جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

آغاز کنفرانس شانگهای؛ پاکستان متهم درجه‌ اول در بی‌ثباتی افغانستان

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

پانزدهمین کنفرانس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، در شهر بیشکک پایتخت قرغیزستان امروز آغاز به کار کرد.

در این کنفرانس مقاماتی از کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرغیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، هند، افغانستان، ایران، پاکستان، مغولستان و ترکمنستان به عنوان اعضای سازمان شانگهای، حضور دارند.

داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان نیز در راس یک هیات بلندپایه، در این اجلاس شرکت کرده است.

او در سخنانش به مبارزه با تروریزم و افراط گرایی، صلح و ثبات در افغانستان و همکاری های منطقه ای تاکید کرده است.

 مرحله ای حساس

رییس اجرایی افغانستان در بیانیه اش در پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو شانگهای، وضعیت فعلی کشورش را دشوار و حساس خوانده است.

او گفته است که در دو سال گذشته، حکومت وحدت ملی افغانستان تلاش نموده تا دستاوردهای ارزشمند ۱۵ سال گذشته را حفظ نماید.

داکتر عبدالله همچنین گفته که کشورش در کنار مبارزه با گروه های تروریستی و افراطی، برای بهبود حکومت داری خوب، توسعه، حاکمیت قانون، مبارزه با فساد، اصلاح نظام انتخاباتی و توسعه اقتصادی گام های موثری برداشته است.

سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان، نیز در این اجلاس شرکت کرده است
سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان، نیز در این اجلاس حضور یافته است

اهمیت شانگهای

رییس اجرایی افغانستان، سازمان شانگهای را مهم و تاثیرگذار دانسته و گفته است که ” امروز بار دیگر جمع شده ایم تا درباره موضوعات مهمی که به صلح، امنیت و رفاه ما مربوط است بحث نماییم.”

او معتقد است که “این سه هدف و خواست عمده، بدون یک دیدگاه مشترک، اراده سیاسی و هم آهنگی و همکاری” برآورده نمی شود.

داکتر عبدالله گفته است که کشورش به سازمان همکاری های شانگهای، به عنوان یک سازوکار منطقه ای برای گفتگو در مورد دهشت افکنی، افراط گرایی، خشونت، جدایی طلبی، مبارزه با مواد مخدر و همچنین گسترش همکاری های اقتصادی و امنیتی، اهمیت بالایی قایل است.

افراط گرایی دشمن مشترک

بخش دیگر سخنان رییس اجرایی افغانستان در این کنفرانس منطقه ای، به خطر گسترش گروه های افراطی به عنوان تهدیدی مشترک علیه کشورهای عضو سازمان شانگهای اختصاص داشته است.

او دهشت افکنی و افراط گرایی به شمول گروه داعش را، تهدیدی جدی برای صلح و ثبات همه دانسته و گفته است “دهشت‌افگنی، دشمن همه بشریت است. دهشت‌افگنی به قوم خاص، منطقه‌ یا دینی، تعلق ندارد چون این گروه ها، هیچ مرزی را به رسمیت نمی‌شناسند و دهشت افگن خوب و بد وجود ندارد.”

15مین اجلاس شانگهای در قرغیزستان برگزار شده است
15مین اجلاس شانگهای در قرغیزستان برگزار شده است

عبدالله همچنین گفته است که “از گروه های تروریستی، نباید به عنوان قوای نیابتی در رقابت‌های منطقه‌ای یا نزاع‌ها استفاده شود. ما باید به صورت مشترک، با آنان بجنگیم تا شکست شان را قطعی سازیم.”

رییس اجرایی افغانستان گفته است که کشورش امیدوار است که سازمان شانگهای برای رسیدگی فوری به چالش های امنیتی در منطقه نیز نقش موثر و سازنده ای را ایفا نماید. او معتقد است، بدون چنین رویکردی که به حل مشکلات امنیتی میان کشورها اهمیت دهد، همکاری های منطقه ای هم به نتیجه ای نخواهد رسید.

متهم ردیف اول

افغانستان در این اجلاس منطقه ای، باز هم پاکستان را متهم به حمایت از گروه های تروریستی کرد.

رییس اجرایی افغانستان گفته است” گروه‌های مختلف دهشت‌ افکن و گروه های شبه ‌نظامی با داشتن عمق و ریشه در بیرون از مرزهای افغانستان، در چندین ولایت مشغول ادامه جنگ‌های فرسایشی‌اند. این گروه‌ها تلاش‌دارند با عملیات‌های انتحاری و کشتن افراد ملکی، صلح و آرامش را برهم زنند.”

آقای عبدالله، ادامه نا امنی ها در افغانستان را موجب نگرانی مردم و حکومت این کشور دانسته و گفته است که تلاش های افغانستان برای مذاکره با طالبان و جلب توجه پاکستان برای حمایت از روند صلح، تا هنوز نتیجه ای قطعی نداشته است.

دکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان در 15مین اجلاس شانگهای
دکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان در 15مین اجلاس شانگهای

همکاری های منطقه ای

مقامات افغانستان راه حل مشکلات و رسیدن به ثبات، رفاه، و اقتصاد بهتر را همکاری میان کشورهای منطقه می دانند.

رییس اجرایی افغانستان همکاری های منطقه ای را یکی از ابزارهای موثر برای حل چالش های منطقه ای دانسته است.

آقای عبدالله گفته است که کشورش به سازمان های منطقه ای، به عنوان یک اولویت می نگرد. او با اشاره به پروژه های تاپی، کاسا یک هزار و توافقنامه بندر چابهار گفته است که، مقامات این کشور تلاش می کنند تا افغانستان را به مرکز و چهار راه اقتصادی در منطقه تبدیل نماید.

درخواست عضویت

در همین حال داکتر عبدالله، از اعضای دیگر این سازمان خواسته است که از عضویت دایمی کشورش نیز حمایت نمایند.

او گفته است “درخواست افغانستان برای عضویت دایمی در این سازمان، نشان دهنده ی عزم حکومت افغانستان، برای سهم‌گیری و کمک در مباحث و سیاست‌هایی است که از سوی این سازمان اتخاذ می‌گردد.”

افغانستان در سال ۲۰۱۲ میلادی، به عنوان عضو ناظر در سازمان شانگهای پذیرفته شد و اکنون در تلاش است که عضویت دایمی این سازمان را بدست آورد.

هیات افغانستان در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای و قبل از شروع این کنفرانس، با برخی مقامات بلندپایه کشورهای ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و ایران نیز دیدار کرده و در مورد خطرات تروریزم برای منطقه و فرصت های اقتصادی مشترک گفتگو کرده است.

رییس اجرایی افغانستان در دیدار با معاون اول نخست وزیر پاکستان گفته است که دو کشور دارای فرصت ها و تهدید های مشترک هست
رییس اجرایی افغانستان در دیدار با معاون اول نخست وزیر ازبکستان گفته است که دو کشور دارای فرصت ها و تهدید های مشترک هستند

تهدیدها و فرصت های مشترک

دکتور عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان، صبح امروز در حاشیه اجلاس سران حکومت‌های سازمان شانگهای با رستم عظیم اوف معاون اول نخست وزیر ازبکستان نیز دیدار داشته است.

داکتر عبدالله در این دیدار گفته است که، افغانستان و ازبکستان با یکدیگر روابط دیرینه تاریخی و فرهنگی دارند و این دو کشور دارای تهدیدها و فرصت های مشترکی هستند.

او گفته است ” اگر تهدیدهایی وجود دارد تهدیدهای مشترک است و ما در خط اول مقابله با این تهدیدها قرارداریم. همانطوری‌که تهدیدها مشترک است فرصت‌ها و استفاده از این فرصت‌ها نیز مشترک می‌باشد.”

ریيس اجرایی افغانستان از گسترش روابط اقتصادی با ازبکستان استقبال کرده و گفته است که “موقعیت افغانستان به عنوان نقطه اتصال به آسیاسی جنوبی و بندرچابهار، می‌تواند زمینه مناسبی را برای استفاده از این فرصت‌ها فراهم سازد.”

رستم عظیم اوف معاون نخست وزیر ازبکستان نیز بر اهمیت ساخت جاده ها و راه آهن، برای توسعه افغانستان تاکید کرده و از آمادگی کشورش برای سرمایه گذاری در این عرصه خبر داده است.

معاون نخست وزیر ازبکستان همچنین گفته که، کشورش آماده است بورسیه های تحصیلی بیشتری به افغانستان اختصاص دهد و برای آموزش نیروهای متخصص در عرصه خط آهن، با مقامات افغانستان همکاری کند.

afghanista-in-shanghai-summit with Qazaq
دیدار دکتر عبدالله با نخست وزیر قزاقستان در حاشیه اجلاس شانگهای

 ورود داعش از پاکستان

داکتر عبدالله همچنین در دیدار با، نخست وزیر قزاقستان، گفته است که داعش، از پاکستان وارد افغانستان گردیده و حالا کشورش در چندین ولایت با این گروه در حال جنگ است.

رییس اجرایی افغانستان به خطر گسترش گروه های افراطی در منطقه تاکید کرده و دهشت افگنی را تهدیدی مشترک در برابر منافع افغانستان و قزاقستان دانست.

او بر اهمیت هماهنگی میان کشورهای منطقه و جهان، برای مبارزه با گروه های تروریستی تاکید کرده و گفته است که “برای مقابله با این تهدیدها، افزایش همکاری های اطلاعاتی و استخباراتی میان کشورهای منطقه ضروری است.”

باقی جان ساگیان تاییف نخست وزیر قزاقستان نیز، داعش را تهدیدی برای کشورهای منطقه دانسته و گفته است که ” برای جلوگیری از استقرار این گروه در افغانستان و منطقه باید اقدامات جدی صورت گیرد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان