آغاز به‌کار ریل‌گذاری راه‌آهن بندر آقینه

ریل‌گذاری راه آهن ترکمنستان- افغانستان امروز به گونه‌ی رسمی با حضور مقام‌های افغانستان و ترکمنستان در بندر آقینه در داخل افغانستان آغاز شد.

در برنامه آغاز عملیات ریل‌گذاری این راه آهن مقامات دو کشور تاکید کردند که این پروژه در آینده نزدیک به بهره برداری سپرده خواهد شد.

محمود بلیغ، وزیر فواید عامه افغانستان گفت که “در آینده نزدیک بهره‌برداری از راه آهن ترکمنستان- افغانستان توسط مقامات دو کشور انجام خواهد شد.”

او تاکید کرد که وزارت فواید عامه افغانستان برنامه‌های وسیعی در زمینه توسعه راه آهن افغانستان روی دست دارد که بتواند زمینه مناسب‌تر انتقالات، ترانزیت کالا و همکاری های اقتصادی منطقه ای را از طریق آن فراهم کند.
از سوی هم دو روز پیش مقامات ترکمنستان اعلام کرده بودند که کارهای این راه آهن در داخل ترکمنستان در حال تکمیل شده است.

روزنامه‌های محلی ترکمنستان گزارش داده بودند که راه‌آهن جدید از شهر «اتامیرات» تا آقینه در شمال افغانستان به زودی آماده بهره برداری می‌شود.

راه آهن ترکمنستان- افغانستان از امام نظر در ترکمنستان آغاز شده و در مرحله اول ٣.۵ کیلومتر داخل افغانستان امتداد می‌یابد. اعمار این راه آهن از سوی ترکمنستان انجام می‌شود و قرار است در آینده تا شهر اندخوی امتداد یابد.

نمایی جریان کار ساخت این راه‌آهن بندر آقینه

طول مجموعی این مسیر بیش از ۵۹۰ کیلومتر خواهد بود که حدود ۴۰۰ کیلومتر آن از خاک افغانستان عبور می‌کند و تمویل بخشی از هزینه مالی ساخت این راه آهن را بانک توسعه آسیایی بر عهده گرفته است.

مقام‌های حکومت افغانستان گفته اند که پروژه راه آهن ترکمنستان – آقینه پس از یک سال از افتتاح قرار است به جوزجان، بلخ، قندز و تاجیکستان نیز ادامه پیدا کند.

نقش محوری

در حال حاضر کشورهای تاجیکستان و ترکمنستان، با وجود داشتن روابط خوب با یکدیگر، مسیر کوتاه ترانزیتی ندارد. این دوکشور مجبور اند که کالاهای تجاری‌شان را از طریق راه آهن روسیه انتقال دهند؛ امری که زمان‌گیر و پر هزینه است.

با این و جود راه آهنی که از ترکمنستان به افغانستان می‌آید می‌تواند علاوه بر درآمد‌زایی برای افغانستان این کشور را نقطه وصل دوشنبه و عشق آباد نماید.

با این و جود این بهترین نمونه از میزان تاثیر موقعیت افغانستان و نقش محوری آن در توسعه و رشد تجارت و اقتصاد در منطقه است. برآورد می‌شود که این پروژه سالانه حدود یک صد میلیون دالر در آمد داشته باشد.

جریان کار ساخت راه آهن

هیات ترکمنستان به شمول معاون شورای وزیران و وزیرخارجه ترکمنستان در ماه سرطان سال جاری بخاطر سازماندهی کارهای این پروژه به افغانستان آمده بودند و از بندر آقینه ولایت فاریاب دیدن کردند.

وزیر امور خارجه ترکمنستان بخاطر هماهنگی‌های بیشتر، ضمن دیدار از تاسیسات در حال ساخت راه آهن در بندر آقینه، بخاطر سازماندهی بیشتر کارهای این پروژه با شاکر کارگر نماینده رییس جمهوری افغانستان در امور کشورهای مشترک المنافع و سید انور سادات و مولوی لطف الله عزیزی والیان ولایت های فاریاب و جوزجان نیز دیدار و گفتگو کرد.

گسترش مناسبات تجارتی

در دیدار محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان و قربان‌قلی بردمحمدوف، رییس جمهوری ترکمنستان که در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای در ازبکستان انجام شد، رییس جمهور ترکمنستان از رییس جمهور غنی دعوت کرد که در ماه‌های آینده به ترکمنستان سفر کند و ضمن افتتاح راه آهن آقینه، تاجران دو کشور نیز در مورد گسترش مناسبات تجارتی گفتگو کنند.

او گفته است که در جریان این سفر موافقت نامه ترانزیتی لاجورد نیز به امضا خواهد رسید. در این دیدار رییس جمهوری افغانستان به ترکمنستان اطمینان داده که حکومت افغانستان برای گسترش روابط تجارتی با این کشور آماده است.

امضای تفاهم‌نامه دوجانبه میان افغانستان و ترکمنستان
امضای تفاهم‌نامه دوجانبه میان افغانستان و ترکمنستان

 

توسعه راه آهن

دولت افغانستان با تشخص نیازهای افغانستان به راه آهن، اداره‌ای را به نام  «اداره راه آهن افغانستان» در ماه نوامبر ۲۰۱۲ از طریق شورای وزیران تصویب کرد. این اداره مسوولیت تدوین و ترتیب تمام قوانین و مقررات مربوط به راه آهن افغانستان را دارد.

تاهنوز افغانستان برای داشتن راه آهن و گسترش روابط تجاری‌اش با کشورهای منطقه از این این طریق، تلاش‌های چشمگیری داشته است.

تلاش برای ساختن راه آهن راه ابریشم و همچنان تلاش برای ساختن راه آهن‌های داخلی مثل راه آهن هرات -تورغندی از جمله‌ی این تصمیم‌های قاطع حکومت افغانستان بوده است.

انتظار می‌رود که شبکه راه آهن در حال ساخت افغانستان نه تنها برای رشد اقتصاد داخلی این کشور بلکه در رشد اقتصاد منطقه و ایجاد دهلیزهای عبور و انتقال منابع طبیعی در داخل و خارج افغانستان نیز نقش موثر ایفا کند.

به همین دلیل، تاسیس و توسعه راه آهن افغانستان را سازمان‌های چون سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO)٬ سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای آسیای مرکزی (CAREC)، اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای آسیای جنوبی (SARC) و همچنین گروپ هشت (G8)  نیز حمایت می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *