جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

شوک بازارهای اقتصادی جهان در نتیجه پیروزی دونالد ترامپ

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

برتری غیرمنتظره‌ی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بازارهای جهانی را در التهاب فرو برد و به‌جز طلا که یک سرمایه‌گذاری مطمین محسوب می‌شود، در بازارهای نفت و بورس‌های جهان شاهد سقوط قیمت‌ها و شاخص‌ها هستیم. از سوی هم ارزش دالر امریکایی در برابر دیگر ارزهای بزرگ جهان به گونه‌ی قابل ملاحظه‌‎ای کاهش یافته است.

بازار جهانی نفت
ارزش نفت در بازارهای آسیا، ساعاتی پیش، به کم‌ترین میزان طی سه ماه گذشته رسیده‌است.

نفت برند، که شاخص قیمت جهانی است، ۲.۵ درصد کاهش پیدا کرد و هر بشکه به ۴۴.۸۷ دالر رسید. اما نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا که ابتدا با کاهش 4 درصدی تا رکورد پایین ۴۳.۰۷ دالر در هر بشکه سقوط کرده بود در ادامه معاملات به ۴۳.۶۸ دالر بهبود پیدا کرد.

خبر پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث شد که تاثیر منفی زیاد بر بازارهای مالی و نفتی دنیا بگذارد. پیروزی این نامزد جمهوری‌خواه سبب شد که بهای نفت در بازار‌های آسیا نیز به‌طور بی سابقه کاهش یابد.

تغییرات در نرخ اسعار هنگام اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا
تغییرات در نرخ اسعار هنگام اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا

فروش نفت خام سبک شیرین نسبت به ماه دسامبر در مبادلات الکترونیک در بازار آسیا به ارزش یک دالر و 67 سنت کاهش پیداکرد و قسمت هر بشکه‌، به 43 دالر و 31 سنت رسید. از سوی هم فروش نفت برند اروپا نسبت به ماه جنوری نیز  با یک دالر و 46 سنت کاهش داشته است که هر بشکه 44 دلار و 58 سنت به فروش می‌رسید.

شاخص بازارهای بورس آمریکا نیز  پس از انتشار نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری این کشور که پیشتازی دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه را نشان می‌دهد، کاهش یافته است.
طبق گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویارک، شاخص‌های «اس‌اندپی500»، «نزدک» و «داوجونز» پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات حدود سه درصد کاهش یافت است.

رویتر نیز اعلام کرد، شاخص داوجونز در بورس وال استریت در پایان معاملات امروز افت شاخص پانصد واحدی را تجربه کرده است.

نوسانات ارز پس اعلام نتایج انتخابات
نوسانات ارز پس اعلام نتایج انتخابات

به گزارش رسانه بلومبرگ، شاخص سهام بورس توکیو نیز در پی پیشتازی دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نسبت به هیلاری دموکرات، کاهش یافت. شاخص نیکی با دو و دودهم درصد یا 382 ممیز 48 واحد کاهش به 16788 ممیز 90صدم واحد رسید.

از سوی هم  بازارهای هند صبح امروز چهارشنبه، تحت تاثیر پیشتازی دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اعلام غیرمنتظره مقابله با پول سیاه از سوی دولت هند، شش درصد سقوط کرد.

ایفوریکس اندیا هند نوشته است که در آغاز معاملات امروز، شاخص سنسکس بورس بمبیی شش و هشت‌صدم (6.08) درصد یا یک‌هزار و 676 واحد کاهش یافت.

شاخص نرخ طلا پس اعلام نتایج انتخابات امریکا
شاخص نرخ طلا پس اعلام نتایج انتخابات امریکا

جهش نرخ طلا

در حالی که بازار جهانی نفت افت چشم‌گیری داشته است؛ اما نرخ طلای جهانی بعد از ساعت 12 امروز چهارشنبه به وقت افغانستان، در پی اعلام شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به نفع دونالد ترامپ تمام شد، حدود پنج درصد جهش داشته و به بالاترین قیمت در شش هفته گذشته رسیده است.

به گزارش رسانه فورتون، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز بازار سنگاپور ۴.۹ درصد افزایش یافته و به ۱۳۳۷.۴۰ دالر رسیده است که بالاترین قیمت بعد از ۲۷ سپتامبر بود.

در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در ماه دسامبر آخرین بار ۴.۲ درصد یا ۵۳.۷۰ دالر افزایش نشان می‌داد و در ۱۳۲۸.۲۰ دالر ایستاد. بهای معاملات این بازار دیروز سه‌شنبه ۴.۹۰ دلار یا ۰.۴ درصد کاهش یافته و در ۱۲۷۴.۵۰ دلار بسته شده بود.

طلا روز دوشنبه تحت تاثیر آخرین نظرسنجی‌ها که جلو بودن کلینتون در برابر ترامپ را نشان می‌داد، بیش از ۲۵ دالر کاهش کرده و به ۱۲۷۹.۴۰ دلار سقوط کرده بود.

تغییر نرخ پیسوی مکزیک در مقابل دالر در جریان این انتخابات
تغییر نرخ پیسوی مکزیک در مقابل دالر در جریان این انتخابات

روزنامه‌های اقتصادی امریکا گزارش داده اند که این بزرگ‌ترین افزایش قیمت یک روزه طلا از زمان رای انگلیستان به خروج از عضویت اتحادیه اروپا (بریگزیت) در ۲۴ جون است که در آن زمان طلا با ۴.۸ درصد افزایش قیمت بسته شده بود.

در میان سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری به ۱۸.۹۹ دلار صعود کرد و آخرین بار با ۳.۲ درصد افزایش، ۱۸.۹۳ دلار معامله شد. پلاتین تنها دو درصد افزایش یافت در حالی که پالادیم ۰.۴ درصد کاهش داشت.

کاهش نرخ دالر

با خبر برنده شدن دونالد ترامپ ارزش دالر به‌گونه‌ی کم‌سابقه‌ای در مقابل ارزهای جهانی افت کرد. کارشناسان اقتصادی امریکا می‌گویند که این افت دالر در مقابل ارز های جهانی، بعد از رای انگلیستان به خروج از عضویت اتحادیه اروپا در 24 جون، بی سابقه بود.

جدول نرخ دالر در مقابل ین جاپان در جریان این انتخابات
جدول نرخ دالر در مقابل ین جاپان در جریان این انتخابات

اما بعد از سخنرانی صلح‌جویانه‌ی آقای ترامپ بعد از یپروزی، باعث شد که نرخ دالر بعد از کاهش 3.8 درصدی در برابر «ین» از اُفت‌اش بکاهد.

روزهای آینده مشخص خواهد شد که برنده شدن ترامپ همین گونه با افت دالر و نفت به همراه خواهد بود و یا در بازارهای جهانی اعتمادی ایجاد می شود که دوباره قیمت‌ها جایگاه اصلی اش را به دست بیارود.

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان