جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

پیروزی یک استراتژی؛ جنگ گسترده نشانه‌های صلح را آشکار کرده‌است

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

همزمان با بحث جنگ، مسئله صلح نیز بار دیگر وارد فضای سیاسی افغانستان شده است.

گاردین از دیدارهای محرمانه مقامات حکومت افغانستان و اعضای ارشد شورای کویته در یک ماه گذشته خبر داده و گفته است که این دیدارها مثبت بوده است.

همزمان با این برخی از رسانه های داخلی افغانستان نیز از قول برخی از مقامات این کشور از ورود هیئت ملارسول رهبر شاخه انشعابی طالبان برای مذاکره به کابل خبر داده است.

با آن که مسئله صلح در فهرست مسائل مهم داخلی قرار دارد، رویکرد جنگ-محور برخی از فرماندهان قدرتمند جهادی برای مواجه با شورشیان افغان نشانه های را از آغاز بروز تنش های سیاسی در داخل این کشور نیز رونما کرده است.

اخیرا  اسماعیل خان در هرات گفته است که”دشمن به دروازه های شهر رسیده اند. ما بیشتر از این تحمل نمی کنیم و در صورت ادامه نا امنی ها مجاهدین برای مقابله با دشمن آماده هستند.”

اسماعیل خان
رهبران جهادی از نیروهای مردمی خواسته‌اند تا برای مقابله احتمالی با تروریستان آماده باشند

ارگ ریاست جمهوری نیز به این سخنان اسماعیل خان واکنش نشان داده و گفته است که دفاع از تمامیت ارضی کشور وظیفه نیروهای امنیتی افغانستان است و هیچ گروهی حق ندارد سلاح به دست گرفته و خودسرانه جبهات جنگ علیه مخالفین را رهبری کند.

با همه این تحولات، جنگ همچنان در شماری از شهرهای بزرگ افغانستان ادامه دارد.

جنگ در فراه

مقام های محلی در این ولایت از کشته و زخمی شدن دهها شورشی در عملیات شب گذشته خبر داده اند.

آخرین گزارش ها حاکی از آن است که از شب گذشته عملیات تازه ای توسط نیروهای امنیتی آغاز شده که در نتیجه منطقه برنگتوت فراه از کنترل طالبان خارج شده و در کنترل نیروهای دولتی است.

محمد ناصر مهری سخنگوی والی فراه در گفتگو با خبرنامه گفت که “وضعیت این شهر فعلا خوب است اما جنگ نیروهای امنیتی با شورشیان در شمال فراه و مناطق اطراف آن همچنان ادامه دارد. در این عملیات 65 طالب کشته و 30 تن دیگرشان زخمی شده اند.”

ادامه‌ی نبرد نیروهای امنیتی افغان با شورشیان در ولایت فراه
ادامه‌ی نبرد نیروهای امنیتی افغان با شورشیان در ولایت فراه

آقای مهری همچنین از بمباران 5 فابریکه تولید مواد مخدر توسط نیروهای هوایی خارجی در ولسوالی بالا بلوک این ولایت در شب گذشته خبر می دهد و می گوید که “در این حمله هوایی 70 طالب کشته شده اند و بیش از 50 تن دیگر از شورشیان زخمی شده اند.”

برخی از ساکنان این شهر در گفتگو با رسانه های محلی گفته اند که بیش از 3 هزار خانواده در فراه، خانه های شان را ترک کرده و اکنون طالبان از مناطق مسکونی به عنوان سنگر استفاده می کنند.

مقامات محلی گفته اند که نیروهای کمکی از سایر ولایت ها به این شهر رسیده اند و عملیات ها برای عقب راندن شورشیان از مناطق مختلف این ولایت ادامه خواهد داشت.

در اوایل هفته جاری مقاماتی از وزارت های داخله، دفاع و ریاست امنیت ملی به همراه جان نیکلسون فرمانده نیروهای ناتو به شهر فراه سفر کرده بودند.

مقامات وزارت داخله، هدف از این سفر را ایجاد هماهنگی بیشتر میان نیروهای امنیتی در این ولایت خوانده بودند.

افغانستان
در برخی از ولایت های شمالی و جنوبی نبرد میان نیروهای امنیتی و شورشیان جریان دارد

ارزگان

مقامات در ارزگان گفته اند که عملیات گسترده نیروهای امنیتی افغانستان برای شکستاندن محاصره شهر ترینکوت مرکز این ولایت از روز گذشته آغاز شده است.

به گفته مقامات این ولایت در این عملیات نیروهای کمکی که از کابل و هرات به این ولایت رفته اند نیز شرکت دارند.

ترینکوت مرکز ولایت ارزگان از نزدیک به دو ماه گذشته زیر حملات شدید طالبان و در محاصره این گروه قرار دارد.

هلمند

دفتر رسانه ای مقام ولایت فراه در صفحه فیس بوک خود از کشته شدن 51 شورشی در عملیات روز گذشته نیروهای امنیتی افغانستان خبر داده اند.

در اعلامیه مقامات هلمند آمده است که در این عملیات گسترده که نیروهای زمینی و هوایی شرکت داشته اند 51 شورشی مسلح کشته شده و مقداری از جنگ افزارهای این گروه نیز نابود شده است.

در این ولایت نیز شورشیان از مدتی به این سو حملات شان را افزایش داده اند.

نمایی یکی از موترهای آسیب دیده کاروان جنرال دوستم در فاریاب که در صفحات اجتماعی منتشر شده است
نمایی یکی از موترهای آسیب دیده کاروان جنرال دوستم در فاریاب که در صفحات اجتماعی منتشر شده است

فاریاب

جنگ در ولسوالی غورماچ این ولایت همچنان ادامه دارد.

در عملیاتی روز گذشته، نیروهای امنیتی افغان توانسته اند یک قرارگاه نیروهای ارتش این کشور را از محاصره طالبان نجات دهند. این سربازان که از 20 روز قبل در محاصره طالبان قرار داشتند گفته اند که تجهیزات و غذای شان تمام شده بود اما در آخرین لحظات مقاومت شان، توسط نیروهای به رهبری جنرال دوستم از محاصره شورشیان نجات یافته اند.

جنرال دوستم از چند روز قبل در ولایت فاریاب است تا عملیات بر ضد شورشیان مسلح را خودش رهبری کند. کاروان موتر های او نیز چند روز پیش در نزدیکی های ولسوالی غورماچ هدف قرار گرفت و در نتیجه تعدادی از سربازان او کشته و زخمی شدند.

نیروهای امنیتی افغان
نیروهای امنیتی افغان در جریان یکی از عملیات های پاکسازی مخالفان دولت

پروان

همزمان با این تحولات، ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان می گوید که نیروهای امنیتی توانسته اند از یک حمله انتحاری در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان جلوگیری کنند.

بر اساس بیانیه ی این نهاد  فردی که می خواست موترسایکل بمبگذاری شده اش را در این شهر منفجر کند  و حمله انتحاری انجام دهد، قبل از رسیدن به هدف از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

اگر چه ولایت پروان از ولایت های نسبتا امن در شمال کابل است اما هر از گاهی شاهد تحرکات شورشیان و حملات انفجاری و انتحاری بوده است.

محمد عاصم والی این ولایت در روزهای گذشته گفته بود که رییس جمهور افغانستان دستور داده است شورشیانی که به صلح باورمند نیستند باید سرکوب شوند.

مختار پدرام هم‌کار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان