بی جاشدگان جنگ؛ نگرانی ها در باره جنگ زدگان قندوز افزایش یافته است

در حالیکه 9 روز از جنگ در قندوز می گذرد و از روز گذشته آرامش دوباره بر این شهر حاکم شده است اما حالا نگرانی ها در مورد وضعیت آواره گان جنگ قندوز که پس از شدت یافتن درگیری ها خانه های شان را ترک کرده و به ولسوالی های امن قندوز و ولایت های دیگر رفته اند در حال افزایش است.

اگرچه در جریان این مدت به دلیل شدت نبردها میان نیروهای امنیتی و طالبان در داخل شهر قندوز آمار دقیقی از میزان تلفات جانی و خسارات مالی گفته نشده است اما مسوولین  حکومتی از میزان بالای آوارگان جنگ قندوز خبر می  دهند که برای حفظ جان شان به ولسوالی ها و ولایت های اطراف پناه برده اند.

refugees
آمارها می رسانند که نزدیک به 30 هزار خانواده به دلیل جنگ در قندز بیجا شده اند

سی هزار بیجا شده

عبدالسلام هاشمی رییس امور مهاجرین ولایت قندوز در گفتگو با خبرنامه می گوید که “طبق آمارهای اولیه نزدیک به 30 هزار خانواده به دلیل جنگ در شهر قندوز آواره شده اند. از این میان حدود 8 هزار خانواده به ولایت هایی مانند بلخ، تخار و کابل مهاجر شده اند و مابقی به ولسوالی های امن ولایت قندوز پناه برده اند.”

هاشمی می گوید که رییس جمهور در دیداری که روز گذشته با نمایندگان ولایت قندوز در کابل داشته، از اختصاص 75 میلیون افغانی برای کمک به بیجا شدگان این جنگ خبر داده است.

رییس امور مهاجرین ولایت قندوز مواد غذایی، صحی و پوشاک را از ضرورت های اولیه بیجا شده گان می داند و می گوید که جلسه ای برای هماهنگی برای رسیدگی به وضعیت این بیجاشدگان با نظارت والی قندوز برگزار شده تا هر چه سریعتر به وضعیت آنها رسیدگی صورت گیرد.

یوسف ایوبی رییس شورای ولایتی قندوز هم به میزان بالای آواره گان جنگ اشاره کرده و می گوید که بسیاری از خانه ها و دکان ها تخریب شده و با توجه به سردی هوا، نیاز هست تا هر چه زودتر به این بیجا شده گان کمک های لازم صورت گیرد.

ayubi
یوسف ایوبی، بر کمک های لازم و هرچه زودتر به جنگ زدگان تاکید کرد

از سوی دیگر هزاران تن از شهروندان شهر جنگ زده قندوز که به شهر مزار شریف رفته اند در گفتگو با رسانه های محلی از جنگ های شدید در کوچه ها و خانه های شهر قندوز خبر داده و گفته اند که برای حفظ جان شان مجبور شده اند خانه های شان را ترک کنند.

مسوولین محلی در شهر مزار شریف از مهاجر شدن نزدیک به 3 هزار نفر از شهروندان قندوز به مزار شریف خبر می دهند.

صبور قادری رییس امور مهاجرین و عودت کنندگان ولایت بلخ از مردم و تاجران خواسته است تا به کمک این بیجا شدگان بشتابند.

کمک های مردمی

همزمان با آغاز روند کمک رسانی از سوی نهاد های حکومتی، بسیاری از فعالین سیاسی و نهادهای مدنی در شهرهای مختلف، اقدام به جمع آوری کمک های داوطلبانه برای رساندن به بیجا شدگان جنگ قندوز نموده اند.

kunduzians
دست کم 3 هزار تن از شهروندان قندز به مزار شریف مهاجر شده اند

نگرانی ها در مورد وضعیت بیجا شدگان شهر قندوز در حالی افزایش یافته است که در جریان چند روز گذشته که جنگ های شدید در داخل شهر قندوز ادامه داشت نیز، به دلیل دسترسی نداشتن مردم به آب و مواد غذایی،  نسبت به احتمال بروز فاجعه انسانی در این شهر هشدار داده شده بود.

طالبان در اولین ساعات روز دوشنبه هفته گذشته به شهر قندوز حمله کردند و توانستند با تصرف بخش های زیادی از این شهر برای  چندین روز در برابر نیروهای امنیتی مقاومت کنند.

در روزهای اخیر شدت یافتن جنگ در قندوز و سایر ولایت های افغانستان انتقادهای نمایندگان مجلس از مسوولین را در پی داشت. سیمین بارکزی نماینده هرات از وزیران امور داخله و دفاع افغانستان خواسته تا از مقام های شان کنار بروند.

از سویی دیگر شماری از نمایندگان شورای ولایتی و بزرگان ولایت قندوز نیز روز گذشته در دیدار با رییس جمهور، خواهان مجازات مسوولینی شده اند که در انجام وظایف شان کوتاهی کرده اند. رییس جمهور افغانستان نیز با تاکید بر اجرای اصل مکافات و مجازات، از اصلاحات گسترده در نهادهای مختلف این کشور سخن گفته است.

simin
سیمین بارکزی، نماینده ولایت هرات خواهان استعفای وزیران داخله و دفاع شده است

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *