جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
11 بازدید

پروژه استراتژیک دیگر؛ آغاز ساخت‌وساز بند بخش‌آباد ولایت فراه

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

کار ساخت و ساز بند بخش‌آباد ولایت فراه، با حضور علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب افغانستان و مقام‌های محلی ولایت فراه طی برنامه‌ای آغاز شد.

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب افغانستان در برنامه آغاز به کار این بند گفته است که ساختن بندهای زیربنایی یکی از اولویت‌های برنامه این وزارت است. او تاکید کرده که وزارت انرژی و آب افغانستان روی 37 بند به‌گونه‌ی عملی کار می‌کند.

بند بخش آباد روی رود «فراه رود» در جنوب غرب افغانستان ساخته می‌شود. برای نخستین‌بار، کار روی این بند در زمان حکومت داوود خان در سال ۱۹۷۷ از طرف دولت های فرانسه و افغانستان، آغاز شد و تا حدی کار آن پیش رفت، اما بنابر دلایل امنیتی و اقتصادی برای سال‌ها متوقف شد.

بازدید علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان از بند بخش آباد ولایت فراه
بازدید علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان از بند بخش آباد ولایت فراه

اکنون کار این بند از سر گرفته شده و قرار است که تا 18 ماه دیگر تکمیل شود. بر اساس معلومات وزارت انرژی و آب افغانستان، این بند توانایی ذخیره یک میلیارد و  300 میلیون متر مکعب آب را دارد و قرار است از این بند 27 میگاوات برق تولید شود.

به گفته‌ی مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان با اکمال کار ساخت این بند، خانه‌های هزاران شهروند افغانستان در ولایت فراه روشن خواهد شد و  از سوی هم بیش از 68 هزار هکتار زمین توسط آب این بند آبیاری خواهد شد.

جلوگیری از ضایعات آب

مقام‌های محلی ولایت فراه بر این باورند که اعمار این بند می‌تواند به گونه‌ی قابل ملاحظه‌ای از ضایع شدن آب جلوگیری کند.

محمد آصف ننگ، والی ولایت فراه، در مصاحبه‌ای با خبرنامه گفته بود که ساخت این بند باعث می‌شود که از ضایع شدن آب‌های زیر زمینی که امروزه به‌گونه‌ی وافری روبه افزایش است، جلوگیری کند.

والی ولایت فراه در جریان مصاحبه با خبرنامه

بر اساس مطالعه ادارات محلی ولایت فراه ، سالانه به ارزش ۲ تا ۴ میلیارد دالر آب این بند ضایع می‌شود. مقام‌های ولایت فراه می‌گویند که ساختن این سد، می‌تواند مفاد مالی قابل توجهی را نیز برای دولت افغانستان داشته باشد.

محمد آصف ننگ، والی ولایت فراه در گفتگو با خبرنامه گفته است که “این بند در نقطه‌ی مرتفع قرار دارد و می‌تواند مناطق بیشتری را آبیاری کند. از طرفی هم با نزدیکی به شهر، می‌تواند محیط خشک و بی‌روح که  دارای اقلیم سوزنده‌ی صحرایی است را به یک محیط سرسبز که دارای اقلیم مرطوب باشد تبدیل کند.”

به باور مقام‌های محلی ولایت فراه، قرار است با تکمیل شدن کار این بند، مناطق بخش آباد ( منطقه‌ی سید ها، فراه‌رود، بخش‌آباد و دولتک) به منطقه‌ی سیاحتی و شهرک‌های صنعتی تبدیل شود و روی وضعیت زارعتی و صنعتی ولسوالی‌های هم‌جوار آن نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.

ولایت فراه دارای منابع فراوان آبی می‌باشد

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان