جنرال دوستم؛ زنگ خطر را به صدا درآورد

روز گذشته جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان از برنامه گروه داعش برای استقرار در ولایت های شمالی این کشور خبر داد.

آقای دوستم که در پی افزایش نا امنی ها به ولایت فاریاب در شمال افغانستان سفر کرده، از احتمال استقرار حدود 7500 تن از نیروهای داعش در ولایت های بدخشان در شمال شرق و بادغیس در شمال غرب این کشور خبر داده و گفته است که “این تعداد از نیروهای داعش، شهروندان کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، روسیه و چچن هستند که می خواهند از بهار سال آینده در شمال افغانستان مستقر شوند.”

معاون اول ریاست جمهوری همچنین افزوده که از چندین منبع این گزارش ها را دریافت کرده و به نیروهای امنیتی دستور داده شده تا از مستقر شدن داعش در شمال افغانستان جلوگیری شود.

سفر جنرال دوستم برای رهبری جنگ در شمال
سفر جنرال دوستم برای رهبری جنگ در شمال

آقای دوستم از “سازمان اطلاعات ارتش پاکستان” و همچنین “بخش هایی از نیروهای امنیتی و غیر نظامی” افغانستان به عنوان مجریان طرح استقرار داعش در شمال نام برده است.

اظهارات آقای دوستم موجی از نگرانی ها را در پایتخت افغانستان به همراه داشته است. بسیاری از رسانه های افغان این اظهارات را پوشش داده و آن را نگران کننده خوانده اند.

نابودی جغرافیای داعش

دولت اسلامی عراق و شام(داعش) گروهی جدا شده از القاعده است که در حمل1392 (آپریل 2013) در عراق بوجود آمده و از آن زمان تا کنون در عراق و سوریه توانسته بود بسیاری از مناطق را در این دو کشور به کنترل خود در آورد.

گروه داعش توانست در عراق پیشرفت های سریعی داشته باشد. شهرهای رقه، فلوجه، موصل و بسیاری شهرهای دیگر یکی پی دیگری به کنترل داعش درآمد.

اگر چه اکنون گروه داعش بسیاری از مناطق تحت کنترلش را از دست داده و ارتش عراق آماده حمله به شهر موصل و پس گرفتن این شهر از داعش است. شهر موصل پایگاه اصلی داعش در عراق می‌باشد.

ISIS-presence-in-Iraq
نقشه‌ای از نفوذ گروه داعش درعراق و سوریه

در سوریه نیز این گروه توانست به بسیاری از شهرهای این کشور تسلط یابد اما با وارد شدن روسیه به حمایت از دولت سوریه در جنگ با داعش روند شکست های این گروه در سوریه آغاز شد. این روزها شهر حلب که یکی از آخرین پایگاه های قدرت این گروه در سوریه است به شدت مورد حملات نیروهای نظامی سوریه و روسیه قرار دارد.

قدرت یافتن داعش در سوریه این کشور را به میدان رقابت آمریکا و روسیه تبدیل کرد. پوتین رییس جمهور روسیه، جنگ با داعش در سوریه را جنگی برای روسیه اما خارج از مرزهای کشورش خوانده بود.

از کشورهای عربستان سعودی و قطر به عنوان حامیان مالی این گروه نام برده شده است که هدف شان برپایی حکومتی اسلامی از عراق تا شام است.

حالا که میدان عمل برای این گروه در کشورهای عراق و سوریه به شدت محدود شده و آخرین پایگاه های قدرت شان نیز در خطر سقوط قرار دارد، آنچه که به عنوان سوال مطرح می شود این است که نیروهای داعش پس از سوریه و عراق، به کجا خواهند رفت؟

نگاه ها به افغانستان

به نظر می رسد نا امنی های گسترده در افغانستان، نگرانی ها را از حضور داعش در این کشور تشدید کرده است.

با آن که عملیات های گسترده علیه داعش در افغانستان انجام شده، اما جنگ در شهرهای مهم نظیر بغلان، فاریاب، ننگرهار، ارزگان، هلمند و فراه زمینه حضور گروه های تروریستی را در کنار طالبان فراهم می سازد. افزایش حملات طالبان و گستردگی جغرافیای جنگ از شمال تا جنوب افغانستان، از سختی های جنگ فعلی برای دولت افغانستان پنداشته می شود.

حافظ سعید، رهبر پیشین شاخه خراسان گروه داعش
حافظ سعید، رهبر پیشین شاخه خراسان گروه داعش

در بهار 1394 خورشیدی گزارش هایی از ظهور داعش در ولسوالی شینوار ننگرهار داده شد. این گروه سپس توانست در ولسوالی های اچین، سپین غر، نازیان و بتی کوت این ولایت، طالبان را شکست دهد و پرچم سیاهش را در این مناطق بجای پرچم سفید گروه طالبان نصب کند.

مقامات امنیتی افغانستان از نفوذ داعش در ولایت های ننگرهار، فراه و هلمند خبر داده و این گروه را خطری جدی برای افغانستان دانسته بودند.

پس از جدی تر شدن حضور داعش در افغانستان نیروهای آمریکایی حملات هوایی شان بر مواضع این گروه در افغانستان و بخصوص ولایت ننگرهار افزایش دادند.

اگر چه رییس جمهور اشرف غنی در حوت سال 1394 در مراسم افتتاح سال ششم کاری پارلمان افغانستان گفته بود که “داعش در افغانستان شکست خورده است” اما از آن زمان تابحال نگرانی از نفوذ و قدرت یابی داعش به عنوان یک خطر جدی همواره پابرجا بوده است.

جنرال دوستم از دو ولایت بدخشان و بادغیس به عنوان مناطقی نام برده که این گروه قصد جابجا شدن در آن را دارند. اگر چه از بادغیس خبرهایی در مورد نفوذ داعش تابحال گزارش نشده اما در بدخشان گروه هایی دیده شده اند که بیرق سیاه این گروه را بر افراشته اند.

نمایندگان بدخشان در مجلس نمایندگان افغانستان از تجمع افراد داعش در ولسوالی جرم این ولایت خبر داده و گفته بودند که نیروهای داعش متشکل از تروریست هایی از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و چچن هستند.

زیارت‌گاه سخی کابل، چند روز قبل آماج حمله تروریستی قرارگرفته‌بود
زیارت‌گاه سخی کابل، چند روز قبل آماج حمله تروریستی قرارگرفته‌بود

چهارشنبه هفته گذشته و همزمان با عاشورا، در کابل و بلخ مراسم عزاداری شیعیان مورد حملات انتحاری و انفجاری قرار گرفت.

در حمله نخست که در زیارت سخی درکابل صورت گرفت فردی مسلح وارد محوطه این زیارت شد و با تیراندازی و پرتاب نارنجک 16 نفر را کشت و بیش از 50 تن دیگر را زخمی ساخت.

دسته عزاداران در ولایت بلخ نیز در بعد از ظهر روز عاشورا هدف یک حمله انفجاری قرار گرفت که در نتیجه آن 14 تن کشته شده و نزدیک به 30 تن دیگر زخم برداشتند.

مسوولیت حمله تروریستی به مراسم عزادارای در شهر کابل را گروه داعش به عهده گرفت.

این حملات داعش موجب شد تا نگرانی ها، از برنامه این گروه برای دامن زدن به اختلاف های مذهبی در افغانستان شدت یابد.

مجریان طرح

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در سخنانش از پاکستان و بخشی از نیروهای داخلی به عنوان گروه های که زمینه استقرار گروه داعش در شمال افغانستان را مساعد می سازد، یاد کرده است.

ظاهر قدیر، نماینده مردم ننگرهار در ولسی جرگه
ظاهر قدیر، نماینده مردم ننگرهار در ولسی جرگه

پیش از این هم صحبت هایی در مورد دست داشتن مقامات دولتی در تجهیز و حمایت از داعش مطرح شده بود.

ظاهر قدیر نماینده ننگرهار در مجلس نمایندگان گفته بود که “مسوولان داعش به نهادهای امنیتی کشور و سفارتخانه های مقیم در کابل رفت و آمد می کنند.”

آقای قدیر گفته بود که تجمع بیش از 20 هزار مهاجر پاکستانی در ولسوالی شینوار، این منطقه را تبدیل به “کارخانه تولید داعش” کرده که می تواند امنیت ولایت های شرقی و شمالی افغانستان را تهدید کند.

این اظهارات ظاهر قدیر از سوی مقامات افغانستان رد شد.

پاکستان نیز همواره از سوی مقامات افغانستان متهم به تمویل و تجهیز گروه های تروریستی شده است.

چند روز قبل نیز جنرال دوستم در سفر به شمال افغانستان، دست پاکستان را در جنگ افغانستان دخیل دانسته و گفته بود که ” انتقام مردم قندوز را از آی اس آی پاکستان خواهد گرفت.”

سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان
سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز گروه های تروریستی را ابزاری در دست پاکستان دانسته بود که در داخل افغانستان برای منافع آن ها می جنگند.

همزمان با همه این تحولات، دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در گفتگو با خبرنامه اظهارات معاون اول رییس جمهور افغانستان در مورد تحرکات داعش را تایید می کند اما می گوید که نیروهای ارتش این کشور اجازه نخواهند داد که این گروه در افغانستان، مراکز یا پایگاهی داشته باشد.

آقای وزیری نیز به دست داشتن پاکستان در جنگ افغانستان اشاره می کند و می گوید که “دست های خارجی و استخباراتی در جنگ افغانستان دخالت دارند که به تجهیز و تمویل گروه های تروریستی اقدام می کنند. اگر این حمایت های خارجی نمی بود، جنگ  افغانستان تا این اندازه طولانی نمی شد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *