میلیاردر بی‌تجربه در سیاست، فرمان‌روای جدید کاخ سفید شد

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، 45‌مین رییس جمهور امریکا شد. او با تفاوت زیادی و با گرفتن 276 رای الکترال، توانست رقیب خیلی جدی‌اش هیلاری کلنتون از حزب دموکرات‎های امریکا را که 218 رای الکترال را به خود اختصاص داده بود، شکست دهد. اتفاقی که در تمام کشورهای جهان، مردم به خاطرش انگشت در دهان گرفتند.

یک رویداد غیر قابل باور، یک مرد بی تجربه در سیاست، از درون آسمان‌خراش‌های وال استریت بلند شد و گفت آرزوی حکم‌رانی بر بزرگترین و قدرت مند ترین کشور  جهان را دارد و می‌خواهد فرمانروای آن شود. آرزوی که این تجارت پیشه موفق، به آن رسید.

همین دیروز گفته بود، نمی تواند بپذیرد شکست خورده است. زیرا وقت و پولش را مصرف کرده است. انتظارها این بود که یک زن برای نخستین بار در تاریخ امریکا، بر سکوی قدرت ایستاد شود و به جهانیان بگوید، زنان نیز می‌توانند قدرت اداره جهان را داشته باشند. ترامپ اما همواره تأکید می‌کرد، نمی‌خواهد رییس جمهور جهان باشد، فقط می‌خواهد رییس جمهور امریکا باشد و شد هم.

تیم انتخاباتی هیلاری لحظات پیش از برنده اعلام شدن دنالد ترامپ، به نحوی شکست شان را پذیرفت و رییس کمپاین انتخاباتی هیلاری به هواداران دموکرات‌های که تا ساعت‌های دو شب در انتظار نتیجه نهایی انتخابات بود، گفت : ” به شما افتخار می‌کنیم. حالا بروید به خانه‌های تان، فردا خانم کلینتون با شما حرف خواهد زد.”

جایگاه ضعیف زنان در امریکا

تصور بر این بود که دیدگاه های مردم امریکا نسبت به زنان و مردان خیلی متفاوت نیست. باور ها این بود که زنان در امریکا اکنون در جایگاهی هست که مردان اند. اما 58‌مین انتخابات ریاست جمهوری امریکا نشان داد، که تا هنوز حتا زنان این کشور نیز باور به هم‌جنسان شان باور ندارند که بتوانند کشور شان را رهبری کند.

این مساله در این انتخابات واضح شد. تمام پیش بینی‌های که صورت گرفته بود، برعکس اتفاق افتاد. پیش بینی‌ها از رییس جمهور شدن هیلاری حکایت می‌کرد؛ اما صندوق های رای، یک مرد بی تجربه در سیاست را به قدرت رساند.

hillary-clinton-with-red-wear
تصور بر این بود که هیلاری در این انتخابات برنده می‌شود

هیلاری از با تجربه ترین سیاست مداران امریکا در سال‌های اخیر بود. او وزیر خارجه پیشین امریکا و همسر بیل کلنتون رییس جمهوری پیشین این کشور است. شاید همین مساله سبب شده بود که همه فکر می‌کردند، خانم هیلاری شانس بیشتری برای رییس جمهور شدن دارد.

اما اکنون مشخص شد که مردم امریکا بیشتر به حرفهای رک و صریح ترامپ باور کرده اند تا دیپلماسی هیلاری. 58‌مین انتخابات امریکا، جنجالی‌ترین انتخابات تاریخ این کشور لقب گرفته است. رسانه‌ها، اذهان عمومی و حتا سران کشورهای جهان در یکی دو ماه اخیر، نظرات ضد ترامپی داشتند.

همه او را یک فرد عصبی و دیوانه می‌دانستند؛ اما اکنون همین میلیاردر دیوانه به قول غربی‌ها، سکان دار قدرت کشور بزرگی مانند امریکا است.

ترامپ در کنار بانوی نخست امریکا و کوچک ترین فرزند اش

ترامپ، میلیارد بی تجربه

بسیاری از تحلیل گران و رسانه‌های غربی از ترامپ به عنوان یک سیاست مدار تازه کار و بی تجربه یاد کرده اند. مردی که توانسته است بزرگ ترین آسمان خراش‌ها را در امریکا داشته باشد و یکی از چهره‌های تاثیر گذار بازار وال استرت شود.

لحظات پس از اعلام نتیجه، دونالد ترامپ همراه با زن و  فرزندانش در سالونی حاضر شد که از قبل برای بر پایی جشن در نظر گرفته شده بود و هوادارانش غرق در شادی و سرور، منتظر او بودند.

مایک پنس معاون رییس جمهور جدید امریکا، پیش از آمدن دونالد ترامپ به هوادارن رییس جمهور جدید امریکا گفت : “امشب شب تاریخی برای امریکا است.”

آقای پنس، سپس از ترامپ دعوت کرد که با هوادارانش صحبت کند.

دنالد ترامپ، در هیبت یک امپراطور وارد سالون شد. او در مسیر راه تا رسیدن به استیج سخنرانی، بارها در مقابل مردم ایستاد شد و به آنها دست تکان داد.

آرام و با متانت قدم می زد. دست معاونش را فشرد، روی همسر معاونش را بوسید، دستش را روی شانه پسر مایک پنس معاونش گذاشت و روی نامزد پسر معاون را نیز بوسید.

از همسر و فرزندانش تشکر کرد. از پولیس مخفی و ماموران پولیس قدر دانی کرد و گفت، ما باید از کهنه سربازان مان حمایت کنیم.

ترامپ در سخنران خود در جمع هوادارانش گفت : ” من عاشق امریکا هستم. منافع امریکا را در اولویت قرار می‌دهیم. ما زیر بناهای کشور مان را خواهیم ساخت. مردم فراموش شده کشورمان، دیگر فراموش شده نخواهند بود. من رییس جمهور برای همه امریکایی‌ها خواهم بود و اکنون زمان آن رسیده است که وحدت داشته باشیم.”

آقای ترامپ تأیید کرد که خانم هیلاری به او تماس گرفته و پیروزی‌اش را تبریک گفته است. او از هیلاری به خاطر فعالیت‌هایش تشکر کرد و از مردم و هوادارانش به ویژه بارها قدردانی نمود.

ترامپ پس از پیروزی در انتخابات، به روی ستیج آمد و از تمام اطرافیان‌اش و مردم امریکا تشکری کرد

جنجالی‌ترین انتخابات تاریخ امریکا

58‌مین انتخابات امریکا، جنجالی ترین انتخابات این کشور نام گرفت. دو نامزد از دو قشر و از دو حزب با هم رقابت سختی را گذراندند. دنالد ترامپ اما، بیشتر از هیلاری که یک سیاست مدار کهنه کار است، زیر فشار بود.

او بارها به دلیل برخورد و حرفهایش در مورد زنان، مورد سرزنش بود و زیر فشار قرار داشت. آقای ترامپ در یک مورد از زنان معذرت خواست.

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحدۀ امریکا روز سه شنبه ۸ نوامبر ۲۰۱۶ ساعت ۶ صبح به وقت امریکا، نخست در ایالات شرقی این کشور آغاز شد. از حزب دموکرات‌ها هیلاری کلینتون وزیر خارجۀ پیشین و همسر بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین این کشور، نامزد جانشینی بارک اوباما بود که شکست خورد.

https://www.youtube.com/watch?v=Vt04wFxWatY

رقیب جمهوریخواه کلینتون در این انتخابات دونالد ترمپ، یک تاجر موفق و یک میلیاردر قدرت مند امریکایی بود که از پدر و مادر مهاجر در امریکا تولد شده است و پس از این رییس جمهور امریکا است.

ترامپ، این میلیارد و مهاجرزاده امریکایی که تصور می‌شد، در این انتخابات شکست می‌خورد، اکنون برنده و رییس جمهور بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است و پس از این همه چیز با نام او و با سیاست‌های او سرخط خبرهای مهم جهان خواهد بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط مختار پدرام

مختار پدرام حدود یک دهه عمر خود را در کارهای روزنامه‌نگاری گذرانده است. لیسانس ادبیات از دانشگاه کابل است و دوره‌های مختلف در بخش روزنامه‌نگاری تحقیقی، روزنامه‌نگاری آنلاین و روزنامه‌نگاری جنگ، نیز آموزش دیده است. مدت بیشتر از یک سال به عنوان مدیر دیپارتمنت مطالعات امنیتی در مرکز مطالعات استراتیژیک کابل بوده است. سه سال با تلویزیون خصوصی یک به عنوان خبرنگار تحقیقی و امنیتی کار کرده است. پدرام سردبیر و مسوول چند خبرگزاری و نشریه چاپی نیز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *