا به گفته او مشکلات موجود در راه مصرف بودجه های انکشافی در کل نظام مورد بررسی قرار گرفته و راه های حل آن جستجو شود.

شب گذشته رییس جمهور غنی با عده ای از نمایندگان مردم در ارگ دیده داشته است
شب گذشته رییس جمهور غنی با عده ای از نمایندگان مردم در ارگ دیده داشته است

نمایندگان در ارگ

شب گذشته رییس جمهور افغانستان نیز با نمایندگان مجلس دیدار و گفتگو داشته است.

در این دیدار، رییس جمهور افغانستان در مورد موضوعات مختلفی از جمله مصرف بودجه از سوی وزارتخانه های افغانستان نیز صحبت کرده است.

در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده است که “مشکل عمده در مصرف بودجه در زمان مصرف آن است، حد اقل 100 کشور دنیا در مصرف بودجه شان مشکل دارند.”

رییس جمهور، به مشکلاتی که در مورد مصرف بودجه وجود دارد اشاره کرده و گفته است، مصرف بودجه به صورتی شفاف، از موضوعات مهمی است که نیاز به گفتمان های ملی دارد.

رییس جمهور افغانستان در ادامه، به حل بنیادی مشکلات در ادارات افغانستان اشاره کرده و گفته است ” اگر وزارت ها ساختار واضح نداشته باشند، وزرا نیز به درستی نمی توانند کار کنند و باید صلاحیت ها و مسوولیت ها، به صورت دقیق مشخص شوند.”

قرار است فردا وزرای وزارت های مالیه،
قرار است فردا وزرای وزارت های مالیه، معارف و ترانسپورت از سوی ولسی جرگه استیضاح شوند

قرار است در هفته جاری 14 وزیر دیگر نیز به دلیل مصرف کم بودجه شان، از سوی مجلس استیضاح شوند. گفته شده که فردا یک شنبه، وزرای مالیه، معارف و ترانسپورت از سوی مجلس استیضاح می شوند.

حکومت افغانستان پس از پشت سر گذاشتن چندین ماه سخت که نا امنی ها و جنگ در سراسر این کشور افزایش یافته بود، حالا با بحران تازه ای در عرصه سیاست روبروست.

استیضاح و برکناری سه وزیر در یک روز، حاکی از روزهای دشوارتری برای حکومت افغانستان است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان