جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

فاجعه بزرگ؛ آب زیرزمینی کابل تا 10متر نشسته است

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

استادان دانشگاه و کارشناسان مسایل محیط زیستی افغانستان، نگرانی شدیدی را نسبت به کاهش گسترده سطح آب زیرزمینی در پایتخت افغانستان ابراز داشته اند. بر اساس مطالعه ابتدایی شرکت خدمات معدن و جفرافیایی در کابل، دریک سال گذشته سطح آب زیرزمینی در این شهر از 4 تا 10 متر پایین رفته است.

محمد میرزایی، استاد دانشگاه و معاون شرکت مهندسی و فنی معدن و جفرافیایی افغان‌ایت، به خبرنامه گفت که افزایش جمعیت شهر کابل و عدم مدیریت دقیق آب‌های زیر زمینی، باعث شده تا در یک سال گذشته، سطح آب زیر زمینی این شهر به گونه‌ی بی سابقه پایین برود.

به گفته‌ی این کارشناسان محیط زیست افغانستان، بر اساس برآوردها در شهر کابل 300 هزار خانواده از آب چاهای عمیق که به آب زیرزمین وصل است، استفاده می‌کنند.

مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان تایید می‌کنند که از سال 2001 به این ینسو، سطح آب در شهر کابل به گونه‌ی چشم‌گیری نشسته است.

محمد فهیم توخی، رییس مدیریت آب های زیر زمینی وزارت انرژی و آب افغانستان به خبرنامه گفت که ” در سال های 2001 تا 2011 به گونه اوسط، سطح آب در شهر کابل، 2 متر پایین رفته اما بعد از 2011 تا حالا از 2 تا 10 متر نشست داشته است که این نشست آب به گونه اوسط 3.5 متر بوده است.”

وزارت انرژی و آب افغانستان ساختن بندها را یکی از راه های مدیریت آب های زیر زمینی می داند
وزارت انرژی و آب افغانستان ساختن بندها را یکی از راه های مدیریت آب های زیر زمینی می داند

پیامد‌ها

کارشناسان محیط زیست افغانستان معتقدند که سطح آب، روز به روز در افغانستان به‌خصوص در پایتخت این کشور پایین می‌رود که این باعث کمبود ذخایر آب می‌شود.

به گفته‌ی این کارشناسان در صورت که برنامه‌ درستی برای مدیرت آب زیرزمینی، روی دست گرفته نشود، تا یک سال دیگر فاجعه‌ی بزرگی در بخش منابع آبی در شهر کابل رخ خواهد داد.

محمد میرزایی، استاد دانشگاه می‌گوید که آب زیرزمینی کابل نه تنها از نگاه کمی مورد تهدید قرار دارد بل که از نگاه کیفی نیز با چالش بزرگی روبرو است.

این استاد دانشگاه می‌گوید که ساختمان چاهای جذبی که در بلند منزل‌ها و شهرک‌های کابل ساخته می شود، نبود کانالازسیون، تانک‌های تیل، و سایر منابع از جمله مواردی است که آب های زیرزمینی کابل را آلوده کرده است.  او می‌گوید اگر این روند به همین‌سان پیش برود، در آینده نزدیک آب زیر زمینی کابل آشامیدنی نخواهد بود.

تغذیه مصنوعی

مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که این وزارت برای ثابت نگه داشتن سطح آب شهرکابل راه حل های را از جمله ساختن بند و هم‌چنان پروژه ای به نام تغذیه مصنوعی روی دست دارند.

نبود کانالازیسیون منظم باعث شده است که آب های زیرزمینی افغانستان ملوس و آلوده شود
نبود کانالازیسیون منظم باعث شده است که آب های زیرزمینی افغانستان ملوس و آلوده شود

فهیم توخی، مسوول بخش مدیریت آب‌های زیر زمینی این وزارت به خبرنامه گفت که وزارت انرژی و آب افغانستان تصمیم دارد که در کنار استفاده از آب های زیر زمینی، با اعمار بند‌ها، آب های سطحی را نیز قابل استفاده کنند.

آقای توخی می‌گوید که اعمار دو بند برای مدیریت آب‌های سطحی شهر کابل از جمله بند گل‌بهار بالای دریای پنجشیر و بند شاه‌توت در قسمت ساحل لندر درنظر گرفته شده است. او افزود تا زمانی که این دو بند ساخته نشود، مشکل آب کابل حل نشدنی است.

به گفته‌ی مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان این بندها به همکاری برنامه توسعه‌ای ایالات متحده امریکا ساخته می شود که پرداخت مالی آن از طریق بانک آسیایی صورت می‌گیرد. این مقام‌ها می‌گویند که برای پیشبرد کار این بندها با یک شرکت قرارداد نیز شده است.

پروژه تغذیه مصنوعی از برنامه‌های دیگر وزارت انرژی و آب افغانستان برای ثبات سطح آب زیرزمینی شهر کابل است. مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که در آینده نزدیک از آب های سطحی و آب های بارندگی ها به شکل فنی، آب های زیر زمینی را تغذیه می‌کنند. آنان باور دارند که این برنامه می‌تواند ذخایر آبی را به گونه‌ی قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد و مشکل آب‌های زیر زمینی به نوعی حل شود.

 کارشناسان محیط زیستی می گویند که آب های فاضلاب افغانستان نیز باید بازیافت شود
کارشناسان محیط زیستی می گویند که آب های فاضلاب افغانستان نیز باید بازیافت شود

مصرف بی‌برنامه

مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که برخی از شهروندان کابل در مصرف آب اصراف می‌کنند. انان می گویند که اصراف در مصرف آب توسط موتر شویی‌ها، پارک‌های خانگی و شهری تاثیر مستقیم بالای ذخایر آب دارد.

از سوی هم کارشناسان محیط زیست افغانستان می‌گویند که حکومت برنامه های فرهنگی، تبلیغاتی و آگاهی دهی در این زمینه را روی دست گیرد تا از مصرف بی باکانه آب های زیر زمینی در پایتخت افغانستان جلوگیری شود.

محمد میرزایی، معاون شرکت مهندسی و فنی معدن و جفرافیایی افغان‌ایت، به خبرنامه گفت بجای این که تمام خانواده ها از آب چاه خانگی استفاده کنند، باید تمام شهر کابل از طریق سیستم منظم آب‌رسانی، آب توزیع شود.

از سوی هم آقای میرزایی می‌گوید که آب‌های زیرزمینی افغانستان بعد از یک بار استفاده، دوباره بازیافت نمی‌شود. او تاکید کرد که بر خلاف افغانستان، در سایر کشورها حتی آب‌های فاضلاب را که از طریق کانالازیسیون جمع‌آوری می‌کنند دوباره بازیافت کرده و قابل مصرف می‌سازد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان