جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

انار به‌جای کوکنارقندهار خبرساز شد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

از قندهار در جنوب افغانستان گزارش شده که محصول انار در این ولایت افزایش قابل توجهی داشته است.

مسولان اتاق تجارت و صنایع قندهار گفته اند که در سال جاری خورشیدی، میزان محصول انار این ولایت، 43 درصد افزایش داشته است.

نصرالله ظهیر، رییس اتاق تجارت و صنایع ولایت قندهار به خبرنامه گفت که صادرات رسمی انار قندهار حدود 10655 تُن بوده است که از آن جمله 10140 تُن آن به پاکستان و 515 تن آن به هندوستان صادر شده است.

آقای ظهیر تاکید کرد که این میزان در امسال باز هم افزایش خواهد یافت. او گفت که آمارهای غیررسمی محصول انار قندهار را حدود بیست هزار تن در سال جاری نشان می دهد. اما این آمار رسمی نیست چرا که بسیاری از صادارات انار ثبت این اداره نشده است.

مسولان اتاق تجارت قندهار توجه به موقع وزارت زارعت را از دلایل اصلی محصول دهی انار قندهار می دانند.

انار مرغ بچه
یکی از کارخانه های تولید آب انار در افغانستان

به گفته‌ی مقام‌های اتاق تجارت و صنایع قندهار، صادارت میوه این ولایت سالانه حدود 32614 تُن می باشد.

چالش صادارت

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع ولایت قندهار از نا هماهنگی میان تاجران و حکومت افغانستان سخن گفته و خواهان تسهیلات لازم برای مسیرهای ترانسپورتی اجناس صاداراتی شان می باشند.

رییس اتاق تجارت و صنایع قندهار گفت که بندش مسیر پاکستان در سال جاری، ضربه‌ی سنگین را به محصول انگور قندهار وارد کرده است.

او تاکید کرد، با آن که حکومت افغانستان راه بدیلی را برای صادارت انگور با هند ایجاد نمود اما بسیاری از تاجران افغان در مدتی که تا مسیر هند باز شد، متضرر شدند.

پس از بروز تنش‌های مرزی میان مرزبانان افغانستان و پاکستان در ماه جوزای امسال، میزان تبادل کالا میان افغانستان و پاکستان کاهش یافته است. به این دلیل حدود چهار ماه پیش حکومت پاکستان، بیش از یک هفته مرز تورخم و سپین بولدک را به‌روی افغانستان بست که هزاران شهروند افغان در دو سوی مرز گیر مانده بودند.

انار مرغ
بازارگانان قندهار از نبود بازار مناسب برای فروش انارخود شکایت دارند

بعد از بسته شدن مرز پاکستان، اتاق‌ تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرد که در نظر دارد با هماهنگی حکومت افغانستان میوه تازه افغانستان را از طریق مرزهای هوایی به هند و امارات متحده عربی صادر کند.

از سوی هم مسوولان اتاق تجارت و صنایع قندهار می‌گویند که آنان در حال رایزنی همراه با تاجران فرانسه هستند.

آقای ظهیر گفت در تفاهم‌نامه شفاهی که با تاجران فرانسه داشته اند، قرار شده است که میوه های افغانستان بعد از این به کشورهای فرانسه، امارات متحده عربی، جرمنی و کشورهای دیگر صادر شود.

اصلاح فضای سرمایه‌گذاری

تاجران افغان به شمول بازرگانان میوه افغانستان همواره از محیط سرمایه گذاری افغانستان و چالش های فراروی فعالیت های بازرگانی خود شاکی می باشند. به این جهت، جامه جهانی برنامه اصلاح فضای سرمایه گذاری را برای زمینه ساز‌ی رشد اقتصادی و فضای رقابت در افغانستان راه اندازی کرده تا در قالب آن بخش خصوصی را حمایت کند.

تمرکز این برنامه علاوه بر کابل روی مراکز عمده‌ی اقتصادی افغانستان از جمله مزار شریف، هرات، کندهار و جلال آباد می باشد.

انار قندهار
مقام های اتاق های تجارت و صنایع قندهار می‌گویند که آنان در صدد جذب مشتری خارجی برای انار این ولایت هستند.

این برنامه که با هزینه 13.3 میلیون دالر از سوی اداره‌ی انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا  تمویل می شود، توسط شرکت بین المللی مالی که بخشی از بانک جهانی می باشد، اجرا می گردد.

مسوولان این برنامه گفته اند که همراه با حکومت افغانستان، که تعهد خود را در راستای آوردن اصلاحات اقتصادی تجدید کرده است، جهت ارتقای سرمایه‌گذاری و تبدیل کردن افغانستان به یک مکان مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی کمک خواهند کرد.

هدف اصلی این برنامه کاهش موانع در مسیر فعالیت های موثر کارآفرینی جدید از طریق ساده سازی مقررات و کاهش هزینه ها، رعایت قانون، بهبود چهارچوب حقوقی و قانونی برای سرمایه گذاری ها در سطج ملی و ولایتی، ساده سازی طرزالعمل های که مانع فعالیت‌های سکتور خصوصی می‌شود و تشویق رشد و سرمایه گذاری در بخش‌های کلیدی، می باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان