جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

رسوایی سیاسی؛ رهبران حکومت نباید اختلافات‌‌شان‌ را رسانه‌یی کنند

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

افزایش تنش و اختلاف‌ها میان رهبران ارشد حکومت افغانستان، منجر به ایجاد واکنش های تند نمایندگان مجلس شد.

برخی از نماینده گان مردم در مجلس، درجلسه امروز چهارشنبه ( 5 عقرب)، ادامه تنش‌ها میان رییس جمهور اشرف غنی، جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری و احمد ضیا مسعود، نماینده خاص رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب را، رسوایی سیاسی عنوان کردند.

تنش ها میان معاون اول ریاست جمهوری ، رییس جمهور و رییس اجرایی کشور، پس از آن رسانه‌ای شد که، جنرال دوستم، اشرف غنی و عبدالله را به قوم گرایی متهم کرد. او در صحبت به رسانه‌‎ها گفته بود که رییس جمهور و رییس اجرایی، پشتون گرایی و تاجیک گرایی را اهمیت می دهند.

سید نادر شاه بحر نماینده ولایت غور، از اختلافات اخیر میان رهبران ارشد حکومت ، به عنوان رسوایی سیاسی یاد کرده که، کشور را درچند قدمی سقوط سیاسی قرار داده است.

نمایندگان مجلس افغانستان
نمایندگان مجلس افغانستان تنش ها میان سران حکومت را رسوایی عنوان می‌کنند

آقای بحر شدت یافتن اختلافات را برای کشور، بسیار خطرناک خوانده و می‌گوید در صورت ادامه این وضعیت، اگر در جبهه جنگ با دشمن شکست نخوریم، ادامه اختلاف و بی اعتمادی میان مقامات در ارگ، کاخ سپیدار و صدارت، مقدمات شکست را فراهم خواهد کرد.

جنرال نظیفه ذکی نماینده مردم کابل در مجلس، افزایش اختلافات میان مقامات بلندپایه افغانستان را، به زیان کشور دانست و از مقامات ارشد افغانستان خواست تا با حفظ اتحاد، به فکر منافع ملی افغانستان باشند.

این نماینده کابل می‌گوید” افزایش تنش‌ها میان سران حکومت، آن هم در شرایطی که در بسیاری از ولایات، نیروهای امنیتی در حال جنگیدن با طالبان هستند، بر خلاف منافع ملی و نیازهای فعلی ‌‌‌‌‌کشور است.”

سیمین بارکزی نماینده هرات هم، معتقد است که اختلافات رهبران حکومتی، بر روحیه نیروهای امنیتی و مردم، تاثیر منفی گذاشته است.

او خطاب به مقامات ارشد افغانستان می گوید که ” اگر به فکر ملت هستید، به مقابله داعش و طالبان بروید که هر روز در کشور ما دست به جنایت می‌زنند. دامن زدن به گرایش‌های قومی، آن‌هم در این شرایط حساس، پیامدهای بسیار بدی برای کشور خواهد داشت.”

https://www.youtube.com/watch?v=GjLNfMAH9Wg

دو روز پیش، معاون اول رییس جمهور با انتقاد بی پیشینه، مدعی شد که رییس جمهور صلاحیت های او را ازش گرفته و هشدار داد که این کار به نفع اشرف غنی نیست.

آقای دوستم با لحن تند خطاب به رییس جمهور و اطرافیانش گفت :”من بسیار نفرها را پرانده‌گی هستم. هم در بخش سیاسی هم د نظامی اش. سر آدمها هیچ حساب نمی کنم. به خانه زنبور دست نزنید. این مردم خانه زنبور شده است.”

این نخستین بار نیست که اختلافات میان رهبران حکومت وحدت ملی، تا این حد از تنش در رسانه‌ای می شود. پیش ازاین نیز عبدالله عبدالله در قصر سپیدار رییس جمهور را متهم کرد که حاضر نیست او را حتا در سه ماه یک بار ببیند. او گفته بود که روی دیگرش را به رییس جمهور نشان خواهد داد.

با این حال فکوری بهشتی نماینده بامیان نیز، با اشاره به ادعای اخیر جنرال دوستم، که گفته بود، حمله به او از طرف شورای امنیت تدارک دیده شده است، خواهان بررسی شدن این ادعای آقای دوستم است.

آقای بهشتی می‌گوید، اتهام بر شورای امنیت آن هم از سوی معاون اول ریاست جمهوری، ادعایی بسیار بزرگ است که باید توسط یک هیات، درستی یا نادرستی آن مورد بررسی قرار گیرد.

معاون نخست رییس جمهور، شورای امنیت و به ویژه رییس عمومی امنیت ملی را تلویحا متهم کرد که در حمله به او در مسیر ولسوالی قیصار-غورماچ دست دارند.

نایب دوم مجلس افغانستان، ریاست جلسه‌ی امروزاین مجلس را به عهده داشت

نعمت الله غفاری رییس امروز مجلس، پایه های حکومت وحدت ملی را بسیار لرزان خواند و از مقامات ارشد این کشور خواست، اختلاف‌های شان را با تفاهم حل کنند و از علنی ساختن و رسانه‌ای ساختن اختلاف نظرهای شان خودداری نمایند.

به باور آقای غفاری نماینده مردم هلمند، دامن زدن به گرایش‌های قومی، موجب افزایش نگرانی‌ها بین مردم شده و در صفوف نیروهای امنیتی کشور نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

این در حالی است که شمار زیادی از نمایندگان پشتو زبان امروز به حمایت از رییس جمهور، معاون اول را متهم کردند که در شرایط کنونی با چنین اظهاراتی به دشمنان افغانستان کمک می‌کند.

در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری افغانستان در این باره آمده است که “بهتر خواهد بود تا دیدگاه‌ها و راهکارهای متفاوت در مراجع تصمیم‌گیری کلان کشور ارائه و پس از نقد و بررسی همه جانبه، روی اجرایی شدن و بهبود امور، تصمیم اتخاذ گردد. طرح این نوع مباحث در فضای مجازی و خارج از دایرۀ مراجع تصمیم گیری، از یک طرف مانع اصلاحات بنیادی شده و از جانب دیگر فرصت را برای استفاده دشمنان کشور فراهم می کند.”

مختار پدرام همکار این گزارش بوده‌است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان